Slutmätning osv.. Inför tävling

Grannox

Trådstartare
Hejsan hoppsan!
jag hoppas jag har lagt den i rätt forum, annars får gärna admin ta och flytta på den:)

Jag har en fråga eller kanske flera:)

Jag har en unghäst, arabsto 6år gammalt, kommer börja tävla på allvar nu i höst/vår och undrar då på några saker.

* Vad behöver man igentligen i pappersväg för att åka ut på en tävling?
* Måste hästen slutmätas? ( Hon är idag 153-154cm i mnkh)

Har nämligen ett par vänner som säger att hon måste slutmätas, men vad jag förstod så gäller det bara ponny. Samt en annan vän som säger att hästar ej behöver slutmätas utan att det bara är ponnyer som behöver slutmätas.

I hoppningen gäller även speciella skydd ( finns ju ett par på Hööks som skall vara OK för unghästar också står det:) )

Tacksam för svar på frågor:):love:
 
Sv: Slutmätning osv.. Inför tävling

Hej,

Vad roligt att du vill tävla.
Allt du behöver veta om regler och hur det funkar på tävling kan du läsa i Tävlings Reglementet (TR) som finns på Ridsportförbundets hemsida.
Angående dina frågor i inlägget; Är du säker på att hästen inte håller ponnymått och inte har tänkt att tävla med den som ponny ser jag ingen anledning att mäta den, för övrigt görs "slutmätning" vid 8 års ålder. En liten parentes; det är ingen slutgiltig mätning, ponnyn kan fortfarande klassas om om den begärs ommätt och då skulle ha ett annat mått än det dokumenterade. Men det rör ju iofs inte dig :)
I övrigt behöver hästen giltigt vaccinationsintyg (hästinfluensa), pass och ev hästlicens (om du ska tävla regionalt och uppåt) till hästen. Du behöver grönt kort, ryttarlicens och den får du genom att bli medlem i en förening som kan ställa ut licenser och betala en avgift till Ridsportförbundet.
Är det nåt mer du undrar kolla TR eller ta kontakt med förbundet. Lycka till på tävlingsbanorna!
 

Liknande trådar

A
Tävling Vet itne vad jag ska göra längre. Min ponny är i år 8 och det är dags för slutmätning. Alla jag frågar säger olika och nu vänder jag...
Svar
2
· Visningar
969
Senast: Kverulanten
·
M
Hästmänniskan Behöver lite hjälp här gällande pengar och hovslagare.. Bonde köpte parselar och fixade till en av gamla vagnarna till en par vagn.Han...
Svar
3
· Visningar
943
Senast: Millis22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp