slitstarkaste täcket?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Vinga
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 667
V

Vinga

Behöver ett nytt regntäcke till unghästen, han tar sönder precis allt ( med lite hjälp från kompisar)...

Vilket är det slitstarkaste regntäcket?
Väljer mellan Horsewere amigo eller Rambo även tittat lite på Bucas?

Vad är era erfarenheter???

Sv: slitstarkaste täcket?

Ja rambot är ju mer slitstarkt material än amigot alla gånger. Bucas är också väldigt slittåligt.
Rambo och Bucas är det enda min häst inte har lyckats tugga igenom.

Satt o kollade horeweres hemsida Rambo ska ha yttertyg på 1000 den. medans amigon har 1200 den., i mina öron låter då amigon slitstarkare, eller är det fel?

Hmm, jag kan inget "teoretiskt" om täcken men jämför jag mina Amigo, Rhino och Rambo täcken finns det inga tvivel om att Rambo't är det mest slitstarka, deras ytterhölje är mycket tjockare än de andras.

Det är min erfarenhet också!
Rambo har alltid varit bäst, men amigo är relativt nytt ju så därför blev jag fundersam...

Amigo är jättebra, har två stycken ett regn och ett stall, men det är inte samma tyg som Rambo. Har två Rambo, ett stall och ett superduper yttertäcke (Supreme Turnout).
ALLA mina täcken är trasiga i kanten fram i täcket föruomt ST-täcket, han kan bara inte tugga sig igenom det ;)

Denier har ingenting att göra med hur slitstarkt täcket är, det visar bara på om det är grova eller fina fibrer i materialet, inget om slitstarkheten.

Jag har provat det mesta i täckesväg. Köpte ett antal regn- och utegångstäcken från Svea Sverigetäcket -97 som använts dagligen under vintrarna sedan dess på flera olika hästar. Finns inte en skavank på dem trots tuffa tag under så lång tid. Lite blekta har de givetvis blivit men efter nästan 10 år får man väl acceptera det... köpte däremot ett av senare modell -04, men det har gått sönder.
Amigo regntäcken har jag två, de har hållit än så länge men dessa har jag på "snälla" hästar som inte rör täckena.

Yttertygets kvalitet/rivfasthet (?) har jag trott kunde utläsas av antal denier men börjar tvivla då jag hade ett teflonbelagt täcke med 2000 denier (dyyyrt) som gick sönder ganska snabbt.

Sen beror det ju på hur det går sönder. Om det bits sönder eller går sönder på annat sätt. Hade en unghäst förut som var expert på att försöka ta av sig täckena och i såna situationer så föredrar jag att täcket går sönder än hästen. Men bett o dyligt bör ett täcke klara en hel del tycker jag.

Bucas har bra slitstarkhet i sina Smartex-täcken i alla fall. Enligt "min" hästaffär i Västerås det bästa regntäcket på markanden. (Smartex Rain). Men jag har inte testat de andra du funderar på.

Senast ändrad:

På denna sida www.exklusiv.nu påstår dom att deras täcken är så rivstarka att de inte går att riva sönder! Har ej provat dessa täcken men det låter ju bra.

Mvh Marie

Senast ändrad:

Jag hade bucastäcken förut. De var väldigt hållbara i tyget MEN Gjordarna lossnade på dem. Det gäller ca 10 täcken köpta i olika omgångar och i olika affärer så det borde inte vara från ett felaktigt parti bara. Så numer har jag ett antal fina hela täcken men som saknar gjordar dvs oanvandbara... Köper numera sires täcken. Hållbara med bra passform till ett riktigt bra pris.

Jag har Bucastäcken till min häst. :bow:
Amigo är säkert jättebra, men inget i jämförelse med Rambo, och de har ju inga bogveck. Jag tycker passformen är sådär också...

ullegårds har slitstarka täcken som verkligen håller.
Kicka in på deras hemsida http://www.nipie-webshop.se

Dom har en hel del olika täcken som jag vet används flitigt av travtränarna.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Mitt fullblod får skav av precis allt, och nu även täcket… Skulle behöva tips på bra både ute- och innetäcken. Han har i...
Svar
3
· Visningar
221
Senast: Gimlan
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 508
Senast: skiesabove
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
447
Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
19
· Visningar
1 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka