Små bettringar - fördelar

the_connemara

Trådstartare
I motsats till den andra tråden som handlade om nackdelar, vad finns det för fördelar med små bettringar?

Tidigare har jag alltid velat ha större (ej bridong) av den anledningen att de förtydligar mer vid ledande tygeltag. Nu fick dock unghästen ett bett med parerstänger och i hans storlek (11,5) har de gått ned från långa stänger med vanliga ringar till kortare stänger och ringar i bridongstorlek. Efter ett tags användande ville tränaren att jag skulle testa ett av de tidigare bettet, ett eggbett med normalstora ringar. Då upplevde jag det bettet som väldigt med ostabilt jämfört med fullcheeket, just på grund av storleken på ringarna? Är det därför man väljer mindre ringar jämfört med större?

Tycker mig dessutom se en skillnad på hästen med mitt tredelade med parerstång o små ringar och tredelat eggbett med normalstora ringar. Oroligare i munnen med det senare.

Sv: Små bettringar - fördelar

Om man har en remontgrimma som inte är ställbar så är det bra med små ringar:idea:

Förutom att det enligt mig rent estetiskt är snyggare med små bettringar då... ;)

Jag har märkt stor skillnad på hästar som är känsliga i munnen vid ridning. De går mer avslappnat med bett som har små ringar.

Passar bättre till remontgrimman.. det är väl olika från häst till häst men på min häst ligger inte bett med större bettringar still i munnen på honom.

Beror inte skillnaden på att eggbettet saknar parerstänger då? Jag upplevde boye som väldigt annorlunda när jag varierade från fullcheeket till ett eggbett (med små ringar dock). Det blev väldigt ostabilt och fladdrigt!

Jag kommer inte på några fördelar med små ringar. Tycker bättre om stora. Jag tycker att de små ringarna lätt dras in i munnen och att bettet inte ligger lika stabilt som ett med stora ringar. Däremot märker man ju inte av detta på fullcheeket eftersom att parerstängerna är mellan mungipan och ringen. Så där tycker jag inte att det spelar någon roll att det är en liten ring.

Vet inte. Fast nu tror jag jag tar tillbaka mina misstankar i första inlägget. Jag har alltså inte ridit på ett utan parerstänger utan har det när jag visar honom. Och då är han pest att ha o göra med (att leda i bett). I helgen överträffade han sig själv i pesthet trots att han har sitt ridbett ;) Sedan överträffade han iofs sig själv igen genom att helt plötsligt konvertera sig till dressyrhäst till mattes stora lycka :love: Så jag får väl att att han är för j*lig att hålla innan man kommer upp på ryggen.

Jag förstår inte vad det är min lilla knashäst? Provade andra bett förra helgen (i stallgången) för att se om han "ändrat smak" sedan sist (somras). Icke då, han sa BLÄ BLÄ och BLÄ tills han fick in sitt vanliga. Som han ändå knappt är ledbar i :crazy:

Till er andra:

Då har jag inte fått allt om bakfoten iaf, jag tyckte det blev "sladdrigt" med stora ringar.

Ett till bettips (om han nu gillar det boye gillar): Sprengers D-rings bett. Det tredelade med aurigan-mundel och silvriga ringar. Det trivs boye jättebra på! Så bra att det tom överträffar fullcheeket! :D

Tack för tipset :D Attans bara att sprenger är så dyra, gillar deras bett. Men förhoppningsvis kommer vi väl iväg till tränaren framöver så kan vi fråga henne.

Problemet är bara att när man sitter på fungerar ju allt som det ska, det är när man ska hålla token på marken. Känns ltie dumt att byta bett för det :confused:

Hur gammal är hästen?? Min var likadan från 4 till 7 års ålder (inte hemma, men alltid när man var iväg på träning/tävling). Första tävlingen det året hästen skulle fylla 8 så var det problemet hux flux borta, och han blev lika lätt att hantera på marken som från ryggen.:bow: Innan var det rena döden med tävlingar där det var veterinärbesiktning, så jag försökte hålla mig till lokaltävlingar om det fanns möjlighet att välja. Då var det ju bara att ta ut ur transporten (tränsad och med benskydd på), på med sadeln fort som attan och sen upp på ryggen på honom.

Det kanske växer bort på din oxå med lite mer rutin??

Han blir 4 i april :)

Det är absolut inte så att han är jobbig att ha o göra med, sorry ;) Men bara att hålla i tyglarna i änden på marken stör honom och så fort man måste ta i tygeln blir det ett himla bråk med bettet. Inte med matte o inte stå still alltså utan bara i munnen med bettet. Det är inte stress o dylikt, han beter sig precis likadant hemma som borta, direkt urkommen ur transporten som vid ilastning efter en lång dag. Förutom då att han bråkar mer och mer med bettet om man "måste" ta i honom när man visar o så. Han är alltså inte alls på långa vägar jobbig att ha o göra med, står lugnt o fint men tjafsar med bettet.

I lördags höll det i sig hela framskrittningen, han gick o tjafsade och drog i bettet hela tiden (på lång tygel) och när jag parerade alla hans småskutt av bus i början var det oxå ett jäkla liv på honom (i munnen alltså). jag ignorerade hela tiden tills jag tog tyglarna, då går det i princip över på ett halv varv. Sedan är det bara vanlig unghäst "instabilitet" (hyfsat stadig form men lite ostadig ända fram till bettet) tills man fått ett bra sug framåt till bettet (har varit mkt svårt på honom då han är väldigt känslig i munnen), då är han stabil hela vägen sas och håller även huvudet still.

Det var ju iaf positivt med din häst :)

Problem med munnen?? (även om det inte märks när du rider).
Annars så tror jag att det "går över", att det bara är en unghästfas...

Han har haft problem med munnen. Vi har inte ägt honom hela tiden vi haft honom =/ Men det är ingen skillnad efter ett bra (första var "dåligt" där de lämnade rester efter båda vargtänderna och lämnade vassa kanter) tandläkarbesök som när han har problem.

Hoppas oxå det går över med tiden. Men det är nog så störande när man ska visa för hand som det ju ofta är me unghästar. Han visar ju inte alls vad han hade kunnat när han går o tjafsar med bettet eller är osäker på det.

Min häst är så kort mellan mungipan och kindbenet så det ryms inte stora bettringar när jag använder engelsk nosgrimma.

Liknande trådar

Utrustning Jag tycker att bettringarna på de flesta tränsbett är lite för små, vill gärna ha större ringar för jag upplever att det blir lite...
Svar
6
· Visningar
2 494
Senast: Picazzo
·
L
Utrustning Fick höra det av en annan idag att de hade blivit tillsagda att köpa nytt bett eftersom bettringarna var för små. Bettets storlek passar...
Svar
8
· Visningar
2 068
Senast: a1agnlju
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 649
Utrustning Skrev ju om treårsstoet som börjat knapra på bettet, dvs hon lyckas plocka upp det och tuggar på det så man hör ljudet av tänder mot... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 295
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår