Snabbt om stenmjöl/sand ridbana

H

Helan

Har lastbilar på G in med singel, stenmjöl och sand till nya ridbanan.
Fakta så här långt:
Den är 25x50 m
Underlag sviktande blålera (svålen avskalad)
Dräneringsdiken med rör var 7:e meter
Ovanpå detta duk + 10 cm singel strl 16-25 mm + duk igen
Men SEN:
På Agrias och Ridsportförbundets hemsida står det rekomenderat 10 cm stenmjöl, min "grusnisse" säger att jag bör ha 20 cm stenmjöl för att undvika att duken kommer upp.
Har tänkt mig ett par cm sand ovanpå (ca 5 cm att börja med).
SÅ: hur många cm stenmjöl ska jag använda?????
 
Sv: Snabbt om stenmjöl/sand ridbana

Det enda jag vet är att om du eller någon annan skall hoppträna i paddocken
så kan hästarna fastna i duken ( i landningen) om den ligger för nära ytan.
 
Sv: Snabbt om stenmjöl/sand ridbana

10 cm e absolut för lite! Jag hade ca 20 på min förra bana o de gick dem igenom så jag håller på o bygger helt ny paddock nu. Ska endast ha matta längst ner då jag vill undvika att samma sak händer igen, nu byggs den upp så här:
Dräneringsdiken med markduk mot leran över hela banan
Dräneringsrör i dikena (har oxå en 25x50 o har 4 diken)
Makadam över hela banan ca 10 cm
Sen 0/16 som ska packas hårt (med vält) o bli 20 cm i packat tillstånd
Där efter tvättad 0/5 som ska packas hårt (med vält) o bli 7 cm tjockt
och överst en specialsand (Markhippo dressyr) på ca 5 cm
Allt detta är enligt Sydstens rekomendationer, dem som gjort förslaget åt mig. De rekomenderar inte matta mellan makadam och stenmjöl då risken finns dels att den går sönder o kryper upp men även att den efter hand blir igentäppt och därmed försämrar dräneringen.
 
Sv: Snabbt om stenmjöl/sand ridbana

Intressant, hur mycket kommer en sådan bana kosta på ett ungefär? Gör ni delar av arbetet själv?
/U
 
Sv: Snabbt om stenmjöl/sand ridbana

Bara materialet går juh på en bit över 100... Gör ej jobbet själva o eftersom den inte e färdig vet jag inte vad den slutar på... Men då förra banan ej höll mer än 7 år så bygger vi nu ordentligt från början o räknar med o ha en bana för väldigt många år framöver! Det kostar o bygga en bra bana och det är värt det i längden...
 
Sv: Snabbt om stenmjöl/sand ridbana

Tack alla för era inlägg. Det blir 20 cm stenmjöl och sen sand (0-8mm) ca 5-7 cm ovanpå, fast vi ska vibrera ner stenmjölet ordentligt först och sen vattna vattna vattna, så sanden blir till våren.
 

Liknande trådar

Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 320
Senast: ufot
·
Anläggning Håller på att göra en ridbana. Har grävt och jämnat till marken, dränerat med rör och singel, sedan markduk och på den stenmjöl av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
38 569
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Vi ska anlägga en ridbana i höst. Där ridbanan ska läggas är det prima lerjord men naturligtvis finns det även grässvål och matjord. Har...
Svar
7
· Visningar
2 097
Senast: anni0301
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp