Smärtlindring Metacam?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Mumlan82
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 22 128
M

Mumlan82

Hur pass smärtlindrande är metacam? Lite luddig fråga kanske men skulle ni beskriva det som hög-, medel- eller låg smärtlindring. Min häst fick det för hälta i fredags efter ett besök på Ultuna. Nu är han helt symtomfri i princip och det gör mig ju jätteglad men jag är samtidigt orolig över att det enbart beror på metacamet och att symtomen kommer återkomma efter behandlingstiden... Tacksam för svar!

Sv: Smärtlindring Metacam?

Jag har gett en häst både finadyne (injektion) metacam och så något som hette Quadrisol. Och finadyne verkade funka allra bäst, men när man injicerar medel verkar det ha större effekt, och därefter metacam, quadrisol verkade inte funka speciellt bra alls faktiskt. Har även gett en annan häst metacam och jag skulle beskriva det som medel smärtlindring

Metacam är lättare att behandla hästarna med, men jag tycker det tar längre tid innan det börjar verka

Hej från Hambo

Det finns väl fortfarande ingen forskning på metacam och hästar? Och finns det är det väldigt nytt. Mao tror jag inte det går att svara på hur smärtstillande det faktiskt är. Men jag tycker personligen inte det funkar lika bra som butta eller finadyne. Det känns inte som det "starkaste".

Jag har gett en häst både finadyne (injektion) metacam och så något som hette Quadrisol. Och finadyne verkade funka allra bäst, men när man injicerar medel verkar det ha större effekt, och därefter metacam, quadrisol verkade inte funka speciellt bra alls faktiskt. Har även gett en annan häst metacam och jag skulle beskriva det som medel smärtlindring

MIn häst var symptomfri på en timme på Q, lika på Metacam. Då var hästen 1gradigt halt innan.
Jag har haft M flera gånger och tycker att det funkat bra, men jag vet ju inte hur ont han haft innan.

Har dom senaste gångerna fått metacam till shettis med fång som funkat jättebra och det är lätt att få i dom, vilket är ett stort plus. Är ju helt hopplöst att försöka få i finadyne. Men nu senaste gången hon fick fång så gav inte metacam någon effekt överhuvudtaget så kan nog vara väldigt individuellt.

MIn häst var symptomfri på en timme på Q, lika på Metacam. Då var hästen 1gradigt halt innan.
Jag har haft M flera gånger och tycker att det funkat bra, men jag vet ju inte hur ont han haft innan.

På ultuna i fredags var han två grader halt på höger fram. Vi åkte in på grund av misstänkt djupt liggande hovböld/hovbensfraktur. Efter att ha böjt honom släckte dom hoven varpå han blev ohalt. Veterinären tog 10-12 röntgenplåtar och ingenting hittades. Vi skickades hem med en 10 dagars metacamkur som jag hämtade ut på apoteket på fredagkvällen.
Hästen har medicinerats sen i lördags!

Min förra häst hade en pålagring på kronbenet.
Hon var halt 3 grader på det benet, men under metacam-kuren var hon helt symptomfri! Sedan blev hon tyvärr lika halt igen... :(
Tror att det är lite beroende till vilken häst det är, men till mina har det alltid gett väldigt hög smärtlindring! :)

Min förra häst hade en pålagring på kronbenet.
Hon var halt 3 grader på det benet, men under metacam-kuren var hon helt symptomfri! Sedan blev hon tyvärr lika halt igen... :(
Tror att det är lite beroende till vilken häst det är, men till mina har det alltid gett väldigt hög smärtlindring! :)

Ja det är nog väldigt individuellt. Tråkigt att din inte blev bättre! Är supernervös att det ska bli lika dant med min...

Det finns väl fortfarande ingen forskning på metacam och hästar? Och finns det är det väldigt nytt. Mao tror jag inte det går att svara på hur smärtstillande det faktiskt är. Men jag tycker personligen inte det funkar lika bra som butta eller finadyne. Det känns inte som det "starkaste".

Jo det finns det.

Det går säkert jättebra med din! :)
Den hade väl inga röntgenförändringar?
Den kanske bara har vrickat till sig och fått en lindrigare inflammation! Den var ju trots allt inte "jättehalt"!
Min häst haltade ju tre grader på rakt spår! (alltså innan böjning) Så troligtvis ännu mer på böjprov, men de sa de ingenting om!

Det går säkert jättebra med din häst!
Lycka till! :)

kl*

Jag har fått metacam utskrivet i omgångar för tandproblem, och jag tycker att det funkat bra. Har inte märkt någon förbättring på själva tuggandet, men däremot har hästen inte alls haft lika ont, och således fått tålamodet att äta nog mycket för att hålla hullet bra.

Nu har jag bara gett henne metacam oralt, och kan tänka mig att det säkert har störst effekt i just munnen då?
Finns metacam på spruta?

Så vitt jag vet finns metacam endast som oral lösning men jag är inte alls säker. Min häst är fortfarande helt symtomfri och har fem dagar kvar av kuren. Håller tummar och tår för att han håller sig fräsch efter kurens slut!

Då måste den vara ganska ny?

Det beror ju på vilken typ av studier du är ute efter men en slagning på meloxicam + horse på PubMed ger flera träffar. I och med det har indikationer för behandling av häst så är det godkänt för häst och måste då föregåtts av vissa studier.:)

Ja att det är godkänt och man vet att man når effekt med metacam är det ju inte tal om. Men veterinärer har ju själva sagt att någon egentlig forskning för hur verksamt det faktiskt är på hästar har fattats. Jag väljer så gott som alltid bort metacam, inte för att det inte fungerar men för att jag tycker butta och finadyne är mer effektivt.
Självklart förstår jag att det gjorts studier men jämför man dom med studier på just butta och finadyne tror jag de lämnar mycket att önska, om du förstår hur jag menar!:)

Och jo, man kan spruta med metacam också.

Jämförande studier mellan olika substanser är det dåligt med men det finns ett pek om meloxicams inverkan på ledbrosk hos häst.

Equine Vet J. 2009 Sep;41(7):693-9.
In vivo effects of meloxicam on inflammatory mediators, MMP activity and cartilage biomarkers in equine joints with acute synovitis.
de Grauw JC, van de Lest CH, Brama PA, Rambags BP, van Weeren PR.

Den erfarenhet jag har av behandling av stora djur (häst och ko) med metacam är bra och jag tycker det har nog så god effekt som både flunixin och antikviteten fenylbutazon. Utvecklingen går framåt och jag tycker nog att modrena preparat ofta vinner över äldre. Men överlag är det ofta så att nya NSAID till häst har svårt att konkurrera med de gamla invanda. Många hästfolk är konservativa och sen är det en prisfråga, metacam är mycket dyrare än fenylbutazon. När min egen häst fick känning i gaffelbandet så tyckte jag dock att det var ruggigt bekvämt att slippa tvinga i medicinen.

Min häst fick en hovbensfraktur för drygt en månad sedan. Har precis avslutat andra kuren metacam och jag tycker det verkar funka bra. Tydligt att hon har mindre ont iaf, skulle nog säga att det är medelstarkt smärtlindrande.

Liknande trådar

Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
992
Senast: Saile
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott... 2
Svar
20
· Visningar
7 744
Kropp & Själ Såg en annons här på buke från något som hett urinkollen(punkt)se, och eftersom det låg i annonser hoppas jag det är okej med den här... 2 3
Svar
59
· Visningar
7 226
Senast: Amha
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka