Ridbana och matjord

Retzina

Trådstartare
Vi ska anlägga en ridbana i höst. Där ridbanan ska läggas är det prima lerjord men naturligtvis finns det även grässvål och matjord. Har läst flera trådar här om hur man anlägger ridbana och merparten verkar tycka att man ska ta bort matjorden. Jag undrar varför man måste göra det? Vad har det för funktion helt enkelt? Ska vi låta den ligga kvar eller ska matjorden bort?

Vi har tänkt att först gräva ett dike längs ena långsidan som mynnar ut i ett krondike. Till det diket kommer det att grävas dräneringsgravar var 7 meter och dessa kommer att fyllas med singel. Ovanpå det tänkte vi lägga vi en matta för att inte allt material ska försvinna ner (eller annat komma upp). Sedan singel (vilken storlek rekommenderar ni) ca 10-15 cm som vibbas. Nästa lager ca 5-10 cm stenmjöl som oxå det vibbas. Därefter ett toppskikt av till att börja med 5 cm natursand som får fyllas på när banan satt sig. Runt banan kommer vi att lägga tallstock för att hålla materialet på plats. Låter det vettigt? Har vi glömt något?
 
Sv: Ridbana och matjord

Matjorden innehåller mycket organiskt material dvs förmultnade växtdelar som håller mycket vatten och ger näring åt ogräs.
Ska du ända kosta på så kan du skrapa bort matjordslagret.
Få tag i gamla impregnerade ledningsstolpar till kanterna. Obehandlade stockar i markkontakt är försvunna efter några år.
 
Sv: Ridbana och matjord

Tack för svar :bow:.

Jag ska försöka att hitta telefonstolp istället för tallstock. Inte helt lätt numera men några ska jag kanske lyckas hitta på :).

Så mycket har jag förstått att matjorden binder vatten och även att det finns mycket i det som ger näring. På en mo- eller sandjord förstår jag absolut varför man ska ta bort matjorden men i detta fall så är det lera under och lera binder också en massa vatten, eller tänker jag galet? Vi funderar på om vi ska plöja upp och skrapa bort matjorden eftersom man "ska" göra det. Jag är fortfarande nyfiken på argumentet varför man ska göra det när man har lerjord under.
 
Sv: Ridbana och matjord

Lägger du markduk och kör på så mycket material som du menar så funkar det nog ändå men det vore ju synd att komma på efteråt att matjorden borde varit bort. Det är ju rätt enkelt att skrapa bort den. Det är det material som du kör dit som kostar.
Gamla stolpar har jag liggande som du kan få billigt.
 
Sv: Ridbana och matjord

Matjord är ju en vara som folk betalar pengar för, så därför säger man ofta att man skall sälja den, och använda pengarna till tex gruset. Nu kostar ju arbetet att ta bort den också så det beror nog på hur man själv kan lösa det och vem som fraktar, om det är lönsamt eller inte.
Det är väldigt hårda regler med telefonstolpar nu, därför är det inte lätt att få tag på, men en vanlig impregnerad regel längs staketet funkar jättebra. Är också bra som stöd för ev harv, så man inte hakar i stolparna, och en liten spärr för ogräset utanför att komma in.
 
Sv: Ridbana och matjord

Jag har fått tips om att lägga markduk direkt på gräsvallen och sen stenmjöl - padda - och sen grusig sand. Gräset binder ju otroligt bra så jag tror inte att vi kommer skala bort det från vår vall.

Ett tips från Ridsportförb. är att lägga grus direkt på vallen, det gillar jag inte, men skulle det funka att lägga markduk och sen bara grusig sand? eller MÅSTE man ha stenmjöl?

Ursäkta trådkap!
 
Sv: Ridbana och matjord

Allt beror på vad du har under. Hos oss med lerig mark så lade vi markduk och stenmjöl och hästarna trampade ändå igenom gruset och mattan på vissa ställen. JAg lagade och lagade... När jag lade på grövre stenkross sen så funkade det. På annan mark som binder bättre, så funkar säkert denna budget metod med grus direkt på matta utan underarbete. Slipper man lägga massa pengar så kan man ju använda dem i ett av de andra ständiga hålen.:)
Dränering bör man nog göra iaf.
 
Sv: Ridbana och matjord

mmm... det är supersvårt att veta i förhand. Men det kanske går att köra ett lite grövre material än stenmjöl som är så jäkla dyrt... (sambon är ju inte överlycklig över alla mina hästplaner;) )

Jag rider på vallen nu, som den är, och den är alltid "hård" oavsett om det har regnat (lerjord här med) men den har varit vall i många år och nu bete i sommar till mina hästar. Det är bara själva ytan som blir "hal" där gräset nötts. Marken är "självdränerande" eftersom den sluttar svaaaagt mot ett stort krondike. Samlas inget vatten nånstans.
Men det kan ju vara så att den klaffsar till sig om man rider där oftare än nu (en dag i veckan)
fast det ser ju snarare tvärtom ut, att den stabiliserar sig när man trampat mycket på samma ställe. Där hästarna vandrat är det ett enda hårdpackat spår.

Som sagt var. Svårt!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 714
Senast: Amk
·
Fritid En riktig rookiefråga misstänker jag! Men hur torkar betong? Min konkreta fråga: Jag vill gjuta fast pinnar (markeringsflaggor utan...
Svar
10
· Visningar
1 036
Senast: warg
·
Anläggning Jag kommer till våren anlägga en ordentlig ridbana men då marken där den tilltänkta banan ska vara är förbunden med EU bidrag som löper...
Svar
1
· Visningar
900
Senast: a1agnlju
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 141
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • Var vill vi bo?
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilodagar för riktigt aktiva hundar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp