snabb hjälp och rådgivning önskas

G

Gilbert

Jag behöver hjälp och rådgivning i en tvist som uppstått.

I somras fick jag frågan om jag kunde ta emot en häst på bete, det fanns inget gräs kvar där hästen befann sig, jag sa ja.
vi hade alltså en muntlig överenskommelse om detta.

Denna häst tävlas av en tjej som under sensommaren blev utslängd hemifrån och flyttade då hem till mig.
Jag har inte fått någon kompensation för detta av föräldrarna och tjejen har heller inte fått några pengar av dem för sitt uppehälle.
(inget med min fråga att göra, en liten parantes bara så ni ska förstå att det inte bara är hästen som det är knas med)

När det blev kallt och hästarna skulle vara inne om nätterna så kom ingen att hämta hästen, platsen den stod på innan var uppsagt utan vår vetskap och hästen lämnad åt sitt öde. Som tur var så hade vi precis sålt en av våra hästar så vi hade en box ledig där vi kunde hysa in hästen.
Under hösten har vi sen betalt allt för hästen : strö, foder, avmaskning, fodertillskott, vitaminer och annat som en häst behöver.

Nu har föräldrarna kommit på att de kan tvinga tjejen att komma hem genom att hävda att de äger hästen och tänker hämta den.
För min del får de gärna hämta hästen för anledningen till att vi sålde en av våra var för att kunna köpa en större häst till vår egen dotter.

MEN , nu kommer min fråga:
Vem ska egentligen betala för allt vi gett hästen? in och utsläpp, mockning osv.
Vi har fött hästen av godhet, man kan inte bara låta en häst gå utan mat och strö.
Inget finns skrivet och vi har inte gett lov till att hästen ska vara här under vintertiden.
Föräldrarna hävdar att det är tjejen som ska betala, för att hon har njyttnat hästen samt för att vi tagit emot henne i vårt hem, socialen säger att det är föräldrarna som ska betala då de står som ägare och vårdnadshavare på tjejen (hon är 16 år).

Vad ska vi göra?
Någon som har nått bra förslag?
Kan de bara hämta hästen utan vidare på vår gård utan att betala för vad det kostat att ha den här?
Hade den stått på en ridskola hade den inte fått vare sig mat, strö eller mockat det har jag tagit reda på.

MVH
Gilberg

Sv: snabb hjälp och rådgivning önskas

Denna tråden hade nog passat bättre under Hästverksamhet.

Socialen har rätt den/de som står som ägare till hästen som ska betala för hästen. Så om de nu skulle komma för att hämta hästen ha en färdig faktura att ge dem. Rent juridiskt kan man begära att hästen står kvar tills de har betalat. Men i det här fallet skulle det kanske vara bättre att inte göra det och bli av med hästen. I vilket fall som helst går det att skicka fodran till KF för indrivning. Oavsett var hästen stått hade ju ägarna haft en kostnad för hästens uppehälle.

Tack Masse för snabbt svar.

Om någon kan flytta inlägget så det hamnar rätt om jag lagt det fel vore jag tacksam, håller med att jag kanske skickade det till fel ställe:o

Jag har också tänkt på att jag kunde ge en faktura när de kommer även om jag vet att de kommer att riva den på min gårdsplan.
Har någon någon aning om hur mycket/lite jag kan kräva?
Det rör sig om "full inackordering" under dec, nov, okt, sept. innan dess var det bara hagvistelse.

Hur gör jag en bra faktura?

Kan jag verkligen rent juridiskt neka dem tillträde till hagen för hämtning av det de enligt lagen äger?
Visst vill jag ha boxen fri så vi kan gå vidare i våra liv men samtidigt så är föräldrarna så otrevliga (kallar oss bland annat alkolister (är nykterist) tattare (inget sånt i blodet) knarkare ( hatar droger) slödder ( sköter jobb, hem och familj utan klagomål från någon instans, inga "problembarn" har jag heller), så det hade kännts bra om man med lagen i ryggen kunde neka dem hästen:smirk:

Mvh
Gilbert

Utan att på något sätt vara juridiskt sakkunnig så tror jag tyvärr att upplägget att fakturera hästägaren spricker. Den formella ägaren har ju, såvitt jag förstår, inte på något vis bett dig att sköta hästen eller träffat avtal med dig om det. Ur ägarens synvinkel har du lika mycket grund för dina krav som en bilruteputsare som snabbt och oombett vaskar din ruta vid ett rödljus och sedan kräver betalt...:cry: Att du skött hästen som en tjänst för tjejen/dottern är nog tyvärr en annan historia, om du inte på ett tidigt stadium gjort klart för ägaren att du skulle komma att ta betalt.
Du skulle kunna hävda att du uppfattat tjejen som hästens ägare, det vore förstås rimligt kan jag tycka, men inte heller hon har väl fått veta att skötseln skulle komma att kosta pengar?

Vill inte måla fan på väggen, men ibland går man back på att vara snäll. Förhoppningsvis dyker det upp i plus-vågskålen en gång. :-)

Jag har varit i en liknade sitts och om man inte tar ut något överpris utan de faktiska kostnaderna för vad hästen kostat i foder och underhåll så är det inget att prata om. För som jag skrev tidigare så hade hästägaren ändå haft dessa kostnader för hästen om den stått någon annanstans.

I mitt fall var det en häst som jag hade på foder i ett par år och då naturligtvis stod för alla kostnader. Men det visade sig att den som lämnat ut hästen på foder till mig inte ägde den. När den riktiga ägaren plötsligt dök upp toog jag hjälp av advokat. Då var det helt klart att om de ville hämta sin häst fick de betala för allt vad hästen kostat mig under de år jag haft den. Det blev bra mycket mer än vad hästen var värd och det hela slutade med att jag istället köpte hästen för en symbolisk summa.

Så det är helt rätt att skriva en faktura och den behöver inte vara så konstig. I de flesta datorer brukar det finnas nåfon mall till en faktura. Man fyller i denmed de uppgifter man har och om man är momspliktig fyller man i sitt nummer på den också.
I fakturan kan du skriva t ex foder till häst X under Y antal månader á XXXX och summan.
Arbete kan det däremot vara svårare att hävda att de ska betala. För i och med du tagit hand om hästen, även om det var betet, så har du fått juridisk ansvar för hästens vård och skötsel. Men du har inte fått något ekonomskt ansvar, för det har ägarna.

Kan även ge dig rådet att ringa till KF för de brukar vara trevliga och hjälpsamma.

Föräldrarna är försörjningsskyldiga för sitt barn så tills barnet fyller 20 (om det fortfarande går i skolan) annars bryts det tidigare.
I detta fallet anser jag att det är solklart att föräldrarna ska betala för både häst och barn.

Har du verksamhet vad det gäller dina hästar dvs har du andra hästar inackorderade? Det är lite skillnad juridiskt!

Vad säger flickan om det hela, bor hon kvar hos er ? Vad tycker hon om att förlora sin häst?

Kan inte socialen fosterhemsplacera henne hos er om hon nu vill ,föräldrarna är ju underhållsskyldiga så soc kan ju kräva dem på underhållsbidraget som sedan betlas till er.

Har suttit i en likannde sits med både utkastad tjej med medföljande häst som inte föräldrarna ville betala för (eller hämta)

Vad gäller tjejen krävde jag aldrig ersättning då soc var så omständiga .

Tackar alla ni som skrivit så här långt.

Ska kolla i Word om det finns nåt som jag kan använda som fakturamall, tänker skriva en faktura så får vi ta det med advokat om det inte är rätt av mig att kräva betalning.

Jag har inga andra hästar inackorderade, de andra är mina privata, har inget företag heller men tänkte ändå skicka,antingen i deklaration eller meddela skatteverket direkt, en liten anteckning om fakturan och de eventuella pengar som kommer in från den.
Vill göra rätt för mig även på den biten.
Ska även kontakta KF, tack för rådet.

Flickan mår dåligt, hon vill inte förlora hästen, och ja, hon visste om samma dag som jag fick det klart för mig att jag står med en häst som ingen hämtar, att jag kommer att kräva betalt för det jag måste lägga ut.
Alternativet hade varit att antingen låta hästen gå utan mat och stallplats eller köra den till familjens lägenhet och dumpa den på asfalten. Men av omsorg av flickan och min dumma tro på att föräldrarna skulle reda upp problemet med flickan så lät jag hästen gå kvar här.
Tjejen går inte i skolan och har ingen inkomst, det är samma sits som de satt i då de köpte hästen så jag anser inte att de kan neka att betala för den ofrivilliga inackorderingen jag är utsatt för.

Kan inte i min vildaste fantasi tro att man kan lämna ifrån sig både barn och djur i andras vård utan att betala för det:confused:
Socialen är inblandad av föräldrarna som trodde att de skulle köra ut hit och hämta flickan med stöd av LVU, de har hittat på en historia som de ansåg trovärdig men jag fick nog till slut och kontaktade den socialsekreteraren som föräldrarna anlitat.
Efter mitt samtal med sekreteraren så har föräldrarna ändrat sin historia flera gånger och nu ska flickan dit på samtal, som jag hoppas ska ge en lösning.
Har själv inte kontaktat socialen då flickan kom hit då jag inte vill utsätta folk för obehag om det går att rätta till ändå utan inblandning av myndigheterna, men det verkar inte som det går att lösa...

Jag är nog för snäll som du skrev snubbelfot:o
Men jag tillhör nog den utdöende släkten som anser att det man har i sin ägo betalar man för och sina barn tar man ansvar för, även om det är en tonåring.
Personligen hade jag aldrig lämnat ifrån mig barn och djur och sen bara skitit i dem.

Hingstsugen, hur gick det för den flickan och hästen du hade hos dig?
Löste sig den tvisten och har du några tips till mig hur jag ska lösa detta?

//Gilbert

Hej,

Du har rätt att kräva betalt för inackordering av hästen.
Hästen jag har nu är utmätt, dvs jag köpte henne av den som hade stallat henne då ägaren inte bemödade sig att betala för inackorderingen.

Vet att den som sålde henne till mig hade tagit hjälp av advokat för att det skulle bli rätt men du har all rätt att behålla hästen tills du får betalt och får du inte betalt inom 3 mån (tror jag det var...) så har du rätt att sälja hästen och behålla så mkt denkostat dig i utgifter. Får du ut mer ska öveskottet lämnas till ägarna.... nåt sänt var det men kontakta en hästadvokat är mitt råd, de har oftast gratis telefonrådgivning.

vilken soppa!:( vore jag du skulle jag låsa in hästen! alltså...ställa in den i stallet o se till så inte ägarna kan hämta den, det är lätt gjort i en hage...o inte ge tillbaka den förän de har betalat...fyfan vilka människor det finns!! :mad:
som nån sa, kontakta advokat...många har kostnadsfri rådgivning...eller kontakta polisen o hör dig för (du kan såklart vara anonym)...hoppas verkligen att det löser sig...såna där människor ska inte ha ansvar för levande varelser!
lycka till o berätta gärna hur det går för er...

*lyckospark*:)

Hej:
Säg till föräldrarna: Va? Vilken häst? Menar ni den som svalt ihjäl här utanför då ägaren aldrig kom?
Nä, skämt åsido. Klart att de ska betala. Innan de hämtar hästen förstås. Som ngn annan redan sagt, det har gått mer än 3 mån, så du har rätt att sälja hästen och behålla det du lagt ut. Men först måste de få en chans att betala förstås. Man kan ju undra om de har fixat en ny stallplats? Synd om tjejen iaf. Bra att hon har kontakt med soc. Lycka till
/Jezz

Måste bara få lägga in en kommentar lite OT...jag är imponerad av din handlingskraft och civilkurage! Att ta hand om en vilsen 14 åring och styra upp det hela så att hon kommit vidare i livet - jag bara ...:bow: :bow:

Hejsan.

Vill även jag passa på att ge heder åt dig, hingstsugen!! det är suveränt att det finns människor som ställer upp för ungdomar och som ser till att de kommer rätt i samhället:bow:
Hoppas bara att jag reder det lika bra.
Var jag bor vill jag inte riktigt tala om då jag vet att åtminstone någon av de inblandade tidigare varit medlem här, vet ej om de fortfarande är det. Men kan säga att det är i södra Sverige i alla fall.

Jag försöker få in tjejen på någon form av arbete men det är inte lätt här, dels så är hon för ung och dels så har jag inte så bra kontakter att jag kan ordna jobb till henne själv.
Har en förhoppning att Soc kan hjälpa henne med sysselsättning, praktik eller vad som helst så hon får lite fickpengar och inte behöver vara beroende av oss hela tiden.

Ska kontakta en hästadvokat direkt, att jag inte tänkt på det tidigare!!!
Tack alla ni som hjälper mig, visste att jag skulle få bra råd och tips här inne:banana:

Lovar att höra av mig hur det går.

//Gilbert

Gilbert o Hingstsugen :bow: vad underbart att det finns såna som ni! :love: hoppas att allt löser sig för er alla inblandade!:bump: :banana:

Har nu idag pratat med en hästadvokat och en polis.

Från advokaten fick jag precis som en del av er skrivit rådet att hålla kvar hästen rent juridiskt till jag fått betalt.
Om socialen är inblandad så ska de betala om inte föräldrarna gör det, till det datum barnet fyller 18. Sen får socialen kräva denna kostnad av föräldrarna.
Detta då inte i varje sånt här fall utan i de fall där socialen är inblandad i ett barns öde och barnet har hästen hos sig.
Sen spelar det ingen roll om det är barnet eller föräldrarna som står som ägare, de är vårdnadshavare kort och gott.
Fakturan skulle skrivas så man betalar i förskott, alltså en räkning nu i december på det som varit och en ny första januari om de inte betalt och hämtat hästen.

Polisen å sin sida var inte lika säker på att jag fick hålla kvar hästen.
Visserligen var han inte så insatt i djurfrågor och speciellt inte hästkunnig, men som han sa: jag äger inte hästen och borde då rimligtvis inte neka någon att hämta den.
Däremot kunde jag neka dem tillträde till stall och betesmark men å andra sidan kunde då ägaren åka hem igen och sen anmäla mig för stöld av häst eller "hindrande i ägandeskap".:crazy:
För att slippa rättsprocess rådde han mig att lämna hästen, skicka räkning och i den räkningen specificera vad jag ville ha betalt för.
Att flickan finns här har inget med hästen att göra utan ägaren har det ekonomiska ansvaret.
Sen är det bara att inkassera pengarna..eller gå via kronofogde om de inte "tar sitt förnuft till fånga" och fattar att de har en dotter och en häst på glid:smirk:

Heller får inte ägarna, eller föräldrarna i detta fallet, lämna över ekonomiansvaret på en minderårig flicka utan inkomst, inte utan att ha kommit överens med de som bor där hästen befinner sig att de tar över betalningsansvaret. Då ska det finnas skriftligt intyg på det för sånt godkänns inte i rättsprocess (vid exempelvis skada) om man gjort det muntligt.
Vilket i mitt fall betyder att om hästen skadas eller ,om de skulle ta en veterinär ut hit och kolla igenom efter skador eller annat och hitta nåt, så kan inte jag bli betalningsskyldig.

Jag tänker leta efter ett bra fakturaunderlag och sen skicka en räkning, låta dem hämta hästen och sen se vad som händer.
Om de inte hämtat hästen innan räkningen skickas kan jag skicka med ett litet inlägg om att jag vill att de kontaktar mig för fortsatt inackordering senast ett speciellt datum. Får jag inget gehör då kan jag ta myndighet till hjälp att "avhysa" hästen härifrån om jag vill eller fortsätta skicka räkning tills det händer nåt.
Summan kan bli stor tillslut...:devil:

//Gilbert

Tag kontakt med KM och kolla med dom. Men jag tycker att du skall ta MINST 2500 kr i månaden + moms och sedan skatta för dom pengarna så det inte blir något strul.

Vill bara flika in med en fundering; Jag har för mig att en minderårig inte får stå som hästägare (juridiskt), alltså är det föräldrarna som äger hästen! En minderårig får ingen försäkring exv . (gäller även bilförsäkringar mm)

Lycka till! Hejar på dig! :banana: :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 499
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 744
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 839
Senast: Bullen22
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka