Bukefalos 28 år!

SM i fälttävlan hotas – regionen nekar ambulans

Region Örebro län säger nej till att en ambulans finns på plats under SM i fälttävlan i Segersjö. Därmed är evenemanget i fara. − Vi måste ha en ambulans, och hittills har vi ingen lösning i sikte, säger Ann Montgomery-Cederhielm, en av arrangörerna för Segersjödagarna.
 
Inte heller jag ser orimligheten i regionstyrelsens beslut. Jag förstår inte överhuvudtaget citatet från arrangören i början där hon säger att "Det har aldrig varit viktigare än i år att vi får arrangera tävlingen". Det har aldrig varit viktigare än i år att avstå från att arrangera tävlingen, säger jag.

Jag förstår att det är lättare sagt än gjort, men faktum är ju att varje stort evenemang bidrar till en kraftigt ökad smittspridningsrisk, och när det dessutom gäller fälttävlan går det inte att se förbi den ökade sjukvårdsbelastningen som sporten riskerar att bidra till.
Jag håller med. Hoppas det inte bara gäller ridsport utan också fotboll, boxning och annan riskfylld sport för då är det helt ok att neka extra resurser för det ska ju inte bara gälla ridsporten. Så kanske det är, någon som vet?
 
Tycker också beslutet är fullt rimligt, men känner att jag måste fråga kring dessa privata ambulanser några skriver om?! O_o
Vad är det och vart åker de med patienterna?
 
Jag håller med. Hoppas det inte bara gäller ridsport utan också fotboll, boxning och annan riskfylld sport för då är det helt ok att neka extra resurser för det ska ju inte bara gälla ridsporten. Så kanske det är, någon som vet?
Nu är det väl inte ridsporten i sin helhet som blivit nekad ambulans utan specifikt grenen fälttävlan som precis som skidsportens störtlopp är en riskport medan dressyr och längdåkning inte räknas in som risksporter.
 
Tycker också beslutet är fullt rimligt, men känner att jag måste fråga kring dessa privata ambulanser några skriver om?! O_o
Vad är det och vart åker de med patienterna?
I flera regioner så är det privata företag (Samariten, Falck) som sköter ambulanssjukvården (mm mm) på uppdrag av regionerna. Dessa företag kan också ha uppdrag på flygplatser och liknande platser där man alltid behöver ha ambulans och sjukvårdspersonal på plats. Jag antar att de t ex har avtal med svensk galopp eftersom det finns ambulans på plats på deras tävlingar. Den som vill/behöver kan för tillfälliga evenemang mm köpa närvaro av ambulans med personal. Men jag utgår från att det förutsätter att det finns resurser lediga, att det inte konkurrerar med övrig verksamhet på något sätt och att avståndet är rimligt (om evenemanget är i en del av landet där de normalt inte verkar).
I de regioner som bedriver ambulansvården i egen regi (t ex Örebro) så utgår jag från att villkoren är desamma om man vill ha en ambulans till ett evenemang - finns det lediga resurser så får man betala vad det kostar att ha bil med personal stationerad, som ju då inte har möjlighet att göra andra utryckningar.
 
I flera regioner så är det privata företag (Samariten, Falck) som sköter ambulanssjukvården (mm mm) på uppdrag av regionerna. Dessa företag kan också ha uppdrag på flygplatser och liknande platser där man alltid behöver ha ambulans och sjukvårdspersonal på plats. Jag antar att de t ex har avtal med svensk galopp eftersom det finns ambulans på plats på deras tävlingar. Den som vill/behöver kan för tillfälliga evenemang mm köpa närvaro av ambulans med personal. Men jag utgår från att det förutsätter att det finns resurser lediga, att det inte konkurrerar med övrig verksamhet på något sätt och att avståndet är rimligt (om evenemanget är i en del av landet där de normalt inte verkar).
I de regioner som bedriver ambulansvården i egen regi (t ex Örebro) så utgår jag från att villkoren är desamma om man vill ha en ambulans till ett evenemang - finns det lediga resurser så får man betala vad det kostar att ha bil med personal stationerad, som ju då inte har möjlighet att göra andra utryckningar.
Tack för förklaringen, det visste jag inte :)
 
Det gör det ju inte. Samma Region kommer tillhandahålla en ambulans till fotbollen den 14 juni enligt ponnymamman blogg.
Men de garanterat inte att de kommer göra de hela säsongen, utan fotbollen kommer få se över hur de ska klara sig själva om de blir nödvändigt.
 
Det gör det ju inte. Samma Region kommer tillhandahålla en ambulans till fotbollen den 14 juni enligt ponnymamman blogg.
Regionen säger att de ska ha samma inställning till alla extrauppdrag.
Att de är med på den fotbollsmatchen handlar om att det är ett pågående avtal som de har och inte kan hoppa av hur som helst. Haltande logik att ta det som bevis för att sportgrenen är den avgörande skillnaden.

Sen blir det lite vridet när hon försöker få det till att det hänger ihop med någon vinkling av tillgången till den skattefinansierade, behovsprioriterade vården och att man hypotetiskt skulle värdera hur folk tas emot där beroende på vad som orsakat skadan.
 
Regionen säger att de ska ha samma inställning till alla extrauppdrag.
Att de är med på den fotbollsmatchen handlar om att det är ett pågående avtal som de har och inte kan hoppa av hur som helst. Haltande logik att ta det som bevis för att sportgrenen är den avgörande skillnaden.

Sen blir det lite vridet när hon försöker få det till att det hänger ihop med någon vinkling av tillgången till den skattefinansierade, behovsprioriterade vården och att man hypotetiskt skulle värdera hur folk tas emot där beroende på vad som orsakat skadan.
Så fotbollen har också ambulans på plats? Borde inte det hänga mer ihop med att det är mycket folk i publiken (som kan vara stökig) än att själva spelet kan ge så allvaliga skador att de inte kan invänta en ambulans? I så fall känns det märkligt att fotbollen låser upp en ambulans med personal, avtal eller inte.
 
Regionen säger att de ska ha samma inställning till alla extrauppdrag.
Att de är med på den fotbollsmatchen handlar om att det är ett pågående avtal som de har och inte kan hoppa av hur som helst. Haltande logik att ta det som bevis för att sportgrenen är den avgörande skillnaden.

Sen blir det lite vridet när hon försöker få det till att det hänger ihop med någon vinkling av tillgången till den skattefinansierade, behovsprioriterade vården och att man hypotetiskt skulle värdera hur folk tas emot där beroende på vad som orsakat skadan.
Hon vrider alltid saker och ting :D Fast hon i många fall får bevis på att något är felaktigt så besvarar hon inte det. Så man bör nog ta allt med en nypa salt innan hon kan bevisa saker.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det är ovisst om SM i fälttävlan i Segersjö, Odensbacken, blir av i år. Arrangören fick så sent som i fredags grönt ljus för att hålla...
Svar
0
· Visningar
282
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Segersjö strax utanför Örebro, kommer år 2021 att arrangera EM i fälttävlan. Det är juniorer och young riders som kommer att tävla på...
Svar
0
· Visningar
358
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp