Hallå,kan man få lite hjälp tro?

M

Millis22

Behöver lite hjälp här gällande pengar och hovslagare..

Bonde köpte parselar och fixade till en av gamla vagnarna till en par vagn.Han sa kör och sköt om hästarna träna och sköt om utrusning vagn mm,och hjälp till runt och i stallet.tex hagarna,höskörd mm.så står jag för skoning mm.

Jag och den andra tjejen som kör paret inser att vi måste ha ponnyerna skodda då den ena verkligen är ömfotat och den andra trampar upp sig så förfärligt. och han har skott dem förr och sa att han stod för skoning osv.Nu sa han att han inte har tid och jag inser att han kommer inte ha tid förns till sent på hösten,inte ens då,han är ju trotts allt bonde.
Så jag föreslog att vi kunde ta hit en hovslagare och att jag kunde gå med på att betala hälften av det hela.och det såg då ut som om at han inte tyckte om att jag skulle betala. men nu här om morgonen sa han att jag måste betala ALLT.
Ok,tänkte jag och han sa att det går på minst 600 kr /häst,mycket tyckte jag men ok,om den andra tjeje hjälper till med ng hundralappar så kanske det går.
Men ju mer jag tänker så känns det inte helt rätt och jag vill inte bli lurad på mina pengar och vill inte att den andra tjejen heller blir lurad.
Jag vill samtidigt sattsa på paret,och är berädd att lägga ut lite pengar på dem,men det är samtidigt hans hästar.
Han är ju en sådan person som inte står så mycket för det han lovar,ändrar sig osv osv.
Om vi nu betalar hovvis,vilket blir MINST 1200 kr (alla mina pengar)vart står han då?
Han kan ju rätt som det är säga : nu vill mina tjejer köra paret. hur gör man här då? nu dyker det upp om pengar,våra pengar och självklart om hans.dessutom har jag hjälpt till på min semester här runt omkring i stallet,både med att tömt och rengjort boxar,tagit ut massa gammalt hö (dessutom fått jätte ont),fixat staket,just i tron om att, om jag gör allt detta arbete så kankse han kan åtminstonde lägga hälften av hovslagare.
Men trotts mitt arbete ( på semstern) så måste ju han ha ansett att han inte ska betala hovslagare.
och vi har inte alls mycket pengar.
Och om vi nu ska betala hovvis (alltså helt)hur gör man då? alltså med bonden,hur kan man få honom att "binda hans ord" så att han inte utnjuttar oss?
Vi vill ju köra och verkligen träna och se om det tom går att starta nån tävling med paret,vi vill ju träna,även tävling om det går.tror inte direkt på att vinna eller nått sånt,men bara att starta och få erfarenheter.träna på att tävla.
Men jag vet inte vad bonden själv tycker och vad han går med på med sina hästar.det är det vi vill prata med honom om,jag hoppas att han inte blir arg,men vad tycker ni?
Jag förstår honom samtidigt som jag vill även ha klartecken på vart han står ifrågan om allt detta.
Jag undrar vad ni tycker och omni har ngn lösning på det hela,utan att det ska bli tjafs? jag hade lösningen hälften var.men han vill att vi betalar allt och nu ,har vi inte råd med en bra hovvis(den som erbjöd sig kostar 800 kr/ponny!) utan med en billig och förmodligen sämre hovvis.
Om vi bara har denna hovvis (det är svårt att få tag på en)så har vi inte råd.vad jag hoppas med är att bonden,kanske kan hjälpa til med ngr hundra lappar iaf,det är ju trotts allt hans hästar.
Vad tycker ni?
Förslag på hur man kan lösa det hela?
Jag går och tänker mycket på detta och blir inte dirket klokare av det..det känns som om att han förösker testa oss hur lång vi är berädda att gå,eller försöka sätta "krokben" för oss?Jag vet inte riktigt ,skumt är det iaf.
Jag förstår ju honom,han kanske inte fattar hur ambitionerna är hos oss?Tror han att vi låter honom betala hovslagare och sedan struntar i att köra hästarna,sköta om dem osv?Tror ni att det kan vara så han tänker och därför han inte vil betala? men sån är ju inte jag!Hästarna går ju före ALLT annat i mitt liv! Han om någon vet ju det!
*förvirrat*
Kom gärna med tips hur man kan få en bra lösning på problem,till båda partnerna.
Kram på er alla!
 
låååång utläggning, men saken är egentligen solklar:
Han erbjöd sig att betala hästarnas omkostnader etc om ni ställde upp och skötte markarbetet m.m.
Har ni skött er del bör han stå för sitt. VÄGRA betala ens hälften av skoningen!
Hänvisa till vad ni sagt etc.
Han försöker "köra över" er, och ni måste sätta stopp. Tillsammans!

Om han inte tänker stå för det han sagt så hota med att gå. Ni skall inte tolerera avtalsbrott även om det är hans hästar.
 
Det är dyrt att ha häst, så att få låna hästar mot att betala skoningen är billigt, fast hela historien låter rörig. Hästar bör skos var 6-8 vecka så om bonden helt plötsligt skulle köra bort er är det inte värdens undergång utifrån kostnaden för skoning. Det är upp till er om ni vill acceptera vilkoren eller inte och bonden verkar knappast pålitlig.
 
Hej! Jo ni båda har ju rätt.det är kluvigt. men vi bestämde oss för att hitta en billig hovvis.om vi vill köra så är det bara och betala och hålla tyst.Och ja,vi kan bli lurade och det går inte för tillfället att prata med honom.så vi får ta itu med problemet om/när det dyker upp senare sen.
Tack iaf för era råd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 951
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 967
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 902
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 064
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp