Små, små undringar om Barefoot

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 911
E

Egonson

Ännu en bomlös fråga kommer här :D
Fick hem Demosadeln idag. Pållan älskade den, det märktes tydligt, och den var väldigt skön att sitta i.
Dock tyckte jag att bakvalvet var ganska hårt att sitta mot.
Är det över huvud taget meningen att man ska sitta mot det, eller är sadeln för liten i sitsen då?
Tyckte också att pommeln stötte emot framsidan av låren när jag red lätt, oavsett längd på stiglädren eller 'tekniken' på lättridningen.
Funderade då på om det är bättre med den låga pommeln?

Du ska absolut inte sitta på bakvalvet, då blir det punkttryck under det. När jag hade Torsion tog jag bort träbitenoch fyllde på med konstfiberull i stället för säkerhets skull.

Håller med Svea, ta ut bakvalvet, det blir bättre.

Jag tyckte nog också att man tar i framvalvet lite vid lättridning, men det är väl kanske en vanesak...

Okej, då ska jag göra det.
Har en gammal kudde stoppad med konstfiberull här hemma som jag tänkte klippa sönder :D

Konstfiberull?? Vad är det, och var kan man hitta det? Byggvaruhus? Jag retar mig på den hårda grejen i bakvalvet, den gör sadeln så platt i sitsen, tror det skulle bli bättre utan den, men jag har inte vågat ta bort den (ur Barefoot/ Cheyenne sadel). men det har alltså inte blivit problem för dig på ngt vis?

Kanske kan stoppa den provisoriskt med något annat så länge.

Jag skulle tro att det finns på textilaffärer, eftersom man brukar stoppa kuddar och sånt med det.

Jag prövade idag, och oj vad mycket bekvämare sadeln blev :) :idea:

Kuddvadd skulle jag nog kalla det. :) Det har jag nog hemma! Rev ut glasfibern idag jag med och stoppade med en handduk och ett termosittunderlägg :o. men det blev skönt! Skall leta i gömmorna efter ngt vettigare ikväll. :smirk:

Jag mailade Stall vrå och hörde om det var ok att ta ut bakvalvet och ersätta det med ngt mjukt istället, och det skall inte vara ngra problem enligt dem.

Så jag har också ersatt glasfibern.

Liknande trådar

T
Utrustning Har för andra gången provridit min nya bomlösa(Stella, samma som cherokee) idag och har ett fundering jag inte kan hitta lösningen till... 2
Svar
20
· Visningar
2 657
Senast: Tjalfe
·
Utrustning Hej på er! Har rpovat en uppsjö av sadlar på min arab och nu har jag hittat en sadel han verkar jättenöjd med men JAG har problem...
Svar
14
· Visningar
4 140
Senast: Weylin
·
C
Utrustning Är på gång att köpa en bomlös sadel, men vet inte riktigt vilken modell som är rätt för mig - så jag tänkte höra med er duktiga...
Svar
6
· Visningar
1 460
Senast: CeciliaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejtingtråden del 38
  • Kriget i Ukraina, 2023 -

Hund, Katt, Andra Djur