SLU-student dömd för djurplågeri

(Upsala Nya Tidning) En veterinärstudent vid SLU i Uppsala är dömd för djurplågeri. När saken läckt ut har det lett till upprörda känslor inom utbildningen. Studenten riskerar att nekas veterinärlegitimation. Det var för ett år sedan som studenten dömdes för djurplågeri och brott mot djurskyddslagen. - Vad jag vet har...

Läs mer...
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Nå, vegan och djurrättsaktivist kan man väl vara utan att det drar iväg i hysteri.

Däremot har det ju dykt upp en hel massa alternativt nu, ridstilar/träningsmetoder/friskvård respektive sjukvård utanför veterinärmedicinen - en del är vettigt, en del är helt vansinnigt. Ibland tror jag folk går på vad som helst bara det paketeras tjusigt...

Amen

:bow::bow:
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Aha, det tänkte jag inte på..

Nu tror jag iofs inte att den här tjejen är en ful fisk, skulle snarare tippa på att hon blivit otroligt missledd av den Strasserverkare som hon tydligen hade stort förtroende för. Men som veterinärstudent anser jag att man åtminstone ska kunna avgöra om ett djur har ont eller ej, och förstå att pluggar man till veterinär så lär man väl lita mest på dem. Om man inte har förtroende för veterinärvetenskapen så lär man ju inte spendera dyra pengar på att bli just veterinär?

Fast kan man inte ens se när ett djur lider och sen dessutom gå emot en veterinärs ordination så är man väl knappast lämplig att bli/vara veterinär.
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Fast kan man inte ens se när ett djur lider och sen dessutom gå emot en veterinärs ordination så är man väl knappast lämplig att bli/vara veterinär.

Har man gått med skygglappar länge så ser man inte sånt, det går inte att diskutera med sånt folk. Har sett sånt på nära håll.
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Kan bara hålla med.

Att en vet.student blint litar på en "hovverkare" utan att faktiskt titta på hästen är skrämmande. Är man inte mer intresserad av djurs välmående än så?
Jag reagerar mer på att hon finner det acceptabelt att hennes egen häst har ont o t o m tänker ge sig ut på en utlandsresa med den.
Ni vet väl att Strasser är helt emot NSAID!

hon verkar inte vara insatt i djurskyddet alls o ska inte ha med djur att göra heller.
Plocka bort henne.
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Jag reagerar mer på att hon finner det acceptabelt att hennes egen häst har ont o t o m tänker ge sig ut på en utlandsresa med den.
Ni vet väl att Strasser är helt emot NSAID!

hon verkar inte vara insatt i djurskyddet alls o ska inte ha med djur att göra heller.
Plocka bort henne.

Kunde inte ha skrivit det bättre själv.
Personligen struntar jag i om folk vill ha sina hästar skodda eller barfota, så länge hästen inte har ont av det.
Skrämmande när en veterinärstuderande inte inser att ens egna djur lider.
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

kl

Jag kommer osökt att tänka på psykologstudenten och läkarstudenten i Uppsala som kidnappade den där miljonärssonen kring jul. Känns ungefär lika rimligt att de ska jobba med människor som att den är personen ska jobba med djur. Även om det ena begåtts med berått mod, sas.
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Jag reagerar mer på att hon finner det acceptabelt att hennes egen häst har ont o t o m tänker ge sig ut på en utlandsresa med den.
Ni vet väl att Strasser är helt emot NSAID!

hon verkar inte vara insatt i djurskyddet alls o ska inte ha med djur att göra heller.
Plocka bort henne.

Hon är (va) i alla fall tillräckligt insatt i djurskyddet för att varit väldigt aktiv på hästvård på den tiden då tallibanerna intog forumet med storm..

Jag vill minnas att hon t.o.m, i sin iver (efter lite av mitt pedagogiska skrivsätt) skrev ner att hon va student på självaste SLU.

Du axel och även ett par till som skrivit i denna tråd borde komma ihåg hennes nick och inlägg.

Söker man lite i historiken på forumet på den tiden AANCHP och främst Strasser tallibanerna inte hade lärt sig att tiga är guld så kan man ta del av resonemanget och främst den totala saknaden för emati hos djuren välbefinnande.
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Sedan är det väl så att de redan legitimerade veterinärer som blivit dömda för djurplågeri - och det är väl ett par stycken de senaste åren, senast var det väl hon LN nere i Skåne? - har blivit AV med sina legitimationer och inte får fortsätta som veterinärer? Då kan man väl inte GE legitimation till någon som är dömd? Eftersom man då skulle dra in den om personen redan hade haft den?
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Kan du mena den som skickade PM till mig när min häst hade en leverpåverkan som gav fotosensitivitet:confused:

att nekrosen i den vita huden berodde på skorna:rofl:

Eller menar du ngn annan?

KL
Det ska mkt till innan någon t o m blir DÖMD i S.

Varför fick människan inte djurförbud när det fortsatte:confused:
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

INGA barfotatalibaner som veterinärer TACK!!!!! Det kan få förödande konsekvenser om en sådanhär dåre kommer ut på fältet..

Måste bara hoppa in här och säga att man ska inte dra alla över en kam. Det många inte verkar veta är att det inom barfotaverkning finns flera olika principer.
Jag som själv verkar mina hästar efter SANHCPs principer, skulle ALDRIG låta någon strasserverkare ens närma sig mina hästar. Hellre låta en hovslagare sko mina hästar än att låta de bli verkade av en strasserverkare.
Så himla tråkigt att andra principers okompetens ska dra ner oss andra med sig i skiten och ge oss dåligt rykte på köpet.
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Nåväl, nu är det väl ingen som drar ner detta i botten. Det lyckas man helt själv med på egen hand oavsett bokstavskombination.:D
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Tja jag vet en veterinärstudent som har smugglat in djur i Sverige. Och dessutom blivit upptäckt och anmäld till jordbruksverket för detta. Men personen har fått fortsätta sina studier.

Enligt min åsikt är djursmuggling en sån allvarlig sak att en person som genomför sånt är direkt olämplig som veterinär.

Finns ganska många veterinärstudenter som smugglar djur till/från Sverige, särskilt sådana som studerar på andra sidan Öresund.
Här handlar det dock om bristande avmaskning och rabiestiter så lär minska nu när de reglerna tas bort.

(för att ingen missuppfattning ska ske så kan jag säga att jag alltid haft papprena i ordning, tom nu innan jul 1v innan kravet togs bort)
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Enligt det du skriver där så kvalar du inte till barfotataliban.
En barfotataliban kan inte tänka sig att sko hästen om den så sliter ner hovarna till knäna för det handlar bara om rehabilitering.
En barfotataliban anser att en häst som har ont i en hov (rör sig på makadam) och måste få sulor har det för att den är skodd och därmed är sulorna försvagade men kan in nästa mening säga att den häst som inte har ont i sina hovar och är skodd inte har ont pga att hovarna är döda, resonemanget går som synes inte ihop.
En barfotataliban skyller nästan alla åkommor hästen får på att den har skor oavsett om det sitter i hovarna eller om problemet är att svanstaglet växer dåligt.
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

KL

Inför framtiden bör det införas regler för att undvika att "icke lämpliga" elever får läsa klart. Kanske låter lite hårt man jag tycker att har man en fått en dom på djurplågeri så har man inget där att göra :grin: Och det här med att låta eleven läsa klart men inte få legitimation är också dumt, denna elev tar ju en plats som annars skulle gått till en förmodligen lämplig student som avser att ta legitimation och som är lämplig för yrket.
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

KL

Inför framtiden bör det införas regler för att undvika att "icke lämpliga" elever får läsa klart. Kanske låter lite hårt man jag tycker att har man en fått en dom på djurplågeri så har man inget där att göra :grin: Och det här med att låta eleven läsa klart men inte få legitimation är också dumt, denna elev tar ju en plats som annars skulle gått till en förmodligen lämplig student som avser att ta legitimation och som är lämplig för yrket.

Jag förstår din tanke, men. En sådan plats kan ju inte tas över av en ny elev, om studierna har pågått ett tag. Sedan är det ju så att man kan arbeta med annat än med levande djur med sin utbildning, och då blir det ju inte lika känsligt längre.
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Håller med! Vad var orsaken till att studenten tyckte att det var ett vettigt tilltag?


Ville vara själv om en särskild färg på den djursorten antar jag. Gäller en djursort som det är extremt svårt att få importtillstånd på.
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

KL

Inför framtiden bör det införas regler för att undvika att "icke lämpliga" elever får läsa klart. Kanske låter lite hårt man jag tycker att har man en fått en dom på djurplågeri så har man inget där att göra :grin: Och det här med att låta eleven läsa klart men inte få legitimation är också dumt, denna elev tar ju en plats som annars skulle gått till en förmodligen lämplig student som avser att ta legitimation och som är lämplig för yrket.

Hur tänker du nu? Vem skulle kunna ta över platsen om utbildningen pågått några år? Sen, oavsett vad man tycker så är en veterinärexamen och en veterinärlegitimation två skilda saker. Legitimationen ansöker man om hos jordbruksverket och det krävs en, av jordbruksverket godkänd, utbildning i veterinärmedicin för att få ut den. Veterinärexamen är som vilken högskoleexamen som helst och följer samma regler.
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Finns ganska många veterinärstudenter som smugglar djur till/från Sverige, särskilt sådana som studerar på andra sidan Öresund.
Här handlar det dock om bristande avmaskning och rabiestiter så lär minska nu när de reglerna tas bort.

(för att ingen missuppfattning ska ske så kan jag säga att jag alltid haft papprena i ordning, tom nu innan jul 1v innan kravet togs bort)

I det här fallet så rör det sig om en djursort som det är extremt svårt att få importtillstånd på. Så det rör sig inte om att ta med sig en hund utan avmaskning utan nåt som i mitt tycke är betydligt värre. Särskilt som att om det kommer in en allvarlig smittsam sjukdom som inte redan finns här så kan det orsaka riktigt allvarliga konsekvenser för väldigt många djurägare.

Men detta hände för ett antal år sedan när studenten i fråga var relativt ny på sin utbildning och personen ifråga har vad jag vet fått nån sorts lättare reprimand av jordbruksverket. Tror det var nån sorts lägre straffavgift. Vilket förvånar, när införsel av ett djur i det här fallet skulle kunnat kosta mångmiljonbelopp om en allvarlig smitta smitit in med importen ifråga.
 
Senast ändrad:
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Enligt det du skriver där så kvalar du inte till barfotataliban.
En barfotataliban kan inte tänka sig att sko hästen om den så sliter ner hovarna till knäna för det handlar bara om rehabilitering.
En barfotataliban anser att en häst som har ont i en hov (rör sig på makadam) och måste få sulor har det för att den är skodd och därmed är sulorna försvagade men kan in nästa mening säga att den häst som inte har ont i sina hovar och är skodd inte har ont pga att hovarna är döda, resonemanget går som synes inte ihop.
En barfotataliban skyller nästan alla åkommor hästen får på att den har skor oavsett om det sitter i hovarna eller om problemet är att svanstaglet växer dåligt.

Då förstår jag vad ni menar med taliban...
Har själv stött på några barfotafanatiker, och kan ju säga att man blir lite mörkrädd... Att inte ifrågasätta utan bara göra för att vissa som anses höga uttalar sig om något är bara så fel. När jag själv gick kursen ifrågasatte jag så gott som allting. Skulle aldrig gå hem och röra mina hästars hovar utan att veta hur och VARFÖR jag skulle verka på ett visst sätt.

Sedan gäller det ju att ha ett eget huvud, att man helt enkelt inte gör något som man inte tycker är vettigt, oavsett vem som säger det.
Jag är heller inte emot skor, så länge hästen verkligen behöver skor. Men det är väl när de verkligen behöver det som är frågan som kan diskuteras.
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Jag kan iofs tycka att det är ganska taskigt att låta studenten fortsätta sina studier för att senare "kanske" neka en legitimation... Det känns ju helt bakvänt...

Personen är ju uppenbarligen inte lämpad att bli veterinär, då borde man väl nekas att fortsätta utbildningen?

Ja och slöseri med tid och pengar både studentens och samhällets. Nu är det troligen ingen ond person som vill hästen illa (även om det verkar ha blivit så) men att ha en veterinär med den extrema inriktningen som dessutom verkar fanatisk känns inte bra.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 570
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287
  • Artikel
Dagbok Som kanske många här vet så har jag mycket lättare att prata om saker med att skriva motför prata irl. Och jag har nog flera vänner...
Svar
13
· Visningar
1 216
Senast: svea
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 636
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp