Snabba svar?!

Sv: Snabba svar?!

När jag köpte min valp för 2 v sen så hade det gamla besiktingsprotokollet gått ur tiden, men inga problem, uppfödare och jag åkte och besiktade om valpen, och ombesiktningskostnaden stod uppfödaren för!

Uppfödaren sa att hon får inte sälja en SKK-reggad valp som inte är besiktad!

En startomgång med mat har jag alltid fått också. skönt, så slipper man ut och jaga rätt foder det första man gör :).

En ombesiktining som görs innan valpen är 4 månader (tror jag) brukar vara gratis, det ingår oftast i den första man gör.

Valpen ska också cara doldafel försäkrad i mitt tycke. Vet inte om det finns som krav dock.

Dolda fel försäkringen är en försäkring för uppfödaren, inte för köparen. Det gör att uppfödaren inte behöver betala själv om hunden sedan visar sig ha ett dolt fel. Det spelar alltså ingen roll för köparen om valpen är tecknad för en dolt fel försäkring eller inte.
Dock måste hunden vara försäkrad till hela livvärdet för att man ska få ut något på försäkringen.

Dolda fel försäkringen är en försäkring för uppfödaren, inte för köparen. Det gör att uppfödaren inte behöver betala själv om hunden sedan visar sig ha ett dolt fel. Det spelar alltså ingen roll för köparen om valpen är tecknad för en dolt fel försäkring eller inte.
Dock måste hunden vara försäkrad till hela livvärdet för att man ska få ut något på försäkringen.

Jo men då slipper man fula incidenter där uppfödaren blir kinkig om att ta tillbaka hunden eller ersätta köparen för vet.räkningar. För det händer, har vi ju sett ett antal gånger på detta forum.

KL

Allt är iaf ordnat nu, uppfödarens första renrasiga kull, jag skrev ut SKKs regelverk och tog med, valpen ska på ombesiktning :)

Är det så? Iom att det är en försäkring från uppfödaren borde ju inte jag som ägare behöva se till att ha hunden livförsäkrad för det?
När jag köpte min hund sa uppfödaren liknande som du, medan Agria påstod att det inte var så. Har dock inte brytt mig om att kolla noggrannare utan han är livförsäkrad.q

Det är inte en försäkring från uppfödaren,det är en försäkring för uppföddarens plånbok inte ska behöva lida i fall någon får ett dolt fel på sin valp under dom första åren (3).Så varje valp måste/bör vara försäkrad av sin ägare så det täcker ev vet vård eller liv om tex hunden blir överkörd,biten av en annan hund mm.

Klart att man ska ha veterinärvårdsförsäkring, men livförsäkring påverkar ju inte hunden. Och framförallt, just eftersom det är uppfödarens försäkring (dolda fel alltså) borde den ju inte påverkas av min försäkring (livf).

Säg att min hund inte är livförsäkrad. Det visar sig att han har ett dolt fel. Gäller då inte doldafel (alltså att jag får ersättning) eller får uppfödaren betala det ur egen ficka?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 166
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Fått ett erbjudande som ni kan få ge råd kring. Vill ha en hund till men inte en valp så rådfrågat uppfödaren. Hon har nu en ung tik...
Svar
17
· Visningar
1 028
Senast: gullviva
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
23 592
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
3 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka