smörjer vi för mycket

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare western
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 4 598
Sv: smörjer vi för mycket

använder glycerintvål på båda sadel o träns flera ggr i veckan. det blir ju smutsigt! olja/fett använder jag mest när lädret är nytt. sen typ varje eller varannan mnd för träns, beroende på hur mkt dom används, sadeln oljas inte lika ofta.

har testat paraffinolja (dock inte ren) och det var skitbra!! blev inte sådär kladdig och äcklig yta som det blir när man använder fett och det drog sig in snabbt.

Tycker du inte att glycerintvålen gör lädret torrt? Tycker nästan man måste smörja in med balsam när man använt tvålen.

till ts: Tror lädret ofta är sämre nu. Har dock ett par lädertömmar jag köpte direkt av en sadelmakare. Har haft dem i 4 år nu och de är fortfarande superfina. Aldrig smorda en gång. Fick rådet att inte göra det, det skulle inte behövas.

läder är en aimalisk restprodukt och bör således smörjas med animaliska produkter för att hålla sig fina..

ex så håller sig lädret finare om man spottar påd et och "smörjer rent" ä om man anväder vatten.. fett som huden utsöndrat uder natten är ett annat exempel..

jag har inga egna läderprylar så jag har inte testat så mycket.. kanske spottat om det blivit nån fläck är man ska rida klubbhopping på skolhäst bara..

en grej som man gjorde myfket förut var att gräva ner ytt läder i dygstacken ett dygn eller två.. i dyngan finns ammoniak som mjukar upp lädret.. idag använder man kemisk ammoniak, en halv tesked i enn tiolitershink med ljummet vatten, doppa lädret 1 minut och skölj supernoga med vatten, se till att lädret sen är riktigt torrt innan man smörjer på läderbalsam (olja är vedervärdigt, det blir aldrig bra, lädret kvävs av oljan).. överflödigt läderbalsam skall torkas av efter 10 min.. torka nooooga :p

ang tvål och hur man ska göra, fråga dig själv hur DU tvättar dia häder? löddrar du upp ett fint skum och gnor in det i hädera inan du tar hadduken? du kanske bara tar pyttelite vatten och se gnor in tvålen i häderna tills häderna är torra? det låter befägt, eller hur? tvålen skall agera rengöringsmedel och sedan sköljas av noga innan man torkar häderna och ev har på en hudcreme.. har du på olja så är händerna oljiga jättelänge..

men lite vett förstör man iallafall inte lädret genom att låta tvål torka in och sen täppa till porerna med olja.. :p

Hundkoppel tillverkas väl ofta i överfettat remläder? Sedan ligger de ju som sagt inte an mot hundens kropp hela tiden. Jag tror det är vad som gör att de inte behöver putsas och smörjas in.

Det är sant men halsbandet ligger ju an hela tiden .

Man har ett slags fett/enzym på händerna som är bra för läder. Troligast är att det är därför läderkoppel inte hårdnar, de "smörjs" ju kontinuerligt ändå.

Hundarna har ju fett i pälsen, så därför blir halsbandet också fint.

Man har ett slags fett/enzym på händerna som är bra för läder. Troligast är att det är därför läderkoppel inte hårdnar, de "smörjs" ju kontinuerligt ändå.

Hundarna har ju fett i pälsen, så därför blir halsbandet också fint.

Men det har väl hästarna med?

hästarna rör inte ovansidan av sadlar så deras kroppsfetter når inte dit.. sedan hänger träns ganska ofta i kallt och rått stall.. hundkoppel hänger i rumstemperatur..

Jag använder läderbalsam. En variant som har funkat på knastertorra läderprylar (som inte är skitiga) är att lägga dem i ljummet vatten tills de mjuknat. Torka bort vattnet och smörj med läderbalsam. Det verkar som om det sugs in bättre i det fuktiga lädret. Precis som det funkar bättre att smörja in sig själv när man är nyduschad.

Fick tips av sadelmakaren häromdagen att inte smörja sadelgjordsstropparna för flitigt, det är då de blir så där långa och utdragna. Däremot är det bra om man håller lädret i bossarna mjukt för då är det lättare att stoppa om sadeln!

Jag gör rent sadeln när den är skitig och inte annars..
Så vissa perioder om året gör jag oftare rent lädersakerna typ vid lerperioderna under vår och höst!

Jag använder vanlig hederlig sadelsåpa och sen lite läderfett för att vattnet inte ska sugas in i lädret typ vid regn mm=)

Klart allt var bättre förr..
Då sålde man skor som skulle hålla 10 år idag vill man inte att skor ska hålla 10 år snarare 1 år så kunden kommer tillbaks å köper mer skor= man tjänar ännu mer pengar!;)

Samma sak när det gäller hästprylar... inte många saker som håller 10 år idag benskydd sadlar träns osv utan att man får laga klippa och klistra några gånger.
Täcken framförallt.Har ett täcke som är 15 år gammalt håller än mot vatten..Köpte ett annat för 2 år seda och redan 18 hål i och vattnet sipprar in som aldrig förr!:crazy:
Inge billigt täcke heller!

det är bara å konstatera... det var bättre förr:D

jag smörjer sällan, kanske 2-3ggr i året.. när jag tycker det börjar se skitigt ut helt enkelt. Min sadel som nu börjar bli 8år gammal ser fortfarande nästan ny ut.. förutom de som blivit nött av stigläder o sånt

jag tycker lädret håller sig snyggare (ser nytt ut längre) om man smörjer sällan

*kl*

Är det inte "läderexperten" här på Buke som rekommenderat ordentlig smörjning en gång per år?
Mitt läder brukar hålla sig fint trots att jag smörjer sisådär 1-2 gånger per år. Tänker alltid att jag ska göra det oftare men det blir inte av! ;) Och då har jag ändå ett träns som hittills hållit sig fint och mjukt i ca 8 år, och ett par tyglar som kusen nyligen klev sönder men som fram till dess var mina absoluta favorittyglar med mjukt och smidigt läder som jag köpte något år innan tränset.
Sånt som inte används smörjer jag ungefär en gång till per år, för att jag upplever att det blir torrare av att bara ligga?

Men sen så var det ju det där med att lädertvålen också smörjer litegrann. Om man rengör lädret lite oftare med lädertvål så borde det också bidra till att hålla lädret mjukt?
Målet är att rengöra grejerna en gång per månad eller efter behov (när det blivit skitigt) men inte ens det lyckas jag hålla, blir snarare varannan eller var tredje månad.

paraffinolja blev jag lärd att använda när jag köpte nya dressyrsadeln, och nu använder jag bara de.. fick lära mig de av en gammal dressyrnisse som vet vad han håller på med :P

han grejjer är fina och mina grejjer är fina, så jag kör på ett vinnande koncept..

Klart allt var bättre förr..
Då sålde man skor som skulle hålla 10 år idag vill man inte att skor ska hålla 10 år snarare 1 år så kunden kommer tillbaks å köper mer skor= man tjänar ännu mer pengar!;)

Samma sak när det gäller hästprylar... inte många saker som håller 10 år idag benskydd sadlar träns osv utan att man får laga klippa och klistra några gånger.

Håller med dig. När det gäller hästutrustning var det mycket bättre kvalitet på sakerna förr. Jag har en gammal manskapssadel från
1917, som inte används, men gud vilket härligt läder. En jättebra täckgjord som också är från Kronan är stämplad med 1918 tror jag. Den är läderdetaljerna på fortfarande ljusa. De har inte ens mörknad på 90 år. Ja förr gjorde de grejor som höll. :love: Jag håller ofta utkik efter gamla träns och andra läderprylar på försäljningssiter. De kan man lätt ha hela livet.

samma här. trodde inte det var bra men när det rekommenderas till sadlar som childeric och butet så tänkte jag att man får väl testa. och lädret blir verkligen fint!

samma här. trodde inte det var bra men när det rekommenderas till sadlar som childeric och butet så tänkte jag att man får väl testa. och lädret blir verkligen fint!

Jag är tveksam till Paraffin. Har inte provat det på läder, men eftersom man ska akta sig för hudcremer med paraffin i för att de täpper till hudporerna så borde det bli samma sak på läder tycker jag.
Jag har i och för sig inget behov av andra lädervårdsprodukter, men det var vad jag kom att tänka på om paraffin. Passar det inte till människohud så borde det inte passa läder heller?

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 685
Senast: Bullen22
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
641
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 311
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka