Sv: Smarta tips och råd till utbildningen!
Samtidigt som hästen är sadel och tränsvan så förutsätter jag att man har hängt på den flertalet gånger och gått en bit. Hästan ska vara tömkörd, longerad och varit ledd ute med medhjälpare/annan häst och utan.
Longera hästen tills den är lugn och avslappnad, iaf de första gångerna man sitter upp.
Sitt upp i en paddock med medhjälpare, går det bra så skritta runt lite hur som helst i paddocken. Gör detta varannan dag i ca 1 vecka.
Ta sedan bort medhjälparen, skritta själv i paddocken.
Ta med en stabil häst + medhjälpare ut i skogen, sitt upp, gör precis som ni gjort de andra gångera med att skritta runt lite hur som helst. (jag förespråkar inridning i skogen med den naturliga framåtbjudningen)
Stanna, vänd, gå framåt osv på ryttarens komando.
Trava rakt fram i skogen med den andra hästen framför när du känner att hästen är redo (med medhjälpare jämnte om det känns tryggare).
Efter ett par gånger så lämna den andra hästen hemma och gå ut bara ni och medhjälparen och skritta och ev trava.
När hästen går bra ute i skogen, kan både skritta och trava med och utan medhjälpare eller annan häst så tycker jag den borde vara redo för väldigt väldigt korta travstunder i paddock. Inga volter eller "jobbiga övningar" i trav, det gör man i tomkörningen än så länge.
När man känner att hästen är redo för galopp så återigen, ut i skogen med en stabil häst och låt den "falla in" i galoppen.
Hur man lär en häst galoppfattning antar jag att du vet.
Detta tycker jag man gör i 3 veckor ungefär, varannan dag.
Innan hästen ställs av (jag förutsätter att den får 2-2½ månader ledigt efter detta) så ska den kunna skritt trav och galopp (med galoppskänkel), veta tygel, skänkel och vikthjälpers innebörd, kunna gå på stora volter och ridas själv ut o skogen i skritt och trav.
Jag skulle säga att hela denna "proseduren" ska ta 6 veckor.
Det bästa för hästen (hur man stärker den) är att skritta länge och mycket, på konstiga ställen och i backar.
Efter vilan så lär man hästen what ever man vill lära den, och låter den sedan vara ledig igen. Sedan är den redo för att ridas "för fullt", innan nästa sommarbete.
Man varvar alltid allt arbete (ven med äldre hästar, anser jag..) men promenader, tömkörning, longering, av och på-stignings träning osv osv men inte mer än 30min/gång och inte mer än 4 dagar i veckan.
Vi utgår ifrån att hästen är 2,5 år (vi låtsas att din är det) så tycker jag att hästen ska kunna ridas som en riktig häst, hoppa små små hinder och kunna gå i en avslappnad form när den är 3,5 redo för nästa sommarbete i 3mån.
Som fyraåring är det en häst redo för tävling osv.
Detta är hur jag skulle gjort om det var min unghäst.
Det må vara "långsamt" men jag tror och vill tycka att det fungerar.
Lycka till med did häst
Fy f*sen vad vimsigt skrivet

hoppas du förstår något.