smörjer vi för mycket

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare western
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 4 598
Sv: smörjer vi för mycket

som sagt så rekommenderas mineralolja till några av världens dyraste sadlar. http://www.lucchilderic.fr/an/maintenance.htm

tror knappast det skulle göra det om det verkligen förstörda lädret??

jag har alltid smörjt med effax läderbalsam och visst det blir mjukt men otroligt matt, geggigt och kladdigt. nu senast använde jag prevent&protect läderolja med bla paraffin, resultatet var mkt bättre.

vet inte om man kan jämföra död och levande hud.

kl

Jag smörjer med sån där billig lädertvål som man har i blåa plastaskar lite då och då, kanske 3-4 ggr/år, och efter det har jag effax om jag minns rätt. När jag köper nåt nytt så smetar jag på lite balsam och sen torkar jag bort allt överflödigt.
Mitt läder blir inte så blankt, men det är otroligt tåligt mot vatten och svett och håller sig mjukt och fint (även billiga hööksträns brukar bli rätt bra).

Hugger en knapp.
Olja behöver man egentligen bara använda när lädret är riktigt torrt och stelt, det sugs ju in i lädret bättre än balsam och fett gör. Överoljade grejer är inte roliga att hålla på med, dessutom kan det förstöra lädret eftersom det inte kan hålla ihop när det blivit för oljigt inuti.
Fett mjukar upp och impregnerar bättre än olja, även balsam som heller inte blir lika kladdigt som fett, men heller inte lika bra.

Senast ändrad:

Tror det har att göra med att paraffinolja ofta är rätt enkelt och billigt att framställa, och ger en fin yta. Dyrt och väl ansett måste inte betyda bäst och rätt. Är långt ifrån expert, tillhör skaran som putsar när lädret är för skitigt och äckligt :angel:

*KL*

Jag brukar efter användning torka av tränsets mest utsatta delar med en fuktig mirakeltrasa. Ibland tar jag och fuktar med flytande lädertvål istället för vatten. Det fungerar bra för mig! :laugh: Fettar sällan in med balsam!

Kikade in i den nålade tråden om lädervård överst på sidan:

Saker man absolut inte skall ha på läder:

Mineraloljor: dom skall vara i bilmotorer .
Skämt åsido, det är en petroleumprodukt som har nedbrytande
verkan på läder och vissa trådar man syr med.

Vaselin: Detta är inte heller ett preparat gjort för hud.
Det är också en petroleumprodukt. Det är inte ens speciellt bra att smörja människohud med det.

Spindelolja: som även går under namnet vaselinolja, se ovan.

Silikon: Katastrof! Det ger en blenk och snygg yta på lädret, men täpper till lädret så att det inte kan andas.
Detta kommer på sikt att förstöra lädret.

Några saker till, värda att ha i åtanke:
Det du skall ha på läder skall gärna vara ätligt.
Om du kan äta det i mindre mängd utan fara (det mesta är dock hyggligt laxerande ) så kommer det heller inte att skada lädret.

Luktar produkten skarpt, som färg eller lösningsmedel?
Släng den i så fall.

Precis samma anledning till att man ska undvika silikoner och mineraloljor i hår och hud; ger en snygg yta men under är det lika ila som innan, om inte värre.

Jag tycker man måste smörja, men man behöver ju inte smörja överdrivet mkt... Jag smörjer framförallt i början när saker är nya, sen blir det mindre och mindre. Framförallt i början är det viktigt att fetta in sadlar så står de emot vatten och smuts mkt bättre, men sen ska man ju inte smörja för mkt heller, för då blir ju lädret förstört. Lagom är bäst helt enkelt...

Noga räknat är vår hud och vårt hår rätt dött det med :angel:
Jag tror nog ändå på "experten", det känns mycket mer logiskt att undvika syntetiska ämnen och sånt där. Även om det inte sitter på något levande längre så klassas det ändå som levande. Säkert av någon anledning.

Senast ändrad:

Pja trä, hud och läder andas väl därav räknas det som levande material. Dessa är material som kan påverkas (t.ex. putsa) till skillnad från plast och dylikt som är döda material.

Parafffinoljan används till bl köksbänkar o skärbrädor.
Har nu köpt ett träns som jag tvätta med sadeltvål o sen lagt i paraffinolja över natten.Torkade av allt o lät det hänga till dagen efter,det var mjukt, fint o inte kladdigt helt perfekt om det sen berodde på paraffinoljan eller lädret vet jag ej.Hur det håller i längden får jag väl se,just nu är ja nöjd.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 685
Senast: Bullen22
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
641
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 308
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka