Smörjer efter varje ridtur

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 2 208
H

Havregryn

Finns det någon annan än jag som smörjer allt läder efter varje rid tur? *le*

Sv: Smörjer efter varje ridtur

Ja, jag smörjer av både sadel och träns efter varje ridtur. Kanske inte Supernoga efter just varje ridtur då, men lite granna i alla fall. Sedan, kanske varannan vecka ungefär
så brukar jag smörja allt läder lite mer noggrannt och även fetta in lädret. Men till "vardaglig smörjning" brukar jag använda mig utav Stübbens Glycerintvål.

Det är inte bra att smörja för mycket... Lädret kan bli slabbigt och sömmar kan börja ruttna om man smörjer för mycket. Man ska inte smörja mer än nödvändigt (nu kanske du har en ny sadel, då är det oftast nödvändigt, men att smörja en 5 år gammal välskött sadel varje dag är faktiskt inte bra) utan det är bättre att tvätta av sadeln om du eller hästen har blivit svettiga.

Smörjer man med glycerintvål? Trodde den användes till att tvätta, lösa upp smutsen typ.... och sen att man smörjde när man fettade in lädret. (Fast det beror kanske på hur man definierar orden bara)

Torka av med en trasa, ev. en lite fuktig brukar jag göra. Sen tvätta och smörja ordentligt nån annan gång.

Det är inte bra för lädret med för mycket insmörjning med fett, blir svampigt och dåligt och håller inte lika bra då. Fast för lite är ju ännu sämre....

Torkar av allt efter varje ridtur med en väl urkramad svamp så att all smuts odyl försvinner ;)

När det är skitigt, tex lera smörjer jag.Oftast torkar ajg av med en fuktig trasa då sadeltvål oxå sliter på lädret av för mkt användning.

en gång i tiden var jag medryttare på en häst där ägarinnan putsade av träns o sadel efter varje ridpass.....jag upplevde det som att lädret blev svampigt och lättare smutsigt, precis som att det förlorade sin "impregnering"

-lån-

Jag putsar alldeles för sällan.
Dock alltid innan tävling. Det brukar vara lagom...

Då jag köpte ny sadel blev jag oxå avrådd att smörja för ofta.

Jag försöker vara ambiös nog att smörja av allt utom tränsen efter varje ridtur men det är inte alltid det blir så. Tvättar bara av med stübbens glycerin tvål eller Prestiges "smörj" som gjömt namnet på.

Det orkar jag aldrig. Säger som mizz: Hur gör man? :p
Jag smörjer/rengör bara om lädret har blivit skitigt.. Latmask? Yäpp.
Konstigt nog har mina lädergrejer hållt jättelänge trots brist på smörjning.

Använder glycerintvål + ljummet vatten, sen lite läderbalsam.

Senast ändrad av en moderator:

Jag putsar tränset varje gång jag använt det, likadant med sadelgjorden av läder. Sadeln putsar jag inte lika ofta, men åtminstone 1-2 ggr/vecka. Över huvudtaget putsar jag de grejor jag har av läder (grimma vid resor t.ex.) så fort jag använt dem.

Jag använder endast Stübben's glycerintvål och ytte-pytte lite vatten. Jag smörjer in och gör rent ordentligt och ser sedan till att sakerna hänger torrt och luftigt, har inte haft något problem med att de skulle kännas "svampigt". Jag använder inte någon form av olja.

Nej det gör jag inte. Gör rent om det behövs bara annars rengör samt smörjer jag ca 2 gånger i månaden med lädertvål och Effax läderbalsam..

Liknande trådar

Utrustning Hej Någon som vet hur en glidskena på en skrittmaskin modell äldre skall smörjas hittar inga smörjnipplar eller dylikt så alla råd tas...
Svar
1
· Visningar
196
Senast: Angel
·
Utrustning Kan man smörja en lädersadel med rapsolja? Blir det bra? Ska försöka putsa upp en halvrisig sadel och har tyvärr ingen läderolja...
Svar
5
· Visningar
950
Senast: Liten
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: morgaine
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
139
Senast: Islaend
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka