Smygdjurrättsaktivism under hållbarhetsstämpel?

Ungefär samma gäller kor vad jag förstått (viss reservation här). På vissa ekologiska gårdar blir mjölkkorna dock köttprodukt till konsumenter.
Du har fel. En stor del av nötköttet i Sverige kommer från mjölkkor. Varför skulle man destruera en ko?
Orsaken till att man destuerar värphöns är för att folk vill ha kycklingkött. Hönskött är segare och smakar dessutom mer än spädkycklingen.
 
Vad i denna artikel är totalt och helt fel, som stämmer väl med min uppfattning och kunskap?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Djurrätt
Jag orkade bara läsa inledningen, du får specificera vad det är där som du tycker stämmer med vad du skrev. Du skrev att människor som fött upp djur inte ska vara ansvariga för deras välfärd, det är ju tvärtom ur ett djurrättsligt perspektiv. Att de djur vi fött upp är vi ansvariga för. Men, att man inte ska fortsätta föda upp djur som produkter åt människor.
 
Du tror väl inte på riktigt att det är samma höna som ger äggen du köper i butik, som sedan blir till kycklingkött? För det kan jag berätta att det är det INTE. De är avlade för helt olika saker. En konventionell ägghöna lever i drygt 1 år, gasas sedan ihjäl, och mals sönder och blir så kallad biomal. En slaktkyckling lever i 32 dagar innan slakt till köttproduktion. Ägghönor blir aldrig köttprodukt och slaktkycklingar lägger inga ägg.

Ungefär samma gäller kor vad jag förstått (viss reservation här). På vissa ekologiska gårdar blir mjölkkorna dock köttprodukt till konsumenter.
Jag har utbildning både inom lantbruk, livsmedelsproduktion och kost. Din kunskap verkar vara hämtad ur djurrättsorganisationernas broschyrer - som jag snällt delar ut på jobbet.
Du har verkligen ingen aning va? Tror du mjölkkor inte blir korv? Äggen är inte hållbara på grund av den enorma mängd kväve som produceras. Vore det inte bättre om hönan åts? Återigen. Lakto-ovo vegetariskt är resursslöseri.
 
@Shaggy @Luff Jag skrev som sagt med viss reservation för mjölkkorna :up: Och är det inte så att i statistiken "kött från mjölkkor" så ingår de kalvar som blir tjurar? Jag menar alltså de gamla kossor som inte längre duger till mjölkproduktion.

Och @Luff min kunskap kom inte från någon hemsida utan från Skånes största ekologiska mjölkgård där jag var på besök och pratade med ägaren om just var mjölkkorna hamnar sedan.
 
Jag har utbildning både inom lantbruk, livsmedelsproduktion och kost. Din kunskap verkar vara hämtad ur djurrättsorganisationernas broschyrer - som jag snällt delar ut på jobbet.
Var tvungen att gå in på Djurens Rätts sida, de skriver så här:
Det mesta köttet kommer från mjölkindustrin
I genomsnitt får en ko i mjölkindustrin leva i fem år innan hon slaktas (13). Man kan inte skilja mjölk- och köttindustrin från varandra eftersom mer än hälften av nötköttet i Sverige kommer från djur inom mjölkindustrin (6). Det kött som inte kommer från mjölkindustrin kommer från så kallade köttraser eller köttraskorsningar.
 
@Shaggy @Luff Jag skrev som sagt med viss reservation för mjölkkorna :up: Och är det inte så att i statistiken "kött från mjölkkor" så ingår de kalvar som blir tjurar? Jag menar alltså de gamla kossor som inte längre duger till mjölkproduktion.

Och @Luff min kunskap kom inte från någon hemsida utan från Skånes största ekologiska mjölkgård där jag var på besök och pratade med ägaren om just var mjölkkorna hamnar sedan.
Gamla kor slaktas på slakteri. Och blir mat. Om anledningen til avlivningen är att dom är sjuka och eller medicinerade kan det naturligtvis inte ätas av dom.
 
Återigen, det är inte Djurens Vänner, djuraktivister, djurterrorister eller andra som ligger bakom Göteborgsvarvets beslut. Det är en internationellt beslutad standard som sedan godkända certifieringsföretag i Sverige får miljöcertifiera. Av trådens titel framgår att det misstänks att sagda djuraktivister är de som ligger bakom Göteborgsvarvets krav på sina funktionärer för att uppfylla evenemangets certifiering. Det är bevisligen inte sant.

Sedan att man kan diskutera köttproduktion, ägg, höns, mjölkproduktion och hur hållbart för miljön det är jämfört med varandra är en separat fråga som inte hör till frågan i titeln på tråden.
 
Återigen, det är inte Djurens Vänner, djuraktivister, djurterrorister eller andra som ligger bakom Göteborgsvarvets beslut. Det är en internationellt beslutad standard som sedan godkända certifieringsföretag i Sverige får miljöcertifiera. Av trådens titel framgår att det misstänks att sagda djuraktivister är de som ligger bakom Göteborgsvarvets krav på sina funktionärer för att uppfylla evenemangets certifiering. Det är bevisligen inte sant.

Sedan att man kan diskutera köttproduktion, ägg, höns, mjölkproduktion och hur hållbart för miljön det är jämfört med varandra är en separat fråga som inte hör till frågan i titeln på tråden.
Så du bestämmer vad jag ska diskutera i en tråd jag skapat. Tror inte det du. Diskussionen om djurrättsaktivister infiltrerar olika verksamheter för att driva sin agenda är inte ovanlig. Bland annat djurskyddsinspektörer - steget är väl inte långt till att jobba som marknadsförare för större event och sälja in iden om köttfrihet?
 
När tänker du komma med belägg för att Djurens rätt är inblandat i Göteborgsvarvet?
Missade visst att svar på den här frågan. Jag inväntar svar från mina gröna utomjordiska vänner. Det är en fundering - och det vore ju himla konstigt om dom skulle göra det i hemlighet och sen låta mig hitta belägg för det.
 
Så du bestämmer vad jag ska diskutera i en tråd jag skapat. Tror inte det du. Diskussionen om djurrättsaktivister infiltrerar olika verksamheter för att driva sin agenda är inte ovanlig. Bland annat djurskyddsinspektörer - steget är väl inte långt till att jobba som marknadsförare för större event och sälja in iden om köttfrihet?

Naturligtvis får du diskutera vad du vill här och i andra trådar. Det jag ville påpeka är att titeln på tråden är felaktig eftersom det inte är djurrättsaktivister i Sverige som bestämmer om vad som krävs för en miljöcertifiering. Det är inte ens djurskyddsinspektörer som gör det eller ens Sveriges regering eller riksdag. Det är ett certifierat företag i Sverige som bedömer om ett evenemang som Göteborgsvarvet uppfyller villkoren för en internationell standard för miljöcertifiering. Möjligtvis är det en djurrättsaktivist som myglat sig in och övertygat Göteborgsvarvet om att de behöver miljöcertifieras öht. Men med tanke på att det numera är kutym för större evenemang, statliga myndigheter, privata företag och kommuner att vara miljöcertifierade så är det inte så konstigt att Göteborgsvarvet tog det beslut de gjorde och det är osannolikt att det är konspiration av djurrättsaktivister som ligger bakom beslutet att miljöcertifiera sig.
 
Hä, jag tycker ju inte det. Framgår det dåligt?

Nej men det framgår väldigt dåligt hur du har kommit fram till det. Och när du inte känner till sammanhanget blir ju diskussionen helt omöjlig.

Så du har alltså satt dig in i varje del av arrangemanget och konstaterat att de tvärtemot ison inte är hållbara?

Vad hade krävts enligt din högst personliga hållbarhetsdefinition att arrangemanget ska vara hållbart? Mer än att förbjuda folk att resa dit med flyg vilket såklart alla förstår är orimligt.
 
Missade visst att svar på den här frågan. Jag inväntar svar från mina gröna utomjordiska vänner. Det är en fundering - och det vore ju himla konstigt om dom skulle göra det i hemlighet och sen låta mig hitta belägg för det.
Så du kan sprida vilka villfarelser som helst, bara du kallar det fundering?

Det finns heller inga belägg för att det är Kyrkliga syföreningen som infiltrerat Göteborgsvarvet. Alltså måste det vara de.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp