Smidiga,hållbara och mjuka träns?

mortill3

Trådstartare
Finns det ngt speciellt märke som har mjukt läder? förr hade alltid Stübben o Hubertus-tränsen mjukt och bra läder som höll i 20 år....
Är så trött på att beställa träns i mjukt o smidigt läder,och sen får man hem ett träns som är styvt och knappt går att öppna/stänga utan att man gör sig illa för det är så illa inpassat o stelt läder.
Får dock inte kosta skjortan för det....men i runda slängor 300-600kr!
 
Sv: Smidiga,hållbara och mjuka träns?

för den pengen är det nog svårt att hitta kvalitetsläder. I princip alla mina träns harkostat ett par hundralappar och ser inte särskilt "utslitna" ut än, trots att jag haft dem i över fem år. det bästa är nog att gå och klämma på träns i butik, ibland finns det ju bättre och sämre läder på olika träns, som "ska" vara likadana. Annars dyrare träns begagnat, då de sjunkit i pris och blvit lite mjukare av att användas och sådär kanske?
 
Sv: Smidiga,hållbara och mjuka träns?

Salernotränset från Börjes är jättemjukt faktiskt! Utan att vara sådär sladdrigt tunt. Iaf det jag har, vet inte om det kan vara olika. Hur hållbarheten är vet jag inte, har bara haft det typ 8 månader. Dock har nosremmen då töjt sig lite då jag låtit honom beta med det på sig några gånger, men för mig är det viktigast med mjukheten. :)
 
Sv: Smidiga,hållbara och mjuka träns?

Jag har ett träns från H**ks! Det som heter Aurora! :) När jag var i affären så kände och klämde jag på tränsen och det som jag köpte var mjukare än de andra. Det finns helt klart måndagsexemplar! :( Jag tycker faktiskt att tränsen från h**ks är helt okej och vissa känns faktiskt riktigt mjuka! Sen kan man ju också lägga det i olja om tränset för övrigt passar hästen, men att man vill ha lädret mjukare ! :) kanske inte funkar på alla träns, men på de flesta verkar det funka vad jag har hört! :)
 
Sv: Smidiga,hållbara och mjuka träns?

Stübben tycker jag har känts som att de fortfarande håller bra kvalite på lädret. Hubertus (inkl Classic) gör det INTE! Jag hade nog kikat på Passier och Frank Baines oxå om jag var du.

För de pengarna vet jag dock inte om det finns vettiga alternativ, ovanstående kostade ju mer redan för 10-15 år sedan.

Tänk på den tiden då ett träns för 1000 spänn/i den högre prisklassen faktiskt VAR bra! Nu är det ju skitsvårt med läder.
 
Sv: Smidiga,hållbara och mjuka träns?

Köpte ett träns av märket Cheval för snart ett år sedan. Det kostade ca 600 kr och var mjukt och smidigt redan från dag ett. Ser inte alls åldrat ut idag, men har ju bara haft tränset ett år ännu... :)

Köpte också ett träns från Hööks för samma pris, men det var så jäkla stelt att jag inte kunde justera det sittande på hästen. Det åkte direkt tillbaka till butiken!
 
Sv: Smidiga,hållbara och mjuka träns?

För den pengen kan det bli svårt.

Satsa på ett begagnat istället!
Jag köpte ett HG i nyskick för 800:- med tyglar, det är av underbar kvalité.
 
Sv: Smidiga,hållbara och mjuka träns?

Det blir nog svårt att hitta ett kvalitetsträns till de pengarna men det stämmer säkert med oljan. Jag vet av egen erfarenhet att oljar man lädret efter varje användning så blir det mjukt och smidigt :)
Har själv ett OS träns med tillhörande tyglar (bästa köpet jag gjort i tränsväg!) Som jag oljar ofta om än inte varje gång jag använt det. Oljan skyddar ju lite mot smuts med :)
 
Sv: Smidiga,hållbara och mjuka träns?

Det blir nog svårt att hitta ett kvalitetsträns till de pengarna men det stämmer säkert med oljan. Jag vet av egen erfarenhet att oljar man lädret efter varje användning så blir det mjukt och smidigt :)
Har själv ett OS träns med tillhörande tyglar (bästa köpet jag gjort i tränsväg!) Som jag oljar ofta om än inte varje gång jag använt det. Oljan skyddar ju lite mot smuts med :)

Det är inte bra att smörja lädret varje dag, du överinfettar det och förstör det.
 
Sv: Smidiga,hållbara och mjuka träns?

Jag har ett från Hansbo. Tror det heter "fläta" eller nått i den stilen. Det är en helt underbar kvalitet på nosgrimman. Den är jättemjuk! Resten av tränset är sådär mjukt som man vill ha det, inte sladdrigt, bara följsamt. Jag älskar det. Och Hansbo överlag gillar jag :)
 
Sv: Smidiga,hållbara och mjuka träns?


Håller med om Cheval, nu har jag visserligen bara ett träns av dem, men det har jag haft i över fem år och det är fortfarande jättefint och mjukt trots att jag plågat det i regn och rusk.

Köpte mitt på superrea för ungefär två hundra spänn, lagomt dyrt för ett träns jag varit otroligt nöjd med!
 
Sv: Smidiga,hållbara och mjuka träns?

Nu vet jag inte hur hållbarheten är då jag bara haft mitt i några månader, men hööks hunterträns är supermjukt! :love:
 
Sv: Smidiga,hållbara och mjuka träns?

Jag har också mjuka träns från både Hööks och Börjes, men jag tvivlar på att dom kommer vara lika fina som mina stubbenträns är nu efter +40 ÅR. ......
 
Sv: Smidiga,hållbara och mjuka träns?

Nu vet jag inte hur hållbarheten är då jag bara haft mitt i några månader, men hööks hunterträns är supermjukt! :love:

Billigt mjukt läder töjer sig, oftast ojämt dessutom :meh:
Kvalité på läder sitter inte bara i mjukheten utan även hur det formar sig och lever.
 
Sv: Smidiga,hållbara och mjuka träns?

Klämde på ett av källqvist nya, tror det hette PDS. Kostar ca 550 kr och kändes förvånansvärt mjuk för det priset. Snyggt var det också. Finns med både remont och aachen :)
 
Sv: Smidiga,hållbara och mjuka träns?

Det är inte bra att smörja lädret varje dag, du överinfettar det och förstör det.

Jaså? Det har jag inte märkt alls, förutom på ett träns vars läderkvalité var hemskt dålig. Jag smörjer inte varje dag, bara efter användning (om jag inte har bråttom hem :p). Drar ett tag med en svamp med lite olja på :) Fast först tar jag bort stöv och dyl.
Jag var tvungen att göra så eftersom vår sadelkammare inte var uppvärmd och hade dålig ventilation. Även fast jag bytt stall så sitter det i :)
 
Senast ändrad:
Sv: Smidiga,hållbara och mjuka träns?

Wrangler har mjuka och fina träns. Mitt ena snart 15 år och fortfarande lika fint (nåja, skitigt som as men fint läder under smutsen!). Gav 400 för det ungefär.
Horizon tror jag det hette.
 
Sv: Smidiga,hållbara och mjuka träns?

Jag har nog haft tur men tycker att hållbarheten varit skaplig på de träns jag köpt. Kan inte komma ihåg att något har gått sönder - de jag kasserat har varit pga att jag tycker att de är fula.
Har huvudsakligen köpt från H..ks och visst har de behövt oljas in ordentligt från början för att bli smidiga, men sedan har det hållt sig helt OK. Det äldsta är väl ca 13-14 år gammalt och fungerar utmärkt.
Köpte här under hösten Henri de Rivel, men de är lika stela som H..ks och behöver oljas in ordentligt innan användning.

Det mjukaste är kandaret från H..ks, deras rundsydda. Hur mjukt och trevligt som helst, men inte billigt i utgångspris. Att jag sedan fick det för ett par hundralappar berodde ju på rea.
 
Sv: Smidiga,hållbara och mjuka träns?

Nej det är klart, men om TS vill ha ett träns i den prisklassen så blir det svårt att hitta kvalité.
 
Sv: Smidiga,hållbara och mjuka träns?

Mitt absolut bästa är ett Frank Baines men det var ju inte speciellt billigt i inköp. Utslaget på antal år det hängt med så var det däremot ett fynd :)

Har hittat flera kanon exemplar på Hööks och 40 dåliga.
Det gäller att masa sig till en butik och handplocka tränset så kan man hitta guldkorn även där.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp