Bukefalos 28 år!

SM i fälttävlan hotas – regionen nekar ambulans

Region Örebro län säger nej till att en ambulans finns på plats under SM i fälttävlan i Segersjö. Därmed är evenemanget i fara. − Vi måste ha en ambulans, och hittills har vi ingen lösning i sikte, säger Ann Montgomery-Cederhielm, en av arrangörerna för Segersjödagarna.
 
Konstigt motivering till beslutet, imho.
Samtidigt är arrangören förstås inte hänvisad uteslutande till regionens ambulanser, det finns ju många privata både små och stora utförare av ambulans- och andra sjukvårdstjänster, så det är inte trovärdigt att hävda att "tävlingen hotas".
 
Konstigt motivering till beslutet, imho.
Samtidigt är arrangören förstås inte hänvisad uteslutande till regionens ambulanser, det finns ju många privata både små och stora utförare av ambulans- och andra sjukvårdstjänster, så det är inte trovärdigt att hävda att "tävlingen hotas".

Jag kan tycka att det är otroligt dåligt av regionen att neka en ambulans när det gladeligen ställs upp med mängder med poliser, ridande poliser och polishelikoptrar till var och varannan allsvensk fotbollsmatch... Då är en ambulans en liten kostnad i sammanhanget.
 
Verklighetsfrämmande resonemang oavsett, imho. Jag har svårt att se att det ligger på regionstyrelsen att göra en sådan bedömning utifrån vilken specifik sport det handlar om.
Det handlar ju av allt att döma inte om att ambulansresursen som sådan är särskilt ansträngd, utan om att man vill hålla lågt utnyttjande av [sjukhus]vårdresursen. Men antingen får [även riskfyllda] sporter bedrivas, och då skall regionen bedriva den vård som motiveras av behovet, inklusive ambulanstransporter utifrån bästa samordning, eller så får - genom styrande myndighetsbeslut - somliga sporter helt enkelt inte bedrivas och dess tävlingar inte arrangeras. Det håller inte att säga att "jaha, har du skadat dig när du utövat just [valfri sport] under Covidpandemi - då får du skylla dig själv och ta taxi till akuten".

Och arrangören kan ju som sagt hyra in ambulansnärvaro från någon privat aktör.
 
Verklighetsfrämmande resonemang oavsett, imho. Jag har svårt att se att det ligger på regionstyrelsen att göra en sådan bedömning utifrån vilken specifik sport det handlar om.
Det handlar ju av allt att döma inte om att ambulansresursen som sådan är särskilt ansträngd, utan om att man vill hålla lågt utnyttjande av [sjukhus]vårdresursen. Men antingen får [även riskfyllda] sporter bedrivas, och då skall regionen bedriva den vård som motiveras av behovet, inklusive ambulanstransporter utifrån bästa samordning, eller så får - genom styrande myndighetsbeslut - somliga sporter helt enkelt inte bedrivas och dess tävlingar inte arrangeras. Det håller inte att säga att "jaha, har du skadat dig när du utövat just [valfri sport] under Covidpandemi - då får du skylla dig själv och ta taxi till akuten".

Och arrangören kan ju som sagt hyra in ambulansnärvaro från någon privat aktör.
Men tillhandahålla sjukvård på samma villkor som till andra gör de. Dvs. när och om det uppstår behov så blir man hämtad.
Om man utöver det ska erbjuda extraservice genom att avtala om att finnas tillhanda på plats är ju en annan frågeställning.

Inte så konstigt att man har snävare med resurser i år och förbehåller sig att enbart använda dem till den ordinarie verksamheten.
Jag hörde en annan intervju och där lät det som alla extrauppdrag skulle hanteras så. Det var ingen värdering av just den här tävlingen.
 
Som den ultimata fälttävlansnörden jag nu är väljer jag att gå mot strömmen i detta. Det är bara att acceptera att fälttävlan är en risksport och att vi är beroende av ambulanser och akutsjukvård. Det är omöjligt att sia om hur mycket en ambulans behöver användas under en tävling.

Det finns tävlingar med 350 terrängstarter på en dag som flyter på helt utan missöden. Andra dagar går det inte lika smidigt och ibland behövs det fler än fem resor till sjukhus med ambulans på en dag och ibland måste ambulanserna understödjas med trauma helis.

En del av dessa skador är ganska simpla medan andra kan kräva extrem traumavård och respirator. 2020 i sig är inget normalt år så i detta nu tycker jag nog allt att regionen har en poäng i sin bedömning.
 
Med tanke på hur hårt Örebro län har drabbats ändå av Covid 19 så måste jag ändå förstå dem i deras beslut. I år är inget normalt år, och man måste se till helheten. Vad jag vet har bara Örebrolän tre akutsjukhus var av USÖ är de största. Och de har dels varit tal om att lägga ned ett av de mindre (dessa planer är stoppade nu) så måste all sjukvård gå till de som verkligen behöver den idag.

Som sagt finns ju privata aktörer som kan hyras in om de nu vill genomföra tävlingen, de kan inte bara hänga upp sig på regionens ambulanser. Men världen är upp och nedvänd för alla.
 
Jag kan tycka att det är otroligt dåligt av regionen att neka en ambulans när det gladeligen ställs upp med mängder med poliser, ridande poliser och polishelikoptrar till var och varannan allsvensk fotbollsmatch... Då är en ambulans en liten kostnad i sammanhanget.
Ambulanssjukvården bekostas av regionerna. Polis bekostas av staten. Regionerna har mindre resurser än staten.
Men jag håller med om att det läggs för mycket allmänna säkerhetsresurser på fotboll.
 
Men tillhandahålla sjukvård på samma villkor som till andra gör de. Dvs. när och om det uppstår behov så blir man hämtad.
Om man utöver det ska erbjuda extraservice genom att avtala om att finnas tillhanda på plats är ju en annan frågeställning.

Inte så konstigt att man har snävare med resurser i år och förbehåller sig att enbart använda dem till den ordinarie verksamheten.
Jag hörde en annan intervju och där lät det som alla extrauppdrag skulle hanteras så. Det var ingen värdering av just den här tävlingen.
Jag kanske var otydlig. Det kan mycket väl vara så att man i samhällets intresse inte skall arrangera fälttävlansmästerskap i år, eller rida överhuvudtaget, utifrån risken att belasta vården. Eller cykla. Eller köra bil om man är kille under 25.
Men jag menar att en sådan styrning inte skall ske genom att vårdgivaren går in och selektivt tillhandahåller en annan nivå av ambulansberedskap än man annars skulle göra.
 
Som den ultimata fälttävlansnörden jag nu är väljer jag att gå mot strömmen i detta. Det är bara att acceptera att fälttävlan är en risksport och att vi är beroende av ambulanser och akutsjukvård. Det är omöjligt att sia om hur mycket en ambulans behöver användas under en tävling.

Det finns tävlingar med 350 terrängstarter på en dag som flyter på helt utan missöden. Andra dagar går det inte lika smidigt och ibland behövs det fler än fem resor till sjukhus med ambulans på en dag och ibland måste ambulanserna understödjas med trauma helis.

En del av dessa skador är ganska simpla medan andra kan kräva extrem traumavård och respirator. 2020 i sig är inget normalt år så i detta nu tycker jag nog allt att regionen har en poäng i sin bedömning.

Även jag som fälttävlansintressent håller med om att situationen absolut kan behöva bedömas såhär hårt.
 
Jag kanske var otydlig. Det kan mycket väl vara så att man i samhällets intresse inte skall arrangera fälttävlansmästerskap i år, eller rida överhuvudtaget, utifrån risken att belasta vården. Eller cykla. Eller köra bil om man är kille under 25.
Men jag menar att en sådan styrning inte skall ske genom att vårdgivaren går in och selektivt tillhandahåller en annan nivå av ambulansberedskap än man annars skulle göra.

Det är väl/har varit förbjudet att rida i vissa längre tom?
 
Jag kanske var otydlig. Det kan mycket väl vara så att man i samhällets intresse inte skall arrangera fälttävlansmästerskap i år, eller rida överhuvudtaget, utifrån risken att belasta vården. Eller cykla. Eller köra bil om man är kille under 25.
Men jag menar att en sådan styrning inte skall ske genom att vårdgivaren går in och selektivt tillhandahåller en annan nivå av ambulansberedskap än man annars skulle göra.
Fast det jag menade var att man inte går in och styr något alls med sitt tillhandahållande av ambulansberedskap inom det som är det ordinarie sjukvårdsuppdraget till allmänheten. Eftersom det utförs precis som vanligt, även till alla tävlingsdeltagare, oavsett vilken sport eller vilka evenemang det handlar om.

Att ställa upp en bil på beställning är en tjänst UTÖVER det. Att säga att alla resurserna behövs i den ordinarie verksamheten, så därför kommer inga extratjänster att erbjudas till någon, innebär att fokusera just på lika för alla och strikt behovsprioritera efter HSLs intentioner.

Det är en annan nivå av service än man erbjuder andra år, men det är inte en ändrad nivå av myndighetsuppdraget att tillhandahålla en allmän ambulansberedskap.
 
Det är väl/har varit förbjudet att rida i vissa längre tom?

Antar att du menade "Lander", och ja, till viss del - Nya Zealand forbjod ridning utanfor egna marker, och ALL sorts organised aktivitet, inklusive traningar, stalldes in.
I UK sa har inte ridning forbjudits av uttalad policy, men indirekt har mycket ridning stoppats, da manga stall helt stangt for utomstaende, inklusive hastagare (Stallagare/personal har da matat och tagit in/ut hastar).
 
Antar att du menade "Lander", och ja, till viss del - Nya Zealand forbjod ridning utanfor egna marker, och ALL sorts organised aktivitet, inklusive traningar, stalldes in.
I UK sa har inte ridning forbjudits av uttalad policy, men indirekt har mycket ridning stoppats, da manga stall helt stangt for utomstaende, inklusive hastagare (Stallagare/personal har da matat och tagit in/ut hastar).

Ja jag såg det för sent så gick inte att ändra. Jag tror jag hörde om typ Spanien/Portugal. Men det gör iaf att jag känner mig ganska ödmjuk inför att de inte vill ställa upp med ambulans för tävling i fälttävlan .
 
I min region har folk inte fått åka till sina inackorderade hästar under lång tid. Sjukvårdspersonalen har varit extremt överbelastad och extremt sjuka människor har fått ge upp sina vårdplatser till förmån för patienter med covid-19..

Fortfarande är all tävlingsverksamhet förbjuden - gäller till första September - men det har en hel del organisationer kringgått genom att kalla allting tävling för "pay and jump" eller "träning".

Själv håller jag mig hemma tills vi vet mer om hur det kommer gå när man öppnar upp igen. Så för mig känns det extremt ego att riskera smittspridning och ytterligare belastning på sjukvården "bara" för att rida en tävling eller två under 2020. Släpp sargen och gå all in på 2021 liksom!
 
Även om det är privata företag som bedriver ambulanssjukvård/-transporter så gör de det på uppdrag av regionerna. Regionen kan mycket väl i sina avtal ha rätt att påverka hur resurserna används när de inte står till regionens förfogande (ska jag vara ärlig har jag svårt att tro att företagen har så mycket kapacitet utöver det som regionerna köper). I år så har även ambulanspersonal fått arbeta väldigt hårt, man har tagit in extra personal och vad jag förstår även beviljat dispens för personer utan rätt kompetens.

Att i det läget inte tillåta att en bil med personal står på en tävling tycker jag låter rimligt. Om personalen inte behövs i tjänst åt regionen så är den sannolikt i behov av vila. Antingen för att de har arbetat mycket över i vår eller för att de riskerar att behöva göra det framöver.
 
Inte heller jag ser orimligheten i regionstyrelsens beslut. Jag förstår inte överhuvudtaget citatet från arrangören i början där hon säger att "Det har aldrig varit viktigare än i år att vi får arrangera tävlingen". Det har aldrig varit viktigare än i år att avstå från att arrangera tävlingen, säger jag.

Jag förstår att det är lättare sagt än gjort, men faktum är ju att varje stort evenemang bidrar till en kraftigt ökad smittspridningsrisk, och när det dessutom gäller fälttävlan går det inte att se förbi den ökade sjukvårdsbelastningen som sporten riskerar att bidra till.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det är ovisst om SM i fälttävlan i Segersjö, Odensbacken, blir av i år. Arrangören fick så sent som i fredags grönt ljus för att hålla...
Svar
0
· Visningar
284
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Segersjö strax utanför Örebro, kommer år 2021 att arrangera EM i fälttävlan. Det är juniorer och young riders som kommer att tävla på...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Matskålar utan nickel
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp