Små hundar v.s stora hundar

H

hundar

Har funderat på detta ett tag nu o har kommit fram till eget svar men nu undrar jag vad ni har för tankar.

Varför skäller små hundar mer än stora hundar tex vid hundmöten. Inte så ofta man kan gå förbi små hundar utan att det bjäbbas rejält gärna då oxå med "utfall" i kopplen.

Hur kommer det sej att små hundar är svårare att få rumsrena eller kanske ska skriva hur kommer det sej att små hundar kissar inne i större utsträckningn än vad stora hundar gör?

Detta är rent generellt o jag vet att inte alla små hundar bjäbbar i kopplet eller att inte alla små hundar kissar inne. Men tror inte jag vet någon stor hund som kissar inne men vet en massa små som skvätter.

Mina tankar är dessa.

En liten hund är inget jobbig när den skäller o "gör utfall" i kopplet. Man orkar lätt hålla emot. O den är liten så den går inte att lära eller så skiter hundägaren i det. Alla hundar går att lära allt. Kan säga att min ena skäller o lever satan vid möte med vissa hundar men jag jobbar satan med det o det blir bättre. Beror det på att småhundarna blir osäkra när dom möter andra hundar?

En liten pöl från en liten hund är inget speciellt att torka upp. O om den kissar mot möbler så är den extremt dåligt uppfostrad. Skulle en stor hund kissa inne så skulle man snart trötttna på att torka dessa mängder.
Ligger småhundars kissande inne i generna? Tar småhundsägare mindre allvarligt på rumsrenhet?

Vill än en gång tala om att jag vet att alla små hundar inte gör detta. Men många o jag undrar vad ni har för funderingar kring detta?
 
Sv: Små hundar v.s stora hundar

Alltså allvarligt...kan vi inte skippa de här trådarna nu? Små hundar vs stora hundar skriver du och så går hela inlägget ut på att "gnälla" på små hundar. Suck säger jag bara.

Jag har en liten och en stor hund och de är lika fina bägge två. Ingen som bjäbbar och ingen som kissar inne...
 
Sv: Små hundar v.s stora hundar

Jag vet inte om jag tycker att småhundar i allmänhet är mer ouppfostrade än små? Jag tycker i alla fall att jag oftare träffar på stora, svarta, blandrashanar som har svårt att uppföra sig.

Men är det som du säger så beror det nog mycket på att småhundar i större utsträckning köps av personer som ska ha dem enbart till sällskap. Kanske utan så mycket hunderfarenhet (samma med den stora, svarta, tuffa blandishannen?) Sedan är det som du säger, en liten hund är inte jobbig att hålla i kopplet om den gör utfall.

Många småhundars ursprungliga syssla är att vara ett tjuvlarm. Det ligger helt enkelt i generna att varna flocken om att det kommer någon. Små hundar är ofta också avlade till just bara sällskap, eller att vara vackra, där kanske mentaliteten kom i andra- eller fjärde hand? Många stora hundar har en speciell arbetsuppgift, där den kanske var tvungen att kunna uppföra sig och lyssna till föraren i större utstreckning än det lilla tjuvlarmet behövde. Dessutom var och är det opraktiskt att ha en stor bufflig hund. Man avlade väl från början på de man kunde hantera, och inte på de mest hysteriska.

Bara teorier och funderingar från min sida.

För övrigt såskiter jag fullständigt i hur andra människors hundar uppför sig, så länge det inte går ut över mig och mina hundar.
 
Sv: Små hundar v.s stora hundar

Min lilla är mycket mer "uppfostrad" än min stora. Dock är hon från början gårdshund och säger till om det kommer någon på hennes revir. Annars tycker jag inte det är någon större skillnad och känner inte igen det du nämner. :)
 
Sv: Små hundar v.s stora hundar

med risk för att bli halshuggen... Jag håller helt med ts. Precis mina erfarenheter!

Mina tankar om orsaken till detta är att små hundar är lättare att handskas med även om de är ouppfostrade. Att fel hundägare väljer fel ras med tanke att alla "småhundar" är knähundar, får därav en massa olater på grund av understimulans.

Ja, jag har flertalet "bevis" för detta fenomen, även om jag också vet att inte alla småhundar är ouppfostrade och kissar inne!
 
Sv: Små hundar v.s stora hundar

Min teori är att många (långtifrån alla) men ändå många hundägare som har små hundraser uppfostrar inte sina hundar..

Vissa verkar resonera som så att det spelar ingen roll om en liten hund skäller, de är så små och söta.. skrämmer ingen..Likväl som små hundar "får" skälla, så får även små hundar "hoppa" upp när de hälsar (de når ju inte så långt upp).

Skulle däremot en hund av större ras skälla så reagerar omgivningen annorlunda, och folk blir rädda.

Min slutsats är helt enkelt att många små hundar inte är uppfostrade.

Trött på de ägare som inte inser vikten av att en hund, vilken ras det än är behöver stimulans, träning och disiplin!
 
Sv: Små hundar v.s stora hundar

Har haft både stor och liten hund. Har en papillonhane på 8 år. Han har alltid varit lite av den osäkra sorten. Han är lydig (och oerhört interligent) på många sätt, kommer på inkallning, väntar tills han får äta, går fot om man säger åt han mm. Däremot vill han gärna vakta och skäller om någon okänd kommer in på hans revir, djur eller människa spellar ingen roll. Det kräver av mig som ägare att jag måste säga till honom. Jag vill kunna ha honom lös utan att han ska låta som ett lejon, det är inte ok. Så var inte min labradortik, hon sa inte ett knyst någonsin. Så båda är väl extrema åt båda hållen. Skulle vara skönt med ett mellanting. Vissa raser är mer skälliga än andra, men storleksmässigt har det nog inte så mkt. med saken att göra. Finns en del stora bjässar som gärna låter käften gå.
 
Sv: Små hundar v.s stora hundar

Att små hundar skäller på stora hundar kan bero på många olika saker.
Många gånger beror det på att dom är rädd.
En hund blir inte rädd bara för att, utan den har antagligen råkat ut för en stor hund som inte är tränad att umgås med små.
Kanske i all välmening en jättesnäll hund, men fortfarande stor och bufflig.
Det behövs inte mycket för att det ska göra ont och bli en väldigt obehaglig upplevelse för en liten hund, medans hundägarna tittar på och tycker hundarna leker sååå bra tillsammans.
Den mindre hunden kanske i själva verket har mer eller mindre "dödsångest"

Man kan jämföra där med min häst i 600 kg klassen. Världen snällaste och fullkomligt älskade hundar.
Att leka med dem i hagen var bara toppen!
Det kan jag inte säga, att en okänd hund tyckte var trevligt.
Den uppför sig precis som vilken småhund som helst när den möter en långt mycket större hund.
Skäller, flyr utanför staketet och gör utfall.
Storleksförhållandet borde bli ungefär det samma

Sen att många små hundar helt enkelt är understimulerade är helt klart, men det beror inte på storlek, jag ser minst lika många stora som hade behövt få ett mer meningsfullt liv och kanske blivit mycket bättre hundar än vad dom är idag

Jag har själv små hundar och ser/möter sällan och aldrig andra små hundar skälla eller göra utfall mot mina.
Däremot var och varannan stor hund.
Dom fixar bara inte att passera ett gäng små hundar.

Det här med att kissa inne är helt och fullt ägarbekymmer och är säkerligen just som du skriver, man blir lite bekväm just för att det ändå kommer så lite.
Har tre rumsrena små, som det tagit olika länge att bli rumsrena för.
En var otroligt snabb och hände två olyckor under valptiden, så är det bra. Medans en annan tog god tid på sig, innan poletten trillade in, men rumsrena -absolut!
 
Sv: Små hundar v.s stora hundar

Många småhundars ursprungliga syssla är att vara ett tjuvlarm. Det ligger helt enkelt i generna att varna flocken om att det kommer någon. Små hundar är ofta också avlade till just bara sällskap, eller att vara vackra, där kanske mentaliteten kom i andra- eller fjärde hand? Många stora hundar har en speciell arbetsuppgift, där den kanske var tvungen att kunna uppföra sig och lyssna till föraren i större utstreckning än det lilla tjuvlarmet behövde. Dessutom var och är det opraktiskt att ha en stor bufflig hund. Man avlade väl från början på de man kunde hantera, och inte på de mest hysteriska.

:bow::bow::bow:

Det där skriver jag under på. :) Visst finns det olämpliga ägare både till små och stora hundar, och ibland beror så klart beteendet på bristande uppfostran. Men det ÄR skillnad på raser, ibland extrem skillnad. Jag har haft - och har - väldigt olika raser. Både till storlek, bakgrund och temperament.

Jag kämpar med just nu mest med den minsta (och yngsta), som gärna skäller, och beter sig allmänt illa vid hundmöten med hundar hon inte ännu känner. Första reaktionen är att vakta och hålla den nya ifrån "vår flock". Hon lever med två andra hundar och kan alltså hundspråk väl.. När jag träffar andra av samma ras kan jag konstatera att hon snarare uppför sig bättre än de flesta, för hon accepterar snabbt (efter åtsägning) den nya - förutsatt att den uppför sig väl.

Dessa problem har jag aldrig haft med mina stora hundar som varit av vallhundstyp. Det finns inte i deras värld, där är främmande trevliga hundar en kompis, och otrevliga hundar går de bara ifrån. Aldrig skall eller dåligt beteende..

Men de små hundar jag har och har haft, har i sin bakgrundshistoria haft larmfunktion och tvingats ta vara på sig själva. Levt under karga förhållanden, med mycket urinstinkter kvar. Stjäla och gömma mat t ex, och vakta den stenhårt mot andra hundar. Vallhundarna fick mat av herden och behövde inte sköta sig själv på det viset.

Vallhundarna hade snabbt strukit med i den värld där man måste klara sig själv och leva på slughet och stort självförtroende, medan de småhundar jag har inte hade haft något existensberättigande hos en ägare där de skulle arbeta för födan och ha ett samarbets- och arbetsvilligt sinnelag.

Vad jag menar är att alla är härliga på sitt sätt, men man måste veta deras bakgrund för att förstå deras beteenden, och man ska inte utgå ifrån att skällande småhundar bara är ouppfostrade och "slappt hållna". Hur kan annars samma hundägare ha väldigt välartade och 100% väluppfostrade hundar av annan ras?
 
Sv: Små hundar v.s stora hundar

En hund blir inte rädd bara för att, utan den har antagligen råkat ut för en stor hund som inte är tränad att umgås med små.
Kanske i all välmening en jättesnäll hund, men fortfarande stor och bufflig.
Det behövs inte mycket för att det ska göra ont och bli en väldigt obehaglig upplevelse för en liten hund, medans hundägarna tittar på och tycker hundarna leker sååå bra tillsammans.
Den mindre hunden kanske i själva verket har mer eller mindre "dödsångest"

!

Vet du att nä. Det tror jag inte alls är särskilt jättevanligt. Jag läser till leda på hundforum om olika beteenden som ursäktas med att "det nog hänt något när hunden var valp" eller att den nog blivit påsprungen av en Njuffe eller vad man nu kan komma på. En hund kan leva ut i kopplet alldeles utan att ha blivit smärtsamt påsprungen av en stor hund, och som ägare, vare sig hunden är liten eller stor, får man jobba med beteendet utan att försöka huitta så många urskuldrande anledningar. Herregud, min har blivit påhoppad, påsprungen, biten av alla storlekar från dvärgpinscher, JR, Storpudel till annan schäfer och hon ska fortfarande uppföra sig vid åsynen av dem.
 
Sv: Små hundar v.s stora hundar

Varför skäller små hundar mer än stora hundar tex vid hundmöten.
Det finns inte bara en anledning till varför fler småhundar skäller än stora, men jag tror att det beror på att småhundar känner sig mer osäkra än stora hundar, varpå de varnar matte. Sen tror jag också att många småhundsägare inte korrigerar sina hundar, men det finns faktiskt väldigt många småhundsägare som gör det och vars hundar inte skäller alls.

Man ska inte generalisera och man ska inte döma, man vet aldrig som utomstående varför en hund gör någonting!!

Hur kommer det sej att små hundar är svårare att få rumsrena eller kanske ska skriva hur kommer det sej att små hundar kissar inne i större utsträckningn än vad stora hundar gör?
Ovanstående kommentar är ju bara skitsnack! Det stämmer ju inte för fem öre.
 
Sv: Små hundar v.s stora hundar

Håller med! Har själv en osäker individ, som leder till skällande. Han slutar om man säger åt honom, men det är irriterande att öht behöva göra det. Han vet mkt. väl att det inte är ok, men det är som att han "inte kan låta bli".

Dethär med att småhundar pissar mer inne tror jag inte på alls. Vem vill ha en skvättande hund inne oavsätt storleken?
 
Sv: Små hundar v.s stora hundar

Att små hundar skäller på stora hundar kan bero på många olika saker.
Många gånger beror det på att dom är rädd.<snip>

Jag har mott massor av losa smahundar, eller smahundar langst ut i flexi koppel som kommer skallande och morrande nar jag ar ute med min rottis... De vill verkligen attakera sa det ar tur att rottisen lyssnar pa mig. Agarna av sagda smahundar allt ifran skrattar for att det ar sa "sott" med deras hunds "Napoleon komplex" till blir arg om man ryter at den lilla 'ulltussen'.


Vet du att nä. Det tror jag inte alls är särskilt jättevanligt. Jag läser till leda på hundforum om olika beteenden som ursäktas med att "det nog hänt något när hunden var valp" eller att den nog blivit påsprungen av en Njuffe eller vad man nu kan komma på. En hund kan leva ut i kopplet alldeles utan att ha blivit smärtsamt påsprungen av en stor hund, och som ägare, vare sig hunden är liten eller stor, får man jobba med beteendet utan att försöka huitta så många urskuldrande anledningar. Herregud, min har blivit påhoppad, påsprungen, biten av alla storlekar från dvärgpinscher, JR, Storpudel till annan schäfer och hon ska fortfarande uppföra sig vid åsynen av dem.

:bow::bow::bow:

Det storsta problemet ar att det ar massor med manniskor som inte har en ANING om hundar och inte forstar hur man uppfostrar en balanserad hund, eller ens att det behovs med uppfostran pa sma hundar ocksa, som skaffar sma hundar. De forstar helt enkelt inte battre. Darmed inte sagt att det galler alla sma hundar eller agare till sma hundar, men visst ar det fler som aningslost skaffar sma hundar an storre... eller sa ar det kanske sa att de som aningslost skaffar storre hundar inser att de fatt problem med hunden nar den hanger langst ut i kopplet och vill "ata upp" alla hundar den ser.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej! Vi väger mellan att skaffa en svensk rasvalp och att adoptera en hund från utlandet. Är med i en FB-grupp som heter Ta mig hem-...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 591
Senast: Unafraid
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 131
Senast: Migo
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 555
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp