Småbalsensilage

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare zenta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 229
Z

zenta

Är det någon som köper ensilage (hösilage) i småbalar? Hur mycket kostar dom? vikt? Ägg eller fyrkantiga.

Sv: Småbalsensilage

Jag har gett småbalssilage i många år. Från olika leverantörer. Priset har varierat från 2.20 kr/kg foder till 3,4 kr/kg foder - exkl frakt. Per kg TS som är ett mer rättvist sätt att räkna pris på har det varit 3,40 - 6,80 kr/kg TS.

Haft både fyrkantsbal och minirundbal. I år har jag horsehage, vilket ju blir 'minibal i påse' typ, dvs ca 25 kg per 'bal'. Innan har jag som sagt haft mest fyrkant, ca 40 kg/bal men nåt år var det små ursöta minirundbalar på ca 40 kg/bal med.

Har haft HorseHage tidigare, men förra året köpte jag både stora och små balar av en bonde.

Småbalarna var fyrkantiga (även de stora) och vägde runt 30kg/st. De kostade 110kr/st, om man köpte fler än 10 så kostade de 100kr/st.

Tack för era svar. ungefär hur många balar gör ni av med på en säsong.?

Tack för era svar. ungefär hur många balar gör ni av med på en säsong.?

Det beror ju helt på TS, balstorlek och hästar.

Jag gör av med ca 8 ton med TS 50% på en säsong. 2 hästar, ett fbl och en ponny. Ingen fri tillgång. Ponnyn får 9-10 kg/dygn, fbl får minst 16 kilo/dygn, får mer om han vill.

Då räknar jag, för att ha extra för eventuella krislägen, med full giva 10 månader om året. Så är det ju inte i verkligheten, de äter mindre höst och vår osv. Men om någon då får boxvila, betet tryter eller liknande så räcker det. Dessutom har jag att ge som 'lite att tugga på' när de står inne på dagarna för insekterna under betessäsong.

Just nu står ponnyn på box men fbl går på bete, står inne 12 h dagtid pga insekterna och äter där fritt, men blir inte så många kilon, han är ju rätt mätt och belåten på betet och ströäter bara inne.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 132
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
428
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
869
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 999
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka