Smörjning..

Ava22

Trådstartare
Jag har ett svart märkesträns med vit fodring. Jag använder detta kanske 5 gånger i veckan och det blir rätt smutsigt fort eftersom hästen svettas, damm i ridhuset osv. Försöker smörja det minst en gång i veckan eller varannan vecka. Men problmet är att det vita blir aldrig vitt, utan svagare gul, cremefärgat. Det är inte snyggt för fem öre och jag stör mig på det! Har ni tips för att få det vita vitare? Jag har testat de vanliga smörjen, TIB, ekol, effax, olja.. Men de hjäper inte..!:mad:

Sv: Smörjning..

Det beror på vad för material det vita är i...Jag har ett stübben med vitt foder och det är inte skinn på insidan utan nåt plastigt eller hur man ska förklara och det blir renast när jag endast har vatten på en svamp...

Läder är det, det syns och känns!

majblomma: det ska jag testa, har grönsåpa hemma! Vad är bäst att ha på efteråt då?

Jag skulle smort med nåt återfettande typ effax el liknande.Om inte grönsåpan hjälper kan du prova med maskintvättmedel för kläder,typ ariel futur med blekningsmedel.Förstör inte lädret bara man återfettar efteråt:)

Jag vet inte riktigt vad du ska göra för att hålla det vita vitt, men för mig har det fungerat att skölja tränset med ljummet vatten när det blivit smutsigt, ev. med lite lädertvål.

Enligt sadelmakare ska man absolut inte smörja sadel och träns särskilt ofta utan de mår bäst av att sköljas av med ljummet vatten när det blivit smutsigt.

haha rid ut så slipper du dammet :D
närå tja du grönsåpa är bra till allt! så testa det.

så har den vita fodringen på mitt stübben kandar oxå blivit,måla med vit läderfärg gjorde jag när jag tävlade

Nu rider jag ute, det är sååå härligt! men Higgins blir inte mindre svett för det! ;-)

köpte mitt i en skoaffär,finns två sorter
ta inte den som *lackar* lr ska säga för den täpper till lädret så det inte kan andas,men fråga i närmsta sko lr läderaffär

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Dressyrhingsten Skyline to B.
  • Födda-24
Tillbaka