Snabbt svar tack!

Koppen

Trådstartare
Jag behöver en curbstrap till mitt westernträns. Eftersom jag inte behöver en kedja undrar jag om jag kan ta mitt gamla hund/katthalsband, som är i läder, och sätta i bettringarna? :)
Hur spännt ska det vara?

Sv: Snabbt svar tack!

Tror säkert att det kan funka med det...
men jag har barab satt en snok emellan... du bbelt då...
lagom längd.. jag har det bara för att bettet inte ska åka igenom munnnen,,,:)

Tack! Då gör jag det! Ska det sitta ung. lika hårt som nosremmen eller?

beror lite på tror ja... är det en stång eller tränsbett du ska ha det till?
tror att det ska sitta något hårdare om det är en stång, eftersom det då ska vara det oms gör att bettet verkar och inte att tungfriheten går upp i gommen.. isåfall tror jag att du ska sätta det osm du skulle gjort om det var en vanlig kedja-- mao så att bettet kan vinklas ca.45 grader..

om det är tränsbett kan det sitta lösare.

Om det är till ett stångbett får du ta i tygeln när du spänt kedjan och kolla hur stor vinkeln mellan munnen och skänkeln blir. Vinkeln får inte bli större än 45 grader, då sitter kedjan för löst. Den får såklart inte sitta så hårt att den tar på en gång heller.

Kedjan kan du inte -som med nosgrimman- kolla utan att ta i tygeln. När bettet inte inverkar kan kedjan sitta olika hårt beroende på hästens och bettets konstruktion.
På min förra häst hängde den väldigt löst och jag fick många kommentarer, men tog man i tygeln så man att den var lagom spänd.:D

Tack båda för era svar! :bow:

Oops just det; det är ett stångbett med skänklar. Så nu vet jag precis hur hårt jag ska spänna!

Liknande trådar

Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
9
· Visningar
752
Senast: Masse
·
Mat I mitt yrke blir jag ofta bjuden på framförallt fikabröd, men även mat av olika slag. Jag hälsar ofta på hemma hos människor och i stort... 2 3
Svar
44
· Visningar
3 063
Senast: MiaMia
·
Hundträning Hej, Jag undrar vart man ska vara för att hitta andra hundnördar som en själv. Jag har lärt känna mkt folk via hundarna, det är ju...
Svar
11
· Visningar
546
Senast: Acto
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
368
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka