Min häst har precis kommit på att rycker man tillräckligt hårt i grimskaftet när man står uppbunden så kommer man loss

Vad i hela friden gör jag? Hon måste ju kunna stå uppbunden om det behövs (i stallet, i transporten etc.). Hon har gjort detta ngn gång tidigare i transporten med söndersliten grimma som resultat, nu gick grimskaftet sönder i stället. Hon fick inte panik eller så men var lite irriterad på mig eftersom jag hade haft Switch på henne strax innan och när jag kom med sadeln backade hon och slet sig loss (hon brukar inte stå still när jag ska sadla så då brukar jag binda upp henne, annars står hon lös när jag borstar etc.).
Hur gör man för att få hästen att begripa att man inte ska göra så? Hon har ju för sjutton stått uppbunden i spilta förr och aldrig hittat på såna här dumheter!
Några idéer någon? Jag kan tycka att hon på något sätt borde få inse att det inte lönar sig - man kommer inte loss för det och dessutom kan det göra ont/vara obehagligt att försöka, men samtidigt vill jag ju inte att hon ska bli skadad på kuppen. Hjälp??!!