Bukefalos 28 år!

Smärta & Aggression (?)

Disen

Trådstartare
Jag blev lite förvånad idag när jag var på djursjukhuset med den Lapske.

(För att göra en lååång historia kort så var det återbesök hos ortoped för att utvärdera hur hans smärta i ryggen ser ut idag. Han har under en tid gått på Rimadyl som inte har hjälpt och i 10 dagar fick han Ortodon som är muskelavslappnande.)

När jag förklarar att han är "spökig i huvudet" (skäller ut elskåp, missfärgade stenar, människor med konstiga hattar eller rullstolar, morrar åt folk som tar i honom mm) för en av deras ortopeder när han har ont så får jag till svar att hundar inte blir aggressiva av smärta. Jag frågade varför det då upphörde helt när han gick på ortodon och det kunde han inte svara på. Men det berodde inte på smärta :confused:

Jag har funderat på detta hela dagen och undrar varför han sa så. Visst har han sett otroligt mycket i sitt yrke och jag respekterar hans kunnande och erfarenheter till fullo, men nu blev jag lite ifrågasättande då jag har sett detta med egna ögon på honom. Det är också så att jag har läst om x antal hundar som efter åtgärd vid smärta slutat med aggressiva beteenden och personligen pratat med folk som delat med sig av händelser av samma slag.

En mycket kunnig kvinna som är mentaltestare och problemhundsutredare klev in och vi pratade en stund. Hon sa mycket som var väldigt bra och jag har tagit till mig det och ska testa det på stäppvargen fr.o.m nu (anpassat efter min hunds personlighet). Hon menade att hundar i samma ålder lätt kan börja med liknande beteenden och att de måste brytas. Jag håller med om att betendet bör brytas för att inte bli befäst, men hur förklarar de att han tvärt slutade med "tramset" när ortodonet kickade in och han blev smärtfri? Två dagar efter sista tabletten började visan om igen...

Jag kan förtydliga hans skällutfall och morranden lite. Han är inte okontrollerbart galen utan jag säger till honom att lägga av så gör han det. Men oftast vill han gärna titta lite extra på det han skällt på. Han tycks orolig över att det hux flux ska komma springandes och då är det bäst att antingen kunna försvara sig eller fly (helst fly). Om han skäller ut folk som ser lite skumma ut (konstiga mössor eller dylikt) så avbryter han också om jag säger åt honom. Säger människan som utsätts för skällandet bara "hej" så bryr han sig inte nämnvärt sen. Han har än så länge bara morrat åt folk som betett sig klumpigt runt om honom. Jag tolkar det som att han helt enkelt varnar för att oförsiktighet kan leda till konsekvenser. Han har dock aldrig gått längre än så, men han har heller inte behövt. Jag är övertygad om att han kan ge ett litet nafs om folk inte lyssnar.

(Jag är väldigt trött så vissa saker kanske låter lite halvflummigt...)


Vad har ni för erfarenheter i ämnet smärta --> aggression?
Tror ni att det över huvud taget finns ett samband?
 
Sv: Smärta & Aggression (?)

Hundar som har ont kan reagera med aggression.

Har själv varit med om det. Har sett det på flera hundar. Klart det finns ett samband?
 
Sv: Smärta & Aggression (?)

Det skulle vara vääldigt intressant att höra vad ortopeden grundar det uttalandet på. Kan du inte fråga honom?
Jag är i alla fall fullt övertygad om att hundar kan bli aggressiva för att de har ont.
 
Sv: Smärta & Aggression (?)

Det kaan inte vara så att veterinären menade att hundar inte blir aggresiva för att de har ont, utan att smärta sänker toleranströskeln så att osäkerhet som hunden annars kan hantera visar sig som aggression?

Stressade hundar har ju lätt att visa aggression, så en hund som blir stressad av smärta kan naturligtvis bli aggresiv i större eller mindre utsträckning. Eftersom det även finns massor med hundar som inte visar minsta lilla tecken på aggression oavsett hur mycket smärta de utstår, så är jag benägen att hålla med veterinären. Hundar blir inte aggresiva av smärta, hundar blir aggresiva av stress om de inte klarar av att hantera den. Stress kan å sin sida utlösas av smärta.
 
Sv: Smärta & Aggression (?)

Det skulle vara vääldigt intressant att höra vad ortopeden grundar det uttalandet på. Kan du inte fråga honom?
Jag är i alla fall fullt övertygad om att hundar kan bli aggressiva för att de har ont.

Precis min tanke. Jag blev bara så paff så jag satt nog mest och såg dum ut. :D "Vad i hela friden säger karln?"

Han är ju dessutom inte vilken veterinär som helst som kan häva ur sig saker eller inte har kunskap (Inget ont om veterinärer! De har inget lätt yrke, dock har det varit så att de övriga kliniker jag varit hos har påstått att det inte är något fel på hunden, men när jag kom hit hittade de alla tänkbara fel som ingen annan veterinär tänkt på att kolla och då fann de också fel vill jag lova...)
 
Sv: Smärta & Aggression (?)

Även om han menade så som du beskriver så sa han upprepade gånger att beteendet inte berodde på smärtorna från ryggen. Hur han nu kan utesluta det har jag ingen aning om.

Jag sa till honom att Narmo uppvisade dessa beteenden när han hade ont. Alltså att jag såg en tydlig koppling. Inte minst på grund av Ortodonets verkan. Han blir en riktig grinolle ibland. Han har alltid haft kort stubin och är väldigt envis. Men han har aldrig tidigare tappat tålamodet på ett elksåp :crazy:
 
Sv: Smärta & Aggression (?)

Jag tror att hundar reagerar som andra däggdjur som t.ex människor.
Vid smärta blir man ju inte glad precis utan kroppen blir stressad vilket leder till lägre toleransnivå.

Lägre toleransnivå leder till aggressioner, depressioner och i övrigt förändrat beteende.

Sedan är det ju olika hur man reagerar, vissa hundar ser man direkt att de blir irriterade och visar aggresion medans vissa blir ynkliga och har ett större behov av bekräftelse.

Jag har svårt att förstå din veterinärs resonemang men tyvärr resonerar vissa läkare likadant och har svårt att se kroppen som en helhet, de ser bara just där smärtan sitter och inser inte att hela kroppen påverkas.

Hoppas att din hund får hjälp.
 
Sv: Smärta & Aggression (?)

Hundar blir inte aggresiva av smärta, hundar blir aggresiva av stress om de inte klarar av att hantera den. Stress kan å sin sida utlösas av smärta.

Jag är böjd att hålla med dig i detta!

Kan ju bara gå till min Rix när han blev påkörd av tåget med allehanda skador till följd av det och det fanns inte det minsta aggression hos honom trots svåra smärtor. Han var lugn som en filbunke hela tiden vi var hos veterinär och även tiden efter hemma innan alla skador var läkta.

Under hela den tiden så fanns inte en enda gång minsta tendens till aggressivitet/irritation. Han var lika snäll och go som vanligt, vilket förvånade veterinärerna en hel del.
 
Senast ändrad:
Sv: Smärta & Aggression (?)

Jag håller med. Smärtan leder (eller kan leda till) till aggression så som Duvan beskrev. Han har hyfsat lätt för att gå upp i stress i vanliga fall. Men vi kan kontrollera det utan smärtan. När han har ont så överreagerar han och därmed ser jag ett samband, men veterinären höll inte med.

Han sa att olika hundar utagerar/hanterar och drabbas på olika sätt. Dock trodde han inte att det hade ett samband i detta fallet. Vilket jag tycker är märkligt då jag först märkte att han hade ont pga just beteendeförändringar så som ökad aggressivitet, ängslig etc.
 
Sv: Smärta & Aggression (?)

Tack och lov så är han väldigt lugn och lätthanterlig inne hos veterinären. Aldrig att han har visat några tecken på aggression/irritation mot dom även fastän dom klämmer, böjer och drar varje gång vi är där.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 227
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 150
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa När någon beskriver (tex här på buke) att hunden plötsligt ändrat beteende; blivit tillbakadragen, aggressiv eller liknande ges ofta...
Svar
6
· Visningar
912
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp