Bukefalos 28 år!

Smycken och piercingar i stallet?

När jag tränade judo var det bara att plocka ur piercingar och av med alla smycken. Små, släta örhängen (typ ploppar i örsnibben) kunde man komma undan med om de tejpades ordentligt. Fått höra samma av alla jag stött på som tränat/tränar kampsport. Men där håller jag helt med - smycken hör inte hemma i kontaktsport öht i mina ögon.
På idrotten i skolan var det lugnt, även om dinglande smycken nog inte hade uppskattats av lärarna. På gymnasiet blev vi avrådda från att ha dem, men inte aktivt hindrade.

Lite OT.

Överlag anser jag att folk gör som de vill, under eget ansvar, gällande just stallet. Även om jag personligen är lite allergisk mot att se dinglande tingel-tangel där, precis som jag är lite allergisk mot skogsritter iklädd luvtröja (risk att luvan hakar i), men det är ju fläckat av min syn på det hela sas.
 
Örhången a la små pluppar med stenar har jag haft i många år och aldrig ens reflekterat över säkerhetsrisken. Sen ett tag tillbaka har jag även ring på och det var jag väldigt tveksam till från början. Men den märks inte öht, möjligen för att jag använder handskar i all hantering med ledning och ridning.

Har aldrig funderat på smycken som så mycket säkerhetsrisk. Däremot tycker jag att glasögon och hästar änns helt livsfarligt. Har själv glasögon men tar alltid av dom vid hästhantering.
 
Glasögon har jag också och ja, det gör jäkligt ont i ansiktet och framför allt näsan att få en smäll på dem. Jag kan tyvärr inte välja att ta av mig glasögonen eftersom jag typ halvblind utan dem och det om något är en stor säkerhetsrisk :D Linser har jag ibland men det funkar inte alltid. En ring däremot kan jag leva utan när jag är i stallet. Googla "ring finger injury" och välj bilder så förstår ni varför jag avstår ring. Är ni känsliga så kanske ni ska låta bli den googlingen :yuck:
 
Kl
Jag blir jättefascinerad av tråden och att det skulle vara en primär säkerhetsfråga .
I min värld finns det typ en million andra grundläggande säkerhetsfrågor och brister runt hästar som väger millioner gånger tyngre och är millioner gånger mer grundläggande relevanta för att undvika skador/risker . Dessa brister ang säkerhet ser man varje dag hos många . Därav reflektionen .
 
Jag vet inte om någon hävdat att det skulle vara en primär säkerhetsfråga, jag har i alla fall inte gjort det. Däremot tycker jag att det är en av många säkerhetsfrågor och eftersom TS inlägg handlade om piercingar och smycken så skulle det kännas konstigt att diskutera hur man säkrast leder en häst eller eventuella risker som kan finnas i en stallgång mm.
 
@lulski mitt inlägg var ett knapplån enligt KL som jag skrev dvs en allmän reflektion över tråden och TS upplevelse .
Det blir lite feltolkat om du trodde jag menade att annat skulle diskuteras i tråden ? Självklart inte ? Men definitionen av säkerhet och risker är det jag kommenterat utifrån det jag skrev, och därmed min förvåning att detta ämne anses vara en risk .
 
@lulski mitt inlägg var ett knapplån enligt KL som jag skrev dvs en allmän reflektion över tråden och TS upplevelse .
Det blir lite feltolkat om du trodde jag menade att annat skulle diskuteras i tråden ? Självklart inte ? Men definitionen av säkerhet och risker är det jag kommenterat utifrån det jag skrev, och därmed min förvåning att detta ämne anses vara en risk .
Jag kan bara prata från personliga erfarenheter och känslor, men jag har ingen som helst lust att få läppen söndersliten bara för att kunna ha smycken på mig. En helt onödig risk imo. Det är också en risk som är väldigt enkel att undvika. :)
Hade jag dock haft piercings i öronen kanske det hade varit en annan sak då jag ofta har på mig mössa eller hår som täcker öronen. Men piercings i ansiktet? Nääe. Tänk att faktiskt få läppen söndersliten.*ryser vid tanken* :nailbiting:

Och sen primär? Nej, inte alls. Viktigare med hjälm vid hantering av hästar och ridning. Men denna tråd frågade efter just piercingar och jag ser det definitivt som en risk.;)
 
@lulski mitt inlägg var ett knapplån enligt KL som jag skrev dvs en allmän reflektion över tråden och TS upplevelse .
Det blir lite feltolkat om du trodde jag menade att annat skulle diskuteras i tråden ? Självklart inte ? Men definitionen av säkerhet och risker är det jag kommenterat utifrån det jag skrev, och därmed min förvåning att detta ämne anses vara en risk .

Ja, jag såg ditt KL. Nej, jag trodde inte du menade att annat skulle diskuteras i tråden. Det jag reagerade över mest var att du verkade anse att de som diskuterade i tråden ansåg att smycken och piercingar var en primär säkerhetsfråga i hästhantering och stallarbete, därav mitt svar på ditt inlägg.
 
Ja, jag såg ditt KL. Nej, jag trodde inte du menade att annat skulle diskuteras i tråden. Det jag reagerade över mest var att du verkade anse att de som diskuterade i tråden ansåg att smycken och piercingar var en primär säkerhetsfråga i hästhantering och stallarbete, därav mitt svar på ditt inlägg.

Vad bra att du tolkade mig rätt ang KL
Jag tolkar tråden som att tydligen ÄR det en ansedd säkerhetsfråga hos många eftersom tråden finns ? Därav reflektionen . Jag blir förvånad som sagt !
 
Ja, hur ställer ni er till att man har smycken/piercingar på sig i stallet?
Jag ser det inte som något problem upp till var och en att välja så länge man är medveten om eventuella risker. Har alltid haft örhängen både långa som korta och inte haft några problem. Numera har jag även en piercing i näsan och aldrig haft problem med den att jag har fastnat i något. Bär alltid ett halsband också, men det är för det mesta innanför kläderna men aldrig fastnat i något med det heller.
 
Ja, hur ställer ni er till att man har smycken/piercingar på sig i stallet?

Hål i öronen hat jag haft i.många år. När jag varit i stallet har jag haft "ploppar" eller inga örhängen alls.
Piercade läppen för 5 år sen och har en ring med 2 kulor, "hästsko". Jag tänkte lite på det här med piercing och häst innan jag gjorde den, men bestämde mig för att göra det. Jag har glasögon många gånger när jag är i stallet och det kan hända mycket med dom också.
När jag fallit av en häst har jag oftast slagit i bäckenet, bara en gång jag slagit i huvudet och axel och då hade jag ingen läppiercing.
 
Lägger mig inte i folks piercingar... Oavsett om det är i stallet eller på stan. Det känns som ett icke-problem? Är det verkligen en massa folk som springer med enorma örhängen och dingel i stallarna? För en liten näspiercing kan väl knappast uppröra...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej. Jag var i stallet idag med skolan och våran egna ridlärare sa att det inte rekommenderas att ha smycken i stallet som ringar och...
Svar
11
· Visningar
1 440
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 155
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 131
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 417
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp