Bukefalos 28 år!

Smaken av mineralvatten (utbruten från Hiss och diss del 5)

Va? ja det är väl klart. Hur skulle det annars smaka olika?

Det är jätteskillnad med mer eller mindre magnesium tex. Vad är det här med saltgrejen? Någon skriver att kolsyrat vatten ( även i allmänhet som jag uppfattade frågan) kan smaka salt för vissa, jag skriver att det inte är så konstigt med tanke på att det faktiskt är mycket salt i tex Ramlösa och Loka, utan att lägga en värdering i det. Eller är det så att du menar att det ligger en positiv eller negativ värdering i att säga att det är mycket salt i?
Nej, jag var mer nyfiken på definitionen mycket och i förhållande till vad. Och sen spånade jag vidare på vad dina eller andras smakupplevelser kunde bero. Jag trodde vi hade en gemensam diskussion, och jag är inte ute efter någon direkt slutkläm, att det är negativt eller positivt. Vi kan ju analysera saken tillsammans.

Jag uppfattar det som att du är irriterad över att jag svarade dig? Okej, jag kan backa. Vi behöver inte fortsätta. Mina frågor var inte menade med illvilja.
 
Sällan, men när jag väl dricker läsk ska det vara vanlig, sockersötad sådan (och helst Coca Cola).

Låter som du fick tag på någon slags "alkaline water", väldigt trendigt i USA sedan ett par år tillbaka eftersom folk inbillar sig att det har en massa hälsofördelar. Det vattnet tycker till och med jag är odrickbart! Kan inte komma på namnet på det svenska märket som gör det nu, men jag vet att trenden har börjat sprida sig till Sverige nu också...

Ja det var ett sånt, som dom hade som gratisvatten på tåget 🤮. Tortyr!
 
Nej, jag var mer nyfiken på definitionen mycket och i förhållande till vad. Och sen spånade jag vidare på vad dina eller andras smakupplevelser kunde bero. Jag trodde vi hade en gemensam diskussion, och jag är inte ute efter någon direkt slutkläm, att det är negativt eller positivt. Vi kan ju analysera saken tillsammans.

Jag uppfattar det som att du är irriterad över att jag svarade dig? Okej, jag kan backa. Vi behöver inte fortsätta. Mina frågor var inte menade med illvilja.
Ah nej det var inte så :) tänkte du var irriterad på mig :). Spånar gärna.

Det var ju väldigt mycket mer salt än i andra vatten, men det är nog inte så mycket jämfört med havet :rofl:

7 gram per kg vatten i Östersjön. (som ju smakar salt ibland), 300 mg 0,3 gram.
 
Ja det var ett sånt, som dom hade som gratisvatten på tåget 🤮. Tortyr!
Hum, jag har nog inte fått gratisvatten på tåget på år och dag. Typ precis efter att de slutat med de ganska tveksamma glasflaskorna vatten som satt fast med läderband på väggen i varje kupé så fick man en tetra med gratisvatten som jag inte minns hur den smakade.
 
Sällan, men när jag väl dricker läsk ska det vara vanlig, sockersötad sådan (och helst Coca Cola).

Låter som du fick tag på någon slags "alkaline water", väldigt trendigt i USA sedan ett par år tillbaka eftersom folk inbillar sig att det har en massa hälsofördelar. Det vattnet tycker till och med jag är odrickbart! Kan inte komma på namnet på det svenska märket som gör det nu, men jag vet att trenden har börjat sprida sig till Sverige nu också...
Sen jag började dricka Cuba Cola :love: så har Coca cola börjat smaka mera kemiskt :(
För jag håller med dig, vanlig sockersötad gäller för mig också.
Fast kanske inte sällan dock... :angel:
 
Men det beror kanske på fler saker, alltså mer än ev. mängden salt i vattnet? Karbonat, magnesiumklorid, järn i kranvatten.
Eller vad man dricker ur?
Jämför att dricka ett gott vin ur en keramikmugg eller ett vinglas.

Jag drack en burk Trocazero igår. Smakade inget vidare. Jag köper annars stora flaskor och tycker det är gott. Men den där lilla öppningen, i en plåtburk, förstörde tydligen.

Vår kommun har naturligt mineralvatten. Vilket gör att det överallt finns maskiner för att ta bubbel eller stilla vatten. Jag har druckit ut kaffekoppar, pappmuggar etc ect. Stor skillnad.
 
Ah nej det var inte så :) tänkte du var irriterad på mig :). Spånar gärna.

Det var ju väldigt mycket mer salt än i andra vatten, men det är nog inte så mycket jämfört med havet :rofl:

7 gram per kg vatten i Östersjön. (som ju smakar salt ibland), 300 mg 0,3 gram.
Ah, men vad skönt. Då var det bara ett missförstånd! :) Spontant tänkte jag dagliga saltintaget, eller hur mycket salt vi människor ibland konsumerar via mat utan att tänka på det. Det blir lätt flera gram.

Ja så sant, "vatten så långt ögat kan se, men inte en droppe att dricka" lyder väl ett gammalt uttryck om havet.
Eller vad man dricker ur?
Jämför att dricka ett gott vin ur en keramikmugg eller ett vinglas.

Jag drack en burk Trocazero igår. Smakade inget vidare. Jag köper annars stora flaskor och tycker det är gott. Men den där lilla öppningen, i en plåtburk, förstörde tydligen.

Vår kommun har naturligt mineralvatten. Vilket gör att det överallt finns maskiner för att ta bubbel eller stilla vatten. Jag har druckit ut kaffekoppar, pappmuggar etc ect. Stor skillnad.
Absolut!
 

Liknande trådar

Mat Jag vill dissa fil. Alltså vad har hänt med fil? Jag har provat olika sorter, men tycker ingen smakar som de gjorde förr? Syrligt och...
2
Svar
35
· Visningar
1 943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp