• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mannis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 003
M

mannis

Är det någon som vet om det finns bett i mindre storlek än 8,5 cm. Söker ett litet bett till min lilla shettis.
M vH M

Sv: Små bett

jag tror dt går att köpa sånna små på islandshästbutiker! Är inte säker ...

Mindre än 8,5 har jag aldrig sett, men annars har ridsportsbutiker och granngården ofta ettpar små bett innne...

Läste hela frågan nu :o att det skulle vara mindre än 8.5cm.

Jag har letat i ca ett 1/2 år efter mindre än 8.5 både i Sverige och utomlands men ej hittat ngt. mindre.

Om det absolut inte går med en 8.5cm så är nog det bästa att leta upp en smed som kan hjälpa en att göra ett i rätt str.

Tack för era svar.
Jag har i och för sig inte så brottom att köpa bett till honom än för han är inte mer än två till midsommar.
M vH M

Hur får du plats med ett tredelat 8.5? Min lilla tös fick med sitt tredelade 9.5 till tandläkaren och han visade hur fel det låg i munnen. Hon var såpass smal i underkäken att antingen ena eller andra leden låg på lanerna. Fick endast plats med en led mellan lanerna - tvådelat. Om bettet ligger precis still (ingen inverkan) så ska ju "yttersidorna" på ett tredelat vila på lanerna, ingen led och inte mittplattan... Är det precis så kommer ju leden att lägga sig på lanen (vad d nu heter i singular ;)) om man tar lite i tygeln - verkar inte bekvämt.

Fia som blitvit anti korta tredelade - får de verkligen plats?

Hej
Då med andra ord är det bättre med ett vanlig ledat än ett tre delat i dessa små munnar???

Dessa bett var till mitt lilla Russ som jag hade (och som hade mindre mun än min tidigare shettis), det tredelade var för stort så därför fick han ett rakt som var mycket trevligare för hans mun om än lite för stort, då jag inte hittade mindre.

Även min welsh har 8.5 och på en del 9.5.

Ett tips jag fick från en föreläsning.

Ta och dela på ett rakt tränsbett. Be någon svetsa ihop det sedan i önskad längd.

Det var flera som hade gjort så för de hade också svårt att få tag på bett till sina små ponnyer.

Mitt fullblod måste ha 11.5 cm långt bridongbett, absolut inte större eller grövre, så jag förstår problematiken med tredelat bett i liten hästmun. Jag har sett 7.5 cm små bett på nätet någonstans, jag tror att det var någon på Westernforumet som tipsade om det stället.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Valle
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
221
Senast: sweep
·
Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
416
Senast: Elektron
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka