Smörjer efter varje ridtur

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 2 208
Sv: Smörjer efter varje ridtur

jag gör det inte, räcker med att smörja inför tävling

däremot vet jag folk som gör det och det blir inte trevligt till slut....den gemensamma tömkörningsgjorden och tömmarna som finns i stallet smörjs minst en gång/dag och gissa hur äcklig den är :crazy: dessutom väger tömmarna 4 ton...

jag smörjer nästan aldrig... ett par gånger om året bara. har haft min sadel i tio år, vet inte hur gammal den var när jag fick den, men den är hur fin som helst, bortsett från ett par repor på sitsen (dumma småungar som måste dra skorna över lädret när som sitter upp :mad: )

:smirk:

Absolut! Efter varje ridtur..Dock inte sadeln efteso det kan slita på den och den kan förlora färg. Men om sadeln har blivit lerig är deet klart jag smörjer den!

Gjorde det förr. Typ, svabbade av tränset. Det var så mycket enklare än att hålla på och gnugga "skit" varannan vecka. Nu gör jag det inte längre. Vet inte varför. Latmasken har väl satt fart istället. Tyvärr.

Jag smörjer när det känns som om lädret behöver det, te.x dagen efter man kört i regn så brukar det ju bli lite stelt.
Annars bara vid tävling, vilket inte är så ofta.
Man märker ju när lädret behöver smörjas, att smörja när lädret redan är "mättat" är inte bra, det ger ju inget.
Min kompis smörjer ofta och hennes träns har typ svullit upp, så remmarna går inte igenom spännena, det är oxå alldeles svampigt och äckligt.

*lånar min egen knapp*

Under mina år har jag ej upplevt att lädret släpper sömmar osv. Utan aäven att de riktigt billiga tränsen även håller länge. Jag använder mig av Stubbens flytande två och är mkt nöjd med den.

Sadeln "vaskar" jag av, inte dock så noga som tränset. Hästen svettas ju och där ifrån kommer smuts. men men...

Smörjer/fettar in de grejer jag använt efter varje ridtur. Allt utom sadeln..

Nja, smörjer gör jag väl bara till tävling (tävlar ca en gång per vecka eller var annan). Däremot torkar jag av utrustningen med sadeltvål lite oftare.

Jag gör det inte efter varje ridtur. Jag gör det pinsamt sällan :o Som tur är har jag syntetsadlar så det enda jag behöver smörja är tränset...

/Lotta - som planerar att smörja träns idag.

*Lånar knapp*

Jag har precis känt på mitt kandar, det är av engelsk läder inköpt 1978 (!!).

Det är fortfarande mjukt och gossigt att känna på.

Jag har nog inte smort in det ordentligt mer än 1 (!!) gång sen jag slutade tävla dressyr i slutet av 80-talet....

Men det kommer att bli smort under sommaren då jag inte kan göra så mycket annat..

På hästskötarutbildningen jag gick så smordes träns och sadel efter valje ridpass ordentligt. Sadlarna var vldigt fina och höll bra, men tränsen blev som "snor" i händerna på en. Äckliga i konsistensen liksom. När ridläraren blev uppmärksammad på detta fick vi börja smörja tränsen en gång varannan dag och då blev de bättre.

Jag smörjer sadel och träns lite då och då - vid behov. Däremot smörjer jag sadelgjordsstropprana dagligen vid "lerigt väder" och torkar av sand/smuts av sadeln efter riding.

/Malin

Jag smörjer inte in efter varje ridtur, om det inte är ett nytt träns eller en ny sadel.

Har det regnat, sadeln har blivit smutsig eller hästen blivit svettig runt tränset osv så rengör jag med ljummet vatten på en svamp och torkar därefter av.

Har det verkligen blivit riktigt skitigt smörjer jag med stübbens glycerintvål, men jag förösker rengöra alla grejer (om det behövs) på helgen, när man har tid att vara noggrann ;)

Jag vet att man inte ska använda läderolja för mycket, men nu hade Granngården en sort, i sprayburk, kommer inte ihåg märket men den var jättebra!! Man får precis lagom mycket, bara ett tunt tunt lager och sen torka av med en trasa! (mina stövlar och ridskor älskar den)

Man bbehöver ju inte överdriva det här med att smörja in lädret. Varje dag-varför förstöra lädret i förtid?! Smörj då det behövs och gör det ordentligt då. Är det torrt och sprött -rengör det i vatten ordentligt och lägg det sedan i olivolja över natten...ta upp det och låt det rinna av-torka av det som blir överflödigt...kan lova att du har det mest följsamma läder sen. Du kan ju inte gärna lägga sadeln i olja men dränk den och putsa av den dagen efter.Och du spara oljan den går att använda flera gånger Alla dessa oljor balsam och jag vet inte vad somfinns är bara till för att fabrikanterna ska tjäna pengar! Det här tipset fick jag av en "hästgubbe" som bygger sadlar i australien, han har aldrig använt annat än olivolja till sina grejer. :banana:

Olivolja??....varför inte...värt att pröva....

Jag använde på 70- och 80-talet vanlig hederlig KRONolja...fungerade jättebra till ljusbrunt läder....efter några år var det läckert gyllene i färgen :)

nu är ju jag bara medryttare, men när jag hade egen häst smörjde vi alla prylar i hela stallet ungefär en gång om året :angel: och innan varje tävling smörjde vi våra grejer vi skulle använda. dom grejerna gick inte sönder under dom åren jag använde dom.
så jag vet inte.. jag tycker det verkar lite överdrivet att smörja jätteofta. men, så är jag ju en hopplös latmask också :smirk: :D

hurtigmartina skrev:
Finns det någon annan än jag som smörjer allt läder efter varje rid tur? *le*

Jag tvättar sadel, träns och sadelgjord ganska ofta ungefär 2-3 ggr i veckan och smörjer efter behov. Och kanske 1 ggr i veckan smörjer jag in allt noga.

Säger bara en sak: PLASTTRÄNS :)

Nä rider jag med sidepull som är i läder så torkar jag bara av det med en svamp med AME tvål. Sadeln smöjer jag ALRDRIG! Torkar av med fuktig trasa en gång i halvåret...Trådarna i sömmarna skadas av läder fett. Jag upplever att läder behöver fukt och inte fett.

Däremot så tar jag alltid bort sadelgjorden från sadeln ( annars ligger fukten kvar mellan spännet och stroppen. :smirk:

Putsar Laikas undefär 3 ggr/vecka, funkar utmärkt. Smörjer 1 g/månad ungefär. Chicas träns putsas varje dag och det har blivit ganska svampigt så jag putsar inte det så ofta.

Liknande trådar

Utrustning Hej Någon som vet hur en glidskena på en skrittmaskin modell äldre skall smörjas hittar inga smörjnipplar eller dylikt så alla råd tas...
Svar
1
· Visningar
196
Senast: Angel
·
Utrustning Kan man smörja en lädersadel med rapsolja? Blir det bra? Ska försöka putsa upp en halvrisig sadel och har tyvärr ingen läderolja...
Svar
5
· Visningar
950
Senast: Liten
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: morgaine
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
139
Senast: Islaend
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka