Små bettringar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lucky_Me
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 068
L

Lucky_Me

Fick höra det av en annan idag att de hade blivit tillsagda att köpa nytt bett eftersom bettringarna var för små. Bettets storlek passar men enligt tränaren var ringarna inte bra och kunde inte ge tillräckligt bra "effekt" när man skulle svänga hästen. (??)

Jag har aldrig hört detta tidigare och är då tvungen att rådfråga alla kunniga bukefalister! :D Så vad säger ni?

Sv: Små bettringar?

Tränaren har rätt i princip, små ringar åker gärna in i munnen om man måste ta ett kraftigt ledande tygeltag när man t.ex. är oense med hästen om vilket håll man ska gå åt...:angel:

Har ryttaren inte det problemet är det inget att bry sig om. ;)

Det allra bästa att använda om man har problem med att bettet åker in i munnen är dock ett fullcheekbett.

Jo det diskuterade vi också ;) men enligt henne jag pratade med verkade det som om tränaren menade att det inte berodde på att ringarna åkte in i munnen på hästen. :confused:

Borde det inte vara lättare att leda med tygeln som sitter fast i en mindre ring än om den hade suttit i en större ring? En liten bettring har ju mindre diameter. ;)

Just vid ledande tygeltag har en större ring (eller en parerstång eller D-ring) en förtydligande effekt, eftersom det ger en större yta mot den bortre sidan som "tar med sig" hästen.

En mindre bettring riskerar att åka in i munnen istället om hästen inte följer tygeltaget omedelbart.

Hur små bettringar var det? Det brukar finnas dels normalstora, dels de som är lite mindre och är till bridong-bett för kandar, så jag gissar att det är ett bridongbett?
Jag har ibland haft bridongbett, för att de betten är oftast lite nättare när man har en häst med liten mun, och jag har inte märkt någon skillnad. Och ingen tränare har kommenterat det heller.

Rider på tredelad bridong,upplever det inte som svårt att svänga och har aldrig varit med om att ringen åkt in i munnen.För att lyckas med det behövs nog ett VÄLDIGT kraftigt tygeltag.

Rider på tredelad bridong,upplever det inte som svårt att svänga och har aldrig varit med om att ringen åkt in i munnen.För att lyckas med det behövs nog ett VÄLDIGT kraftigt tygeltag.

Jo det var det vi menade också när vi diskuterade, och om risken finns räcker det inte då att sätta dit bettskivor??

Finns det några andra anledningar till att tränaren hänvisade till ett bett med större bettringar än att risken fanns att det skulle åka in i munnen? Hon hade sagt att ringarna skulle vara större eftersom det skulle gå att svänga bättre då, och jag tolkade det som om det berodde på någonting annat än bettet skulle åka in i munnen. Men jag är samtidigt inte så insatt i det här med bett, så har jag fel? :confused:

Jo det var det vi menade också när vi diskuterade, och om risken finns räcker det inte då att sätta dit bettskivor??

Håller med, varför inte sätta dit bettskivor om det nu är så att just den här hästen har förmåga att få in bettringen i munnen. Jisses, det behöver man ju inte köpa ett helt nytt bett för. Vad kostar bettskivor? 20 spänn?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 750
Senast: ildiko
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 619
Senast: Queen
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka