Snabbt foderbyte

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare SanchoPancho
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 815
S

SanchoPancho

Skall flytta min tävlingshäst till ett annat stall i två veckor. Har ingen möjlighet att ta med grovfodret så det blir nytt under dessa veckor. Kvalitén är jättebra på båda ställena, hösilage. Nu funderar jag på om det finns något jag kan tillsätta till foderstaten för att underlätta för magen, ex Krafft magtarm? Det är iofs väldigt dyrt, finns det något som fungerar lika bra i lägre prisklass? Något annat jag kan göra?

Han har aldrig haft några koliktendenser men är dock körig i magen till och från.

Sv: Snabbt foderbyte

Jag har använt Mikrobalans till min häst med bra resultat. han hade precis tillfrisknat från fång när vi blev tvugna att byta från hösilage till torrhö, och han var ju därmed extra känslig. Vet ej vad mikrobalansen kostade, var inte med när pappa köpte, men som sagt, den funkade bra. Har också hört om något som heter LactiPlus, som egentligen är till människa, men som tydligen funkar på häst också. Ska vara betydligt billigare än mikrobalansen, någon här på buke har skrivit om det. Sök i forumet så kanske du hittar.

Sv: Snabbt foderbyte

Min häst (Lasse) har nedsatt tarmfunktion speciellt i samband med olika pencillin kurer.
Hur som helsta har han bytt grovfoder (hö, hösilage) rakt över ett par gånger (inget optimalt men de va tvunget) och det har varit lungt.
Jag har gett Mag/tarm från krafft och så gett honom linfrö och betfor samt behållt krafftfodert som, han e van vid. Det har funkat. Vill inte säga att det funkar på alla hästar men på honom har det funkat.

Liknande trådar

Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 160
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Ska få hem min foderhäst nästa vecka och det kommer då ske ett grovfoderbyte efter hon kommer byta stall. Det allra bästa vorde ju...
Svar
8
· Visningar
1 586
Foder & Strö Jag tror på forskning och studier, såklart. Studierna jag hittar visar att hästar mår bra av hösilage, lika bra som på hö. Men, jag har... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
17 879
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 955
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka