Snabbkurs i midsommarfirande

På de tiden när midsommarstången "uppfanns" tror jag knappt att någon visste att kvinnan var något annat än ett kärl som mannen förde in din säd i.

Måste googla detta.

(bukehandling - svara först, kolla sen....)
och när jag kollade fanns jag detta :o:D
En vanlig men felaktig föreställning är att midsommarstången skulle vara en fallossymbol.[3] Stångens ursprung är omtvistat, och teorier om forntida fruktbarhetsriter finns, men att den i äldre tid skulle ha symboliserat en fallos saknar belägg.[2][3] Idén om midsommarstången som en forntida fallossymbol uppkom under 1800-talets slut, och hänger enligt etnologen Jonas Engman samman med Freuds och psykoanalysens inflytande.[3] Däremot kan stången vara inspirerad av kristen symbolik, skriver Engman.
 
och när jag kollade fanns jag detta :o:D
En vanlig men felaktig föreställning är att midsommarstången skulle vara en fallossymbol.[3] Stångens ursprung är omtvistat, och teorier om forntida fruktbarhetsriter finns, men att den i äldre tid skulle ha symboliserat en fallos saknar belägg.[2][3] Idén om midsommarstången som en forntida fallossymbol uppkom under 1800-talets slut, och hänger enligt etnologen Jonas Engman samman med Freuds och psykoanalysens inflytande.[3] Däremot kan stången vara inspirerad av kristen symbolik, skriver Engman.

Det struntar jag i, det ser (nästan) ut som en snopp och då är det banne mig en fallossymbol! :rofl:
 
Men firar folk midsommar som på filmen?O_o
Visst många äter sill och tar nubbe:yuck: och jordgubbar.
Men resa midsommarstång och dansa runt som små grodor?:rofl:
Det är ju rätt märkligt. :grin:

Eh, kom på studiebesök i Dalarna under midsommar. Vi hade en stång på gården när jag var liten. Jag blev traditionsenligt traumatiserad som barn med knätofs, fiolgnissel, jordgubbar och små grodor. Nubben tillkom efter 18-årsdagen men då vågade jag vägra knätofs och grodor (sålde min dräkt i den vevan för att betala sadeln till min första egna häst :up:).
 
Tänker mest på hur någon icke svensk som ser filmen och tänker att vi är skogstokiga som hoppar som små grodor kring en stång :rofl:
 
Jag tyckte väl det var en bra film men inte så att jag skrattade, typ mer en faktafilm om midsommarafton i Sverige plus och minus några inslag beroende på vilka traditioner man har.
 

Liknande trådar

Dressyr Denna video från Isabell Werth klinik blev delat på Facebook. Jag får ont i magen av den sortens ridning. Det är verkligen inte roligt...
10 11 12
Svar
231
· Visningar
18 083
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 340
Senast: Rosett
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
764
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 228
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp