Bukefalos 28 år!

Annan smak när man blir äldre - utbruten från Hiss & diss del 3

Jag tror definitivt att smaklökarna kan förändras. Jag har verkligen haft svårt för melon men hux flux för två år sedan så smakade det annorlunda och nu älskar jag melon. Samma med mögelost, fast där smakar jag väldigt försiktigt varje gång för jag har verkligen fått kväljningar förut.
 
Jag har alltid haft väldigt svårt för ingefära. Men de senaste månaderna har jag börjat gilla det. Mycket O_o så nog förändras smaksinnet. Mycket som man inte gillade som yngre men som man nu älskar tex. Röd vin, mögelost, oliver, soltorkade tomater, halloumi m.m.
 
Av nyfikenhet, att lära sig äta saker i all ära. Men som sagt, finns det något ni tyckte om förr men inte längre? Visst är det så att man kanske inte äter grejer längre av vana eller annat men jag menar någon som ni typ aktivt ogillar. Och nja jag är osäker på om "godis" räknas :D

Det närmaste jag själv kommer på är blomkål. Jag brukade älska blomkål och åt den gärna rå men det har liksom stegvis smakat lite sämre och nu tycker jag nästan det är äckligt.
 
Av nyfikenhet, att lära sig äta saker i all ära. Men som sagt, finns det något ni tyckte om förr men inte längre? Visst är det så att man kanske inte äter grejer längre av vana eller annat men jag menar någon som ni typ aktivt ogillar. Och nja jag är osäker på om "godis" räknas :D

Det närmaste jag själv kommer på är blomkål. Jag brukade älska blomkål och åt den gärna rå men det har liksom stegvis smakat lite sämre och nu tycker jag nästan det är äckligt.
Lakritsglass. Fiskbullar. Välling. Messmör. Är det jag kommer på på rak arm.
 
Av nyfikenhet, att lära sig äta saker i all ära. Men som sagt, finns det något ni tyckte om förr men inte längre? Visst är det så att man kanske inte äter grejer längre av vana eller annat men jag menar någon som ni typ aktivt ogillar. Och nja jag är osäker på om "godis" räknas :D

Det närmaste jag själv kommer på är blomkål. Jag brukade älska blomkål och åt den gärna rå men det har liksom stegvis smakat lite sämre och nu tycker jag nästan det är äckligt.
Blodpudding. Åt det med glädje från liten till någon gång i tonåren. Nu tycker jag att det är vedervärdigt.
 
Förr åt jag mycket ketchup men det går inte längre..

Kan tycka visst godis smakar för mycket socker och får för mig att t.ex hallonbåtar hade mer hallonsmak förr?
 
Jag tror att jag har blivit mycket kräsnare som äldre :o men kan i vissa fall inte riktigt avgöra om jag slutat tycka att saker smakar okej, recepten för produkten ändrats till det sämre eller om jag bara insett att jag inte behöver äta sånt som inte är gott.
 
Mina smaklökar kan förändras om jag utesluter saker ur kosten som jag tidigare ätit.
Men käkade bl.a. tvål som liten (barnängens fasta), det har jag svårt att någonsin tänka mig att göra igen. Brukade även slicka på batterier, en av polerna. :angel:
 
Vi pratade just om detta på lunchen. Jag kunde inte med pepparrot och stark senap (à la Dijon eller engelsk senap) när jag var yngre (alltså inte barn utan för tio-femton år sedan) men nu älskar jag det. Så något kan uppenbarligen hända med smaklökarna! Hade också väldigt svårt för chilistark mat, det har jag inte längre (men det kan ju vara tillvänjning).
 
Kom på något som jag inte gillar längre men älskade som barn. När mamma bakade kanelbullar och när hon rullar ihop med smör, kanel och socker så stal jag alltid några bitar. Tyckte de va godare än färdiggräddade bullar. Skulle inte ens ta något sådant i min mun idag, blä :yuck:. Gillade kanel också mycket som barn men nu som vuxen gillar jag det inte speciellt mycket. Samma med vanilj..
 
Jag vill dissa fil. Alltså vad har hänt med fil? Jag har provat olika sorter, men tycker ingen smakar som de gjorde förr? Syrligt och friskt?! Nu smakar de bara blaha. :(
Jag vet inte om jag inbillar mig men jag tycker att smaken på fil ändras om den har stått några veckor, typ att det sura blir lite tydligare eller skarpare?
Prova med att öppna ett paket några veckor efter bäst-före-datum och se vad du tycker om det.
 
Jag brukar också köpa A-fil men sist var den ingen hit. Jag har inte ens ätit upp allt i paketet och har ingen lust att köpa ny.

Eller hur! Men, jag tyckte faktiskt den smakade bättre/mer några dagar efter att jag öppnat den..?

Kom på något som jag inte gillar längre men älskade som barn. När mamma bakade kanelbullar och när hon rullar ihop med smör, kanel och socker så stal jag alltid några bitar. Tyckte de va godare än färdiggräddade bullar.

Åh, så gjorde jag också :d .

Jag vet inte om jag inbillar mig men jag tycker att smaken på fil ändras om den har stått några veckor, typ att det sura blir lite tydligare eller skarpare?
Prova med att öppna ett paket några veckor efter bäst-före-datum och se vad du tycker om det.

Hmmm... kan prova! Tycker som sagt de smakar lite mer nån dag efter man öppnat förpackningen också..?
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 156
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 819
Senast: Grazing
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 451
Senast: Niyama
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 782
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp