Bukefalos 28 år!

Smygdjurrättsaktivism under hållbarhetsstämpel?

@Luff Men hållbarhetstänk dyker ju upp i allt fler sammanhang. Är det inte lite väl konspiratoriskt att tro att det är djurrättsaktivisterna som ligger bakom? För gemene man framstår nog de som en rätt liten grupp. Hur skulle de kunna påverka stora aktörer som Vasaloppet och Göteborgsvarvet?

Tror inte det är så mycket djurrättsaktivister som greenwashing och missriktade försök att ytterligare belägga enskild konsument med skuld för den globala uppvärmningen. WWFs "räknare" som de presenterade för ett tag sedan är ett jävla skämt, med rent felaktiga slutsatser som presenteras som sanning.

Det är inte köttdjurens fel att planeten blir varm. Viss köttproduktion är sämre än annan, men då handlar det om att begränsa import av spannmål och proteinväxter, vilket är en POLITISK fråga. Inte en konsument eller producentfråga. Men det vill de ju inte ta i, istället vurmas det mer för frihandelsavtal som verkligen sätter hållbar köttproduktion på pottan.
 
[

Alltså, jag har inga kopplingar till Djurens rätt. Men jag har hygglig koll. Och här vet jag inte om jag ids förklara vilka problem med djurskydd ett djurrättsligt perspektiv ser. Men mot en djurrättslig hållning blir ditt unlägg goddag yxskaft.

Väldigt många länder säger sig ha världens bästa djurskydd. Det är ofta en viktig del av ett slags nationell identitet att hålla fram det.

Vissa länder kan backa upp det. Andra inte.

Men visst är djurskydd och djurrätt helt olika frågor. Det senare på många sätt absurt, att människor som fött upp djur inte ska vara ansvariga för deras välfärd.
 
Tror inte det är så mycket djurrättsaktivister som greenwashing och missriktade försök att ytterligare belägga enskild konsument med skuld för den globala uppvärmningen. WWFs "räknare" som de presenterade för ett tag sedan är ett jävla skämt, med rent felaktiga slutsatser som presenteras som sanning.

Det är inte köttdjurens fel att planeten blir varm. Viss köttproduktion är sämre än annan, men då handlar det om att begränsa import av spannmål och proteinväxter, vilket är en POLITISK fråga. Inte en konsument eller producentfråga. Men det vill de ju inte ta i, istället vurmas det mer för frihandelsavtal som verkligen sätter hållbar köttproduktion på pottan.

Frihandelsavtal SKULLE kunna vara nyckeln till en mer globalt hållbar köttproduktion.
 
Fast efter att ha diskuterat olika frågor med representanter för Djurens Rätt så har jag full förståelse för att man inte gillar att ha dem som remissinstans.
Det handlar inte om att man inte är intresserad av djurens välfärd.
Har man sett hur de diskuterar runt att kastrera höns för att de ska slippa lägga ägg, så tappar man rätt snabbt förtroendet för dem som remissinstans. Men LRF är fan inte bättre.
 
Dom har tagit avstånd från köttproduktion.

Men dom äter ju vad som serveras på plats. Gå på puben och käka hamburgare var väl något som skedde efter dagens slut?
Du vet vad mjölk kommer från va? Det är inte mer hållbart med mjölkproduktion än köttproduktion. Snarare tvärtom. Och ägg? Inte hållbart det heller.
Så var är hållbarheten ?
Funktionärerna ombads inte äta kött iklädda sin funkiströja. Stod inget om klockslag. Alkoholincidenten var förra året och direktören blandar in Systembolaget i sina argument för köttfrihet som hållbart?
En alkoholpåverkad funktionär kan ju vara en säkerhetsrisk. En köttätande - nej.
Det är ju obegripligt.
 
Du vet vad mjölk kommer från va? Det är inte mer hållbart med mjölkproduktion än köttproduktion. Snarare tvärtom. Och ägg? Inte hållbart det heller.
Så var är hållbarheten ?
Funktionärerna ombads inte äta kött iklädda sin funkiströja. Stod inget om klockslag. Alkoholincidenten var förra året och direktören blandar in Systembolaget i sina argument för köttfrihet som hållbart?
En alkoholpåverkad funktionär kan ju vara en säkerhetsrisk. En köttätande - nej.
Det är ju obegripligt.
Varför vänder du dig inte till organisationen med dina frågor? Vem här är skyldig dig ett svar?
 
Varför vänder du dig inte till organisationen med dina frågor? Vem här är skyldig dig ett svar?
Du är medveten om att du inte behöver läsa va? Diskussionsforum? Säger det dig något? Jag funderar och undrar. Vad organisationen svara kan man läsa på många ställen.
 
Ja, alla vet ju att katthem är en av de största rekryterarna till terrororganisationer!

Med tanke på hur vissa reagerar när det diskuteras om sjuka katter som behöver operationer eller förvildade så är det om inte terrorism, så en kult. Man får höra riktigt hårda, ibland vidriga kommenterar om man förespråkar no-kill, kastrering och utegång utan översyn.

För katter klarar sig själva och katter som svälter, fryser ihjäl, blir påkörda och lider fruktansvärt innan de dör, det är naturligt. Samtidigt som det ojas över hästar och hundar (för att ta de vanligaste exemplen är på Buke). Ja, det är något som ligger mig varmt om hjärtat och gör mig arg och ja, jag är kattaktivist som förespråkar det motsatta, dvs katter ska inte släppas ut utan hållas inne och de ska äta rent kött inte som vissa nötter som försöker mata sina katter med vegetarisk kost.

Samtidigt som man skrattar åt alla gulliga LOLcat memes och youtube videor så släpper man ut sin katt och sedan gråter om att den blev överkörd för att sedan köpa en ny kattunge och släppa ut den. Den försvinner och man gråter igen på forum och FB.
 
Med tanke på hur vissa reagerar när det diskuteras om sjuka katter som behöver operationer eller förvildade så är det om inte terrorism, så en kult. Man får höra riktigt hårda, ibland vidriga kommenterar om man förespråkar no-kill, kastrering och utegång utan översyn.
Det är väl lika illa i båda lägrena. Ena sidan är som du beskriver, andra tycker att det är rimligt att hota veterinärer som avlivar en svårt skadad katt och tycker det är ok att frakta svårt skadade djur land och rike runt för att "rädda" dem.
 
Du vet vad mjölk kommer från va? Det är inte mer hållbart med mjölkproduktion än köttproduktion. Snarare tvärtom. Och ägg? Inte hållbart det heller.
Så var är hållbarheten ?
Funktionärerna ombads inte äta kött iklädda sin funkiströja. Stod inget om klockslag. Alkoholincidenten var förra året och direktören blandar in Systembolaget i sina argument för köttfrihet som hållbart?
En alkoholpåverkad funktionär kan ju vara en säkerhetsrisk. En köttätande - nej.
Det är ju obegripligt.

Men suck. Att avstå från köttproduktion är ETT steg i hållbarhetsriktningen. Man måste inte göra ALLT rätt för att tänka på miljön.
Då hade de fått ställa in loppet i så fall. Då är det ingen som behöver äta där eller transportera sig dit.

Missade du @mandalaki s post? Tycker det är ganska tydligt att det skett då man inte varit i tjänst.
 
Det är väl lika illa i båda lägrena. Ena sidan är som du beskriver, andra tycker att det är rimligt att hota veterinärer som avlivar en svårt skadad katt och tycker det är ok att frakta svårt skadade djur land och rike runt för att "rädda" dem.

Jmf med de som hotar veterinärer med de antal som misshandlar sina katter och bryter mot lagen (tillsyn två ggr per dag även för utekatter). Vilket är värst? Och hur många veterinärer är det som blivit hotade? Jmf då med antal katter som dör plågsamt varje år?
 
Du menar att det är antingen eller? Antingen accepterar man det ena eller det andra?

Nej! Jag säger att båda är lika oacceptabla, men att ett verbalt hot jmf med att (många) katter dör i smärta och plågor varje år är värre. Och att folk som föder upp ekologiskt och det är så otroligt viktigt med Krav och eko och sedan skiter fullkomligt i hur katter plågas knappast kan kallas djurvänner. Det håller jag fast vid. Jag och katten är karnivorer (katten mindre än jag vill men hon är en torrfoderjunkie). Jag anser att eftersom människor som art är omnivorer så är det helt naturligt att vi äter kött och grönsaker. Men att det är lika naturligt att vi tar väl hand om de djur som vi har domesticerat, katter inkluderat.
 
Men vad skulle ett reellt alternativ vara? Att utfodra alla funktionärer och engagerade med 200g kött med tveksamt ursprung varenda gång varvet står för måltiden? För det känns som det är det troligaste alternativet om en ska ha råd att låta alla äta kött eftersom det knappast lär vara aktuellt med frigående glada djur som är uppfödda på kravmärkt sätt.

Det är väl bra att dom gör NÅGOT och försöker förändra någon del av sin verksamhet? Jag kan verkligen inte se problemet eftersom det faktiskt inte är någon mänsklig rättighet att bli bjuden på en måltid innehållandes kött. Framförallt då om organisationen ska leva upp till cerrifieringar etc.

Och alltså, dom jobbar ju med andra delar av hållbarhet också. Bland annat genom att erbjuda pendelbussar från utkanten av stan in till starten. Det minskar definitivt mängden bilkörare inne i stan vilket känns som en rätt vettig grej.
Skulle det inte erbjudas bussar in till stan under Göteborgsvarvet skulle inte lika många kunna starta då det inte finns en bråkdel av parkeringar som skulle behövas, men visst låter det bättre när det sägs vara för miljön.
 
Skulle det inte erbjudas bussar in till stan under Göteborgsvarvet skulle inte lika många kunna starta då det inte finns en bråkdel av parkeringar som skulle behövas, men visst låter det bättre när det sägs vara för miljön.
Men alltså, det kan ju finnas flera anledningar till att en gör saker? Jag skrev inte att enda anledningen till bussarna är för att dom tänker på miljön, men det är ju en effekt av bussarna - att det blir färre bilar inne i stan. Jag ser liksom inte hur det är dåligt bara för att dom inte listat 10 anledningar till att ha bussar och slussa in folk?
 
Men alltså, det kan ju finnas flera anledningar till att en gör saker? Jag skrev inte att enda anledningen till bussarna är för att dom tänker på miljön, men det är ju en effekt av bussarna - att det blir färre bilar inne i stan. Jag ser liksom inte hur det är dåligt bara för att dom inte listat 10 anledningar till att ha bussar och slussa in folk?
Jag tänker att eftersom det inte finns tillräckligt med parkeringar och lösningen råkar vara mer miljövänligt.
 
Jag ser det ur två synvinklar. Dels känns det märkligt att skylla på hållbarhetsargument att å ena sidan servera vegetariskt och å andra sidan godkänna flyguppvisningar. Vem gjorde den tankevurpan?? Dels blir det nog svårare att rekrytera volontärer till kommande år. Man bör nog vara rädd om sina volontärer, de blir färre och färre idag och tvinga dem att ta av sig tröjan om de äter en skinkbit på mackan retar säkert några som inte kommer tillbaka.

Angående djurens rätt tycker jag att de ofta är stentokiga många gånger, vilket gör att jag inte hyser något större förtroende för dem de gånger de kanske har något vettigt att säga heller. Veganer likaså.
 
Göteborgsvarvet har väl ingenting med Djurens Rätt att göra? Förstår inte riktigt varför man blandar in DR i det. Naturligtvis fick funktionärerna äta kött, det enda som krävdes var att de betalade det själva och tog av sig sina tröjor. Likaså att man inte ville att de skulle dricka alkohol med tröjorna på, eftersom man då representerar organisationen.

Som redan påpekats, skulle det bjudits på kött hade det knappats varit KRAV producerat utan snarare skinka/medvurst från Eldorado som kommer från de danska köttproducenter som många köttbönder i Sverige hatar och anklagar för djurplågeri. Kanske ett alternativ skulle vara att svenska ekologiska köttbönder erbjöd sig att sponsra Göteborgsvarvet och andra evenemang genom att donera ekologiskt producerat kött? Då skulle det antagligen finnas en god chans att miljöcertifieringen inte skulle dras in trots att det bjöds på kött.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp