Sluten budgivning - vilken mardröm!

Immer

Trådstartare
Nu har min man och jag lyckats hitta en hästgård som vi båda tycker om!
Problemet är att det är sluten budgivning och vi har inte den blekaste aning om vad en sån här gård i just detta området kan vara värd...
Hjälp mej! Vad ska jag göra? Alla förslag emottages med största tacksamhet!

Immer
 
Det är ju förlegat med sluten anbudsgivning, även om en del mäklare fortfarande använder sig av det och en del stiftelser/myndigheter osv kräver det.

Själv tycker jag det vare sig gagnar säljaren eller köparen, bara mäklaren som får det bekvämare.

Säljaren är inte garanterad få högsta möjliga pris för sin gård och köparen som antingen "hugger i" på tok för mycket men oftare missar köpet med kanske bara några tusenlappar blir inte heller nöjd.

Vad kan jag då ge dig för råd?

Först och främst - tänk på den egna kassan, vad har ni råd med, vad tycker ni själva att gården är värd - för er. Det är ju den enda utgångspunkt man har. Det som är värt mycket för en, kanske inte alls uppskattas och värdesätts av någon annan.
Sen är det förståss bra om man har någon hum om det allmänna värdet på liknande gårdar i samma bygd, så man har chans få igen sina pengar om det skulle vara så att man måste sälja.

Snoka igenom mäklarnas sidor inom det området gården ligger. De visar ofta även sålda objekt och finns inga sålda så kan man i alla fall få en hum om prisläget genom objekten som är till salu.

Genom t.ex. Hemnet kan du pricka in kommunen och "bakvägen" se vilka mäklare som har objekt där och jag har för mig att Bovision erbjuder mäklarna att visa sålda objekt. Inte alla har anslutit sig till tjänsten, men en hel del.

Lycka till från en som tidigare jobbat i branchen många år.
 
generellt är det 1.5 x taxeringspriset, vi bjöd nästan 2x taxeringen när vi köpte vår gård men vi visste att den var poppis för det är både fjäll- och sjöutsikt lagom mark och skog för hästhållning och hobbyjordbruk
 
Vi fick ge mer än dubbla taxeringsvärdet för vår gård *suck
Men det är marknaden som styr så det var bara att betala & se glad ut :crazy:
Vi tyckte det var värt det .....
 
Den tumregeln är inget att gå efter. En bra hästgård i skåne med attraktivt läge och nära fin ridterräng kan hamna mycket högre än så.

Vet flera hästgårdar här i Skåne och i bla Uppland som gått för både 4 och 5 gånger tax.värdet. Då är det i så fall bättre att låta bankvärdera gården och utgå från det och sen plussa på (eller dra av) allt efter vilken ekonomi och intresse man har för gården. Det är ju ingen annan som kan komma och säga vad en gård är värd för mig, vem vet vad just jag prioriterar.
 
Det finns en hemsida på nätet där du, genom att anmäla dig (utan kostnad) kan få försäljningspriserna för olika fastigheter i just det området (villavärdet tror jag att det hette).
Lycka till!
 
Vi gav ungefär fem gånger taxeringsvärdet för vår gård 2001. Den ligger på Romeleåsen i Skåne. Jättefin natur och super ridterräng. 7 tunnland mark. 140 m2 bostad + stallar, ekonomibyggnader och loge på totalt ca 200 m2.
Kanske kan det hjälpa dig en smula i beräkningen?
/puppan
 
vi köpte vår gård i Jämtland med sjö- och fjällutsikt under de premisserna, som dessutom banken förselog. Detta var visserligen för 9 år sedan och kan ju faktiskt ha ändrats... Vår gård är heller inte stor på något vis, 5 ha mark(odlingsbar) + 3 ha skog(lagom för vedeldning) Detta räcker för våra 2 hästar som är hemma. Vi betalade 375000 för gården 1995.
Gården var då värderad av LRF Konsult och såldes med sluten budgivning, jag tror att det inte finns något som heter att det "ska vara" på det ena eller andra sättet, det beror ju på läge, underhåll samt intressenter.
 
Tack för hjälpen, alla! Jag har tagit till mej era råd och tycker nog att det "börjar klarna".

Idag har jag dessutom ringt till kommunen och tagit reda på vad nuvarande ägarna betalade då de köpte gården. Den uppgiften var en ganska bra vägledning.

Immer
 
Tack! :)

Jag ska kolla in gården en gång till, i sällskap med den fastighetsmäklare som ska sälja vår villa ifall vårt bud "går hem". Efter det är jag nog redo att sätta mej ner och skriva till säljaren. :D

Immer
 
Vi köpte våran gård i oktober & gav 570.000:- med 3,5 tunnland mark o stall m flats till 2 hästar samt en fölbox. Har ingen loge vilket jag saknar.
Har inte varit häst här dom senaste 5 åren, så allt var vildvuxet. Samt skånelängan behövs renoveras inomhus & all elen behövs göras om. Det bästa är att jag har ca 25 min skrittväg till fyledalen.

Lycka till
 
Oj, det var därför vår gård inte var med... :o
Här byter fastigheterna ägare var tredje generation, det inte lätt att få en uppfattning om sånt...
 
Anlita ett oberoende värderingsman. Brukar ta omkring 2-3000 för det vilket kan vara väl investerade pengar.

//Jocke
 
När vi la in slutet anbud en gång tog vi hjälp av ett skogsbolag på orten som gjorde en värdering av skogen, samt med dessa uppgifter ett besök hos revisorn som sa att högre än så, ska ni inte betala för det är stället inte värt. Vill man sen mycket gärna ha stället får man plussa på därefter, med beräkning att inte få pengarna tillbaka vid ev försäljning.
 
Jag tycker att jag hade mycket god hjälp av de mäklare som var med mig vid andra visningen.
Vi har nu lämnat ett bud, sista dagen var i tisdags, men fortfarande inte hört ett ljud från säljaren. Hör det inte till god ton att man meddelar dem som lämnat anbud? :confused:

Immer
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 085
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 325
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 128
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp