Småland = södra Sveriges Norrland?

Åjo, jag sa inte att det var långt till nånting. Bara att det är ca 10 mil till större städer ;)

”Tassamarker” och ”10 mil till större samhällen/städer” kändes bara väldigt mer öde än vad jag upplever det ;)

G-ved får nog ändå räknas till ett större samhälle, och det är ju bara ett par mil bort.

”Tassamarker” och ”10 mil till större samhällen/städer” kändes bara väldigt mer öde än vad jag upplever det ;)

G-ved får nog ändå räknas till ett större samhälle, och det är ju bara ett par mil bort.
Nej, jag menade större städer. Gislaved är en liten ort i sammanhanget.

Och jo, här är det tassamark.
IMG_20201018_142825.webp

Just den här visserligen i Västra Götaland

Nej, jag menade större städer. Gislaved är en liten ort i sammanhanget.

Och jo, här är det tassamark.Visa bifogad fil 165319
Just den här visserligen i Västra Götaland

Okej, eftersom du skrev samhällen så tänkte jag att du menade även det :)
Men ett samhälle som har typ Burger King, Rusta, DollarStore, Jysk m.fl. tänker jag ändå är ett ganska stort samhälle.

Vi räknar nog tassamarker lite olika helt enkelt, särskilt i jämförelse med Norrland :)

Jag har jobbat på tåg och åkt mycket genom småland, Stångådal och Tjust
Jag skulle aldrig vilja bo där 😅
Avfolkade hålor, skog, skog och skog, usla kommunikationer, dåliga vägar, långt till allt, jättedåligt med veterinärer.
Ser inga fördelar alls med småland.
Norrland är typ samma fast med mer mygg.
Typ så 😅
Som skåning som flyttat norrut har jag kört hem via E4:an en massa gånger, och strax söder om Jönköping brukar jag tappa livslusten totalt. Produktionsskog i mängder och total tristess ner till i höjd med Örkelljunga, sen blir det bättre.

Jag älskar en specifik liten by i Småland på ett helt okritiskt vis. Det är det vackraste jag vet. Ska jag beskriva den plätten blir det nationalromantik och känsloyttringar a la Fröding. Små fina kor, sjön och dahlior. Ren lycka.

Småland i stort: bibelbälte, guldvaskning och ostkaka. Jag vill bara bo på en specifik plats om jag ska bo i Småland. Där bor nu mina släktingar jag inte alls vill bo med:D

Småland är oändlig skog. Norrland är ännu mer oändlig skog. Efter några år i det småländska bibelbältet, lutar jag åt att Småland får klara sig utan mig hädanefter.

Jag älskar en specifik liten by i Småland på ett helt okritiskt vis. Det är det vackraste jag vet. Ska jag beskriva den plätten blir det nationalromantik och känsloyttringar a la Fröding. Små fina kor, sjön och dahlior. Ren lycka.

Småland i stort: bibelbälte, guldvaskning och ostkaka. Jag vill bara bo på en specifik plats om jag ska bo i Småland. Där bor nu mina släktingar jag inte alls vill bo med:D
Guldvaskning? Tänker du på High Chaparal?

Okej, eftersom du skrev samhällen så tänkte jag att du menade även det :)
Men ett samhälle som har typ Burger King, Rusta, DollarStore, Jysk m.fl. tänker jag ändå är ett ganska stort samhälle.

Vi räknar nog tassamarker lite olika helt enkelt, särskilt i jämförelse med Norrland :)
Och jag räknar inte Gislaved som stort. Verkligen inte. Inte ens Gislaved själva gör det :rofl:

Just tassamark skrev jag på skämt, i en inte alltför seriös tråd.

Jo jag tycker nog att Småland bitvis är som Norrland. Kanske inte nordligaste norra Norrland, men ändå.

Jo men lite, för några år sedan när vi körde från Västervik till Katthult- konstaterade vi att vi kört 100 mil för att se att det ser ut precis som hemma. Med ”hemma” i detta läget menas hur det ser ut i Västerbottens inland.

Ska ner till Åsheda i början av Juni- har lite känslan av att det kommer att vara som att besöka Lycksele eller Sorsele- får se om jag har fel 😊
Det finns inga riktiga berg i Småland. Det tycker jag är skillnaden! Och mer granskog...

Småland är oändlig skog. Norrland är ännu mer oändlig skog. Efter några år i det småländska bibelbältet, lutar jag åt att Småland får klara sig utan mig hädanefter.

Men inte granskog. Tallskog, björkskog, eller blandskog har vi.

Och oändlig skog, tyvärr inte längre 😥. Det får man åka till reservaten för.

Stora plantager ja, men dom är inte skog. Dom är tomma. Och står växelvis med kalhyggen, som är ännu tommare.

Kolla på en modern flygbild (typ google maps), det är ett lapptäcke av hyggen och plantager över hela norra Sverige.

Stora plantager ja, men dom är inte skog. Dom är tomma. Och står växelvis med kalhyggen, som är ännu tommare.

Kolla på en modern flygbild (typ google maps), det är ett lapptäcke av hyggen och plantager över hela norra Sverige.
Ja, plantagerna är hemskt ledsamma :(

(Men blandskog med björk är inte så dumt, tycker jag.)

Jag är mycket medveten om vad skogsbruket har gjort med skogen under så pass kort tid som min livstid.

Och jag räknar inte Gislaved som stort. Verkligen inte. Inte ens Gislaved själva gör det :rofl:

Just tassamark skrev jag på skämt, i en inte alltför seriös tråd.

Jo jag tycker nog att Småland bitvis är som Norrland. Kanske inte nordligaste norra Norrland, men ändå.

Nej, inte stort i den bemärkelsen, men stort för att vara ett samhälle :) det är drygt 10 000 invånare som bor där. En snabb googling säger att i Sveriges nationalatlas anses tätorter med mer än 10 000 invånare som en stad, även om det inte finns några faktiska definitioner för en stad.

Nej, inte stort i den bemärkelsen, men stort för att vara ett samhälle :) det är drygt 10 000 invånare som bor där. En snabb googling säger att i Sveriges nationalatlas anses tätorter med mer än 10 000 invånare som en stad, även om det inte finns några faktiska definitioner för en stad.
Fortfarande, jag hänvisade till större städer/samhällen. Och då menade jag just stora samhällen. Större än Gislaved. Jag tror du förstår vad jag menade. Ärligt talat fattar jag inte vad du säger emot heller, jag har ingenting emot min kommun. Jag har inte påstått något annat än att jo, det skulle kunna vara jämförbart med Norrland.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka