Slowfeed-hönät

Bukefalos 30 år!

Ainon

Trådstartare
Vilka slowfeed-hönät är att rekommendera?

Inte storbal utan där man kan få i en 5kg löst eller trä över en hel hårdpressad bal på 10-15kg.

Förstått att knutfritt är bäst. Men vilka är lätta att hantera och håller?

Hur stora maskor skulle man tro är bäst till en hungrig shettis?

Vilka slowfeed-hönät är att rekommendera?

Inte storbal utan där man kan få i en 5kg löst eller trä över en hel hårdpressad bal på 10-15kg.

Förstått att knutfritt är bäst. Men vilka är lätta att hantera och håller?

Hur stora maskor skulle man tro är bäst till en hungrig shettis?
Jag tycker de rektangulära från hööks är bäst 😊 hade ett vitt med blåa kanter som var lite mindre och rymde ca 3kg, nu har jag ett stort helsvart som rymmer massor 😅
Enkla att fylla på också, behöver inte ta ner det från boxväggen.
IMG_1614.webp

Hööks med gröna kanter håller helt ok tycker jag, och lätta att få tag på. Jag använder ett enkelt spännband från Biltema inflätat längs toppen så att det stänger helt och blir en boll/påse. Inget att stoppa ner fötterna i, lätt att hänga i ring, träd, eller haka fast i bildäck från marken. Bildäcken gör så att näten inte blåser bort, men det blir mindre ryck och slit då däcket flyttar sig om dom försöker dra hårt.

Jag gillar 90x120 från Kerbl på Granngården. Köpte dem först och de höll och funkar så bra så har bara testat dem 😅 3 cm är de maskorna, använder främst för att allt blåser bort annars. Kompletterar med Hööks hökuddar för annan ätställning.

Jag har haft nät från Caisas i många år. Tycker de håller bra. De har även olika varianter med olika lager och stl på maskorna.
Nu har jag svarta från VOSS farming köpta från Lantkompaniet. Fick bli dom då det var bra pris och att de var svarta så de inte ser smutsiga ut direkt 😅
Har ingen shettis längre men när jag hade så hade jag dubbla nät till henne, alltså ett nät innuti ett annat nät och så blandade jag höet med halm. Då räckte 1 kg hö många timmar.

Nu har jag köpt det mindre från hööks med 3cm maskor och det är iaf en förbättring från att två ponnyer mumsar i sig drygt 5kg hö på 2h i vanligt hönät till att det iaf tar 6h innan det är helt slut 😅

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka