Smarta tips i stallet!

Vi har "vippkrubbor" som sitter i väggen och de är löstagbara. Bara att haka loss och diska ur i spolspiltan, enkelt och bra! I gamla stallet hade vi fastskruvade krubbor på väggarna, alltid sunkigt och äckligt även om man försökte skura noga...
 
Lite av de saker som jag har som jag insett underlättar enormt:

* Gummimatta vid uppbindningsplatsen

* Båtfjädrar mellan väggen och kedjorna på uppbindningsplatsen. Dessa fjädrar om hästen kastar sig och ger efter litegrann utan att hästen kommer loss. Oftast räcker det för de ska lugan sig. Har dock även DUBBELT balsnöre mellan haken och kedjan (dubbla för då brister de när det behövs men inte FÖR lätt)

* Flera, rejält tilltagna uppbindningsplatser

* Löstagbara krubbor som man lätt bara lyfter bort och spolar ur/diskar när de är skitiga (jag använder mig av transportkrubbor som jag gjort hållare till i lagom höjd)

* Hinkarna (jag har inte vattn i stallet) UPP från golvet, dvs upphängda. Så slipper man en massa strö i dem.

* En spaghettislev är utmärkt att röra runt hästmat med, och ffa att ta bort höstrån ur vattenhinkarna utan onödigt blask elelr att behöva tippa ut allt vattnet.

* Sådana där böjbara plast/gummikrokar (Flexihook) på dörrarna, så det inte är någon risk att hästarna skadar sig på dem.

* Jag har boxar utan galler, men har på en box (går ju göra på alla om man vill/det behövs) en uppfällningsbar förhöjning för fronten. Så att man kan fälla upp den om n orolig häst med boxhoppartendenser skall vara själv.

* Lathundstabell vid fodertunnorna. Dvs en tabell med hur mycket 1 liter av de olika fodermedlen blir i kilo. Så slipepr jag väga varje gång utan kan bara kolla hur mycket 1 liter betfor blir i kilo och sen räkna ut i huvudet hur mycket av litermåttet jag ska ta för att få rätt vikt.

* Foderstaterna vid fodertunnorna och inte på boxarna (så mans lipper springa och titta om man glömmer)

* SÄCKKÄRRAN..min bästa vän när det gäller förflytta hösilagebalar (småbal) fodersäckar, spånbalar etc.

* Jag har medvetet sett till att det är en hög 'kant' in i stallet (dvs stallgolvet är 1 dm högre än marken) där hästarna går in i stallet. På så sätt dras inte lika mycket lera och snö in under den årstiden. POrten bredvid ligger i nivå med mark dock så man ska kunna köra traktor in där. (Eller backa in hästtransporten om man lastat den och ska lasta av etc)

* I transporten har jag samma krubblösning som i boxen förresten. Och använder en IkEA-påse som 'hösegel' istället för hönät.

* En dörrmatta av den typen som brukar vara grön och som har mjuka plastpiggar (eh fattade nån det där?) blir en utmärkt klimatta om man spikar upp den i lagom höjd på väggen. SNäll mot svansar och päls med. Även en borste eller huvudet från en piasavakvast brukar vara uppskattad.

*Krokar i taket så man hänger täckena i ringarna från bensnöret har jag också använt. Spar MASSVIS med plats, och dessutom om man sätter täckena i 'fyrkant' och riktar en fläkt upp mot 'centrum' av dem så torkar de på rekordtid.

* Uppbindningsring med elastiskt transportgrimskaft påkopplat vid varje krubba. Ifall man vill binda upp hästen i boxen för man måste mocka när den är i boxen, eller man av någon anledning helt enkelt vill binda upp hästen i boxen, så kan man göra det snabbt och effektivt.

Tröskel i boxarna gör (om man inte har bädd som jag har) att andelen spån som dras ut på stallgången minskas. Dock kan man inte sopa in i boxarna men jag gillar inte det (att sopa in damm i boxarna) ändå.

* Hästar som drar runt sitt hö och som man inte 'törs' ha höhäck till äter ur IKEA-kasse uppsatt i krubbhöjd. Man klipper bara sönder 'öglorna' på handtagen och sätter i en panikhake där som man fäster i ringar. Ingen skaderisk eller risk hästen ska fastna, och billigt att byta ut om olyckan är framme.

* Viikbara flertäckeshängare som om man hänger täcket med bogknäppet stängt och bogen uppåt separerar insidan av täcket från motstående sida så luften cirkulerar gör att täcken torkar fort, och när de är torra fäller man bara hängaren mot väggen så tar den ingen plats.

* Att lagra täcken som inte används upphissade på bommar i takhöjd.

* HJUL på alla skåp, stallådor och lårar så man enkelt kan flytta undan dem och sopa under.

* Vattenkokare, för att snabbt kunna skapa varmvatten till sårtvätt, expressblöta betfor etc (jag har inte rinnande varmvatten i stallet och således def inte varmvatten)

* Varmluftspistol för att snabbvärma bett vintertid.

* En svetshacka för att enkelt och säkert slå loss styltor innan hästarna går in i stallet.

Nu kommer jag inte på något mer, men har miljarder sådana där knep jag samlat på mig.
 
dessa hål fungerar även som ventilation om du har en utsugsfläkt nere i stallet (luft in på loftet, ner i boxarna och ut genom fläkten)

Aja baja! INTE ta tilluft från höskullen! Då får du ner en massa damm och sporer och elände.

Det där är dock ett av de vanligaste 'feltänken' och ofta en stor bv till allt annat än ideal stallmiljö.

(Däremot går det utmärkt att dra lufttrumman genom logen och ut genom taknocken, men då hämtar du friskluften just i friska luften och inte bland hödamm och så vidare på logen)
 
Har inget tips, :o men vill ha fler tips på denna tråd då vi ska bygga om vår ladugård till stall nästa år!!! :D

Jag vill veta vad ni som har stall skulle göra om eller göra annorlunda om ni fick chansen att börja om med de bästa lösningarna! :idea:
 
Ta vara på det som GÅR att ta vara på och riv resten...ett hett tips.
gamla ladugårdar är vinda o snea, det är ofta mycket mer underarbete och blir dyrare än att bygga upp nytt...takbjälkar odyl brukar vara bra kvalitet...betongplatta är bra om det är(dyrt annars)
Takhöjden brukar inte vara mycket att hurra för heller.

Sen beror det ju förstås hur stort det är och hur många boxar du ska ha.
 
Gamla säkerhetsbältesrullar som man fäster uppe vid taket, sedan sätter man balsnöre i och panikhakar. Vips så har man en jättefiffig uppställningsplats i gången. Inga grimskaft som hänger ner längs stallgången.
 
Det snyggaste jag någonsin sett var i ett travstall. Golvet var gjort av träkubb, och det var över 50 år gammalt men såg nästan nytt ut! Bara lite slitet i mitten... Det var otroligt vackert och dessutom blev det väldigt tyst i stallet, inget skrammel som på betonggolv. När hästarna gick på det lät det bara som dova dunsar.

Det är säkert dyrare än att gjuta betonggolv (om man inte har skog själv), men jag kan inte tro att det är så svårt egentligen. Sånt golv ska i alla fall jag ha den dagen jag bygger stall!!
 
jag har också ett vattenlöst stall.och där drar vi slang öer vägeno ner till alla tunnor..
jag har nte vattenhinkar,jaghar vanliga fodertunnor,för då dricker de inte upp dte med en gång.

jag har ockås vattenkokare.Och micro i sadelkammaren för värmning av vår mat och värmekuddar till hästen..

kylskåpet i stalet är för kylda kuddar,det är jättelitet o drar inte mycket ström.

har en VÄl utmärkt låda med sjkvårdsgrejer i så det är bara att at aden o springa..har äen knivar hängande vid alla grindar o rampen etc om någn fastnar någonstans.

Vidare har jag natulrligtvis en sjukvårdsryggsäck liggande i bilen,så pass komplettatt den tom inehåller stetoskop.

Sadelkammaren är separat(kolla över era försäkringar ang sadlar hörrni!) och där har vi inte så synliga lås utanpå dörren,denär låst men inte med bomar etc..däremot ligger dte en galerdörr inanför,vilket skal mycket till inna mankan brotta sig igenom.

och sadlar är först låsta via sadelhängar eborrad i grova stockar i väggen,vilket r jobbigt att ta bort.och sedan har vi kedjor linade runt sadlar o hängar eo fastsatt med hänglås...

framför stallet har vi som en liten "innergård" en slags gång från hageno til staklldörren som är instängslad och har ett elrep fastsatt så kommer en häst lös rusar deninet ut på vägen... Valpar hålles inne med hjäölp av hönsnät där.

Inen i mitt stall kommer vi att måla i somar,det är ett ekstall från ett gammalt stuteri..Det skall bi Värendsblått(gråblått ungefär) och vitt..Men....

I boxarna skall bakre väggen vara vit...
På stallväggen vid ytterväggen och inne i varje box kommer jag att rida teckningar av gamla mästar eoch deras dressyrhästar och ordspråk..Földkatligen blir tecknigen i boxen gigantisk...

Det skal bli kul..

Thina
 
När vi byggde vårt stall så fick jag själv rita och planera det. Eftersom jag hade varit i många äldre och tungarbetade stall så funderade jag länge på hur jag ville ha det.
Vi har väl tilltagna gångar och högt i tak. I kombination med många fönster och färgsättning i ljusgrått/vitt/och mörkblå stolpar blir det väldigt ljust och luftigt. Förmodligen hade vi kunnat ha ytterligare några platser, men jag tyckte att det var viktigt med "space".
En bra grej är "dubbeldörrar" som är lagom att backa transporten ända intill och fälla ner baklemmen in i stallet. När man stänger till dörrarna så har man en väl inramad väg rakt in i transporten.
Dubbeldörrarna tillåter också att man lyfter in storbalar med hösilage och halm rakt in i stallet. Skönt att slippa bära så långt om man har gott så om plats att man kan ha balarna stående i gången.
Jag är också mycket förtjust i min stora skottkärra med två hjul. Den välter inte trots närgångna och hjälpsamma pållar. Man får också i väldigt mycket och slipper ideligen springa ut och tömma kärran.
Vi har två nattbelysningar, en i vardera gången. Det är bra när man ska vakta på fölston utan att störa. Vi har även trådlösa övervakningskameror uppsatta och då är belysningen nödvändig.
Vi har även tänkt till när vi planerade boxarna så att man kan ha alla boxdörrar öppna samtidigt. Våra hästar går lösa in och det är svårt att hinna med och "sortera" in dem rätt om man är ensam. Står alla dörrar öppna så går de för det mesta rätt. Vi detta tillfälle är det också bra med bred ytterdörr.
Värmeslinga i vattenledningarna gör att vattenkopparna inte fryser på vintern. Det var inte så dyrt och mycket bekvämt!
Bra belysning och ett lysrör över (om takhöjden tillåter) uppbidningsplatsen gör hovslagare och andra glada.
 
Jag har inte så många nya tips att bidra med men för de som inte har plats i sadelkammaren eller har extra torkrum så är ett bra tips att sätta krokar i taket i stallgången så kan man hänga täcken där över natten så torkar dom ganska fort eftersom hästarna bidrar med lite värme.

För den som vill ha tunnor stående på golvet så kan man sätta en "uppbindnings" ring i väggen ganska långt ner, sedan tar man en bit vattenslang eller cykelslang och knyter ihop som man sedan trär tunnan igenom, vips så står tunnan stadigt och skulle hästen fastna så går den av.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 104
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 169
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp