Slutar att andas :3

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare _satelit_93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 263
S

_satelit_93

jo jag är väl ett klassiskt fall där ryttaren slutar andas mitt i en hoppbana :crazy:.

Jag och tre kompisar skulle hoppträna idag och satte upp några hinder och bestämde sedan en "bana" att följa. När det blev min tur att hoppa slutade jag tydligen andas :angel: vilket inte är bra eftersom då orkar jag ju såklart inte igenom.

iaf min kompis sa att jag skulle sjunga eller nynna för att då måste jag andas :idea: bara det att min hjärnkapacitet är begränsad och då glömmer jag hur jag ska rida. :angel:

har ni lite tips?? allt är välkommet :laugh:

Ps 1 finns säkert fler såna här trådar men jag hittade inga direkt "nya"

Ps 2 vi var inte ensamma min kompis mamma som är jätteduktig på hästar och ridning var där ;)

Sv: Slutar att andas :3

Du skulle kunna säga tyst för dig vad du ska göra hela tiden, svänga, bromsa, driva eller vad du nu kan tänkas behöva göra. Agera ridlärare för dig själv! :D

Bygg bara upp ett litet fjutthinder, hoppa över det några gånger, tänk inte så mycket på hur hästen går. Sätt en bra galopp och skutta över. Fokusera på att andas och inget annat. När det funkar lägger du till ett hinder till och sedan ännu fler. Tänk på att du ska andas och inte så mycket på allt annat. Bygg banan lätt och låg!

det får jag också prova :banana:

*kl*
Tack för svaren :bump:

Jag hade oxå det problemet förrut. Men efter att jag närstan svimma efter en tävling (syrebrist) så vart jag tvungen att ta tag i det.

Min tränare och jag var själva på ridbanan (som tur va) och han sa åt mig att sjunga nationalsången, skitbra eftersom att jag inte kan texten... Bytte låt till blinka lilla stjärna, pinsamt, men det funkade!

Så jag säger som din kompis, sjung något! Skadar ju inte iaf! ;) (förrutom åskådarnas öron)

Jag hade oxå det problemet förrut. Men efter att jag närstan svimma efter en tävling (syrebrist) så vart jag tvungen att ta tag i det.

Min tränare och jag var själva på ridbanan (som tur va) och han sa åt mig att sjunga nationalsången, skitbra eftersom att jag inte kan texten... Bytte låt till blinka lilla stjärna, pinsamt, men det funkade!

Så jag säger som din kompis, sjung något! Skadar ju inte iaf! ;) (förrutom åskådarnas öron)

haha, kan se det framför mig ;)

jag slutar andas typ 2 galoppsprång innan hindret och håller andan tills jag landat, DÅ andas jag ut :P
Jag har en kompis som inte andas under tiden hon hoppar, men vi funderar på att sätta på musik så hon sjunger med under tiden hon hoppar :)

Du skulle kunna säga tyst för dig vad du ska göra hela tiden, svänga, bromsa, driva eller vad du nu kan tänkas behöva göra. Agera ridlärare för dig själv! :D

detta tycker jag låter bra! säg typ "nu rider jag mot planket, efter det är det en sväng sen en oxer............." något sånt ;) då kommer man kanske ihåg banan oxå XD det kan jag behöva lära mig :angel:

Jag håller med andan. Men det funkar för mig iaf, men jag ska försöka träna bort det.
Jag gör det konstigt nog inte på träning.
Men sjunga tyst för sig själv ska funka enligt andra.

Haha, jag har ett annat problem - när jag ska hoppa formar jag munnen till ett litet O och börjar andas ljudligt med munnen... Är det sjukt eller? ;)

Tja jag både glömmer och andas samt ser ut som Jan Tops på banan så ni kan ju tänka er hur mycket jag har att jobba med ;) :rofl:

Nej men ett tips är att emellan hindren slappna av. Eftersom jag personligen spänner mig och när jag spänner mig så håller jag andan. Genom att slappna av och försöka tänka på att andas så gör man det.

Nu till jan Tops Problemet. Någon som har något tips mot det?

Jag för diskussioner med min häst på banan. Såhär brukar det låta:

"Ja det är jättebra Palle, duktig häst... Nu har vi bara 6 hinder kvar! Skitbra, du är så himla duktig. Kom igen nu, nu tar vi oxern med. Bra! *klappa* Duuktig häst, nu är det bara 4 hinder kvar, det tar vi lätt som en plätt! Ja, oxern gick ju skitbra, du är jätteduktig!*klappaklappa* Nästa hinder... skitbra! Nej f-n, vi rev! Attsingen också! Nu ä rdet bara sista kvar... JÄTTEBRA! :D!*klappa hysteriskt*"

Jag hade det problemet när jag var yngre.

Ett tips är när du går banan och planerar din väg så planerar du även in att andas ibland, typ 1...2...andas...3....andas...4 osv

jag har en tendens att göra så, eller hade åtminstonde. Men jag satte ut punkter i banan att här ska jag andas. Ungefär Hoppa 1an, sväng, andas, hoppa 2. osv.

*KL*

vi hade hoppträning i torsdags, träning för hopplaget i sommar.

nog andades jag;) eller snarare hyperventilerade:o

och som jag redan skrivit har jag begrensad hjärnkapacitet så jag glömde banan FYRA gånger :crazy:

Har sån himla tur att jag har en så bussig ponny som gör sitt bästa trots mej på ryggen :grin:

Ska iväg den 18/5 nu och jag har redan fått "hemläxa" att träna på mina hälar...

ska också träna mycket krokbana med kaninerna och så tänker jag stå och blänga på ryttarna innan eftersom då kommer jag bäst ihåg banan. Låter det vettigt?? (ska självklart gå banan och hänga mycket framför banskissen men det e en självklarhet)

tack för alla tips det är guldvärt :banana:

har ännu en fråga,

vad säger TR om svarta ridbyxor på tävling?? närmare bestämt DIV 3 Laghoppning. har inga ljusa eller vita och känns lite surt att behöva köpa ett par bara för den tävlingen.:grin:

Min kompis hävdar att man måste bara ha ridbyxor men hennes syster säger att man måste ha ljusa ridbyxor:confused: systern då är ganska utseéndefixerad och vill gärna göra stort intryck på en tävling och jag blir inte förvånad om hon kommer babbla på om just vad jag ska ha för nosgrimma etc etc

nån som vet vad som gäller??:bump:

ridbyxorna måste vara ljusare än kavajen/tröjan/jackan som du har på dig. alltså inte svart utan ljusare typ ljusbrunt/gult
vitt eller någon annan ljusfärg.
Låna om du inte har ett par egna

Tja jag både glömmer och andas samt ser ut som Jan Tops på banan så ni kan ju tänka er hur mycket jag har att jobba med ;) :rofl:

Nej men ett tips är att emellan hindren slappna av. Eftersom jag personligen spänner mig och när jag spänner mig så håller jag andan. Genom att slappna av och försöka tänka på att andas så gör man det.

Nu till jan Tops Problemet. Någon som har något tips mot det?

Du kanske kan dra åt hakbandet på hjälmen hårdare:idea: fast då kanske andasprpblemet återkommer.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
735
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka