smink for dummies

Hazel

Trådstartare
Antalet gånger jag sminkar mig på ett år kan räknas på ena handens fingrar :D men de gånger man gör det ska det ju gärna bli bra med. Vad ska man använda för att jämna ut och matta av huden? vill inte ha nåt puder och jag vill inte behöva använda 13 olika produkter. Concealer är väl mer som det man kallade täckstift förr?

Jag har ljus hy, normal tror jag men tycker ofta jag blir fet i pannan :crazy: Finns det nåt som inte kladdar av sig överallt?
 
Sv: smink for dummies

Det låter som att du skulle investera i 4 produkter: 1 primer med mattande effekt, en bb-cream/foundation för normal-oljig hy, en concealer (jag tycker bäst om flytande, de är lättare att jobba med) och ett puder (jag föredrar transparenta).

Primern lägger du på osminkad men återfuktad hy. Den lägger sig som en bas över ansiktet och jämnar ut och förbereder för resten av sminket, och den gör att det sitter på plats mycket längre! Den kan också förhindra att glansighet uppkommer i pannan tex.

En BB-cream är en foundation light kan man säga, en lite lättare färgad kräm som inte ger ett lika täckande och "sminkat" resultat. Foundations finns dock i allt från lätt till väldigt täckande varianter.

Concealerns uppgift är att täcka rodnader, mörka ringar, finnar och annat. Den finns i stiftform, cremeform, flytande form och puderform.

Pudret behöver du inte ha från början, men det kan vara bra att ha med ett transparent puder i väskan som du bara kan dutta på lite i pannan om du tycker att den börjar se oljig ut. Det finns också "tissues" som man ska dutta på oljiga partier som suger upp överflödiga oljor och som sägs vara bra och smidiga att använda "on the go", men jag har inte oljig hy så jag kan inte uttala mig om saken :)

Det finna massor av bra och roliga (tycker jag iallafall :D ) videos på youtube av beautyvloggers som har genomgångar av allt som har med smink att göra, både basic och mer avancerat, tips om märken, deras personliga åsikter och recensioner.
 
Sv: smink for dummies

Håller med i vad nyponros säger och tillägger att pudret också hjälper till att hålla sminket på plats, så vet du med dig att sminket brukar "försvinna" kan det vara bra att ha puder på redan från början.
Jag blir lite oljig i pannan ibland och föredrar de "tissues" som finns framför puder i de lägena faktiskt, tycker att pudret bara gör att det ser kakigt ut.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ De sista åren har jag sminkat mig väldigt lite, tidigare använde jag fondation men upplevera att det blev tjockt, kladdigt och fult. Nu...
2
Svar
24
· Visningar
1 756
Senast: Sofie.S
·
Kropp & Själ Jag gör en chansning och ser om buke ännu en gång har svar på min fråga och mitt problem. I år har jag helt plötsligt reagerat på solen...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 685
Senast: AraSlei
·
Äldre Jag har gjort en tankevurpa och insåg att jag inte kommer hinna beställa ny foundation innan vi ska ut och resa på lördag utan behöver...
Svar
6
· Visningar
578
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp