Snabbt viktras - orsak&lösning ??

Talihina

Trådstartare
hej!

Mitt 4åriga halvblod/fullblodssto har på 2-3veckor tappat massor i vikt och muskler. Hon är normalt inte svårfödd - äter gärna men kräver stödfodring under vinterhalvåret (fullblod, ni vet...) Har haft henne sedan fölstadiet och brukar lätt läsa av henne när nåt börjar hända men nu kom det så fort. Själva buken/magen är inte så drabbad, man kan inte se revbenen (men känner dom precis om man drar fingrarna över) Men över rumpan, virvlen, skapet är hon nästan knotig, det brukar hon inte vara. Vi matade på med mer hösilage + krafft redan första veckan och hon har inte gått ner mer, men vad kan vara orsaken?

här är förändringar som skett det senaste månaderna:

*vi har flyttat hästarna till vinterhagarna (grusade mindre hagar, hon går med en kompis) normalt springer hon väldigt mkt när hon går i storhage, motionerar sig själv typ. Detta har ju upphört iom. vinterhagen.

*Hon fryser lätt och spänner ryggen. Hon har rejäla täcken och har inte verkat frysa men den här hösten har temperaturskilladerna varit enorma, kan det påverka? (varmt-kallt samma dag med samma täcken?)

*I samband med installning efter sommarbetet bytte vi från Groov till Grund.

*Tidigare vintrar har vi haft en kombination av havre,kli,korn,betfor&mineraler, detta är första gången med krafft, kan jag ha missbedömt ?

*Iom älgjakt&genomblöt skog har uteridningen blivit nästan noll, (dock har vi klättrat nån gång/vecka), hon älskar att gå i terräng, och är van att gå minst två längre pass med skogsridning vilket inte har blivit den senaste månaden.

Annan fakta:
hon går 5dagar i veckan varav en bara longering/promenad.

här är matsadeln/dag
12kg hösilage (utspritt på 4mål) har inte analysen här men det är bra kvalitet och är likvärdigt med det vi gett tidigare år.

2,2liter Krafft Grund
1dl krafft oil
b-vit (har jobbig pälssättning)
e-vit (för hösilaget)
biotin

2kg halm (rätt grön,inte den gula varianten)

hon är inte lös i magen eller liknande.
hon är ordentligt avmaskad
vaccinerades för två veckor sedan
hon är väldigt pigg att rida, har väldigt mkt energi
förrutom vikttappet har hon blivit grinigare&märrig, biter i luften etc och är uppenbart inte nöjd med något, detta märks både på marken och vid ridning.

Veterinär kommer ut i veckan och tar prover, men jag behöver råd NU så jag kan göra förändringar så snart som möjligt! Borde jag ta ut ET att kolla igenom rygg?

Sorry för långt inlägg!

Tack på förhand!
 
Sv: Snabbt viktras - orsak&lösning ??

Glömde tillägga att vi har haft förkylning i stallet de senaste två veckorna, lite snuva och nedsatthet, hon har bara haft lugnare jobb och mer vila, borde hon ha fått vila helt? Har jag ansträngt henne för mkt? Känner mig som en kass hästägare:( Men hon blir lätt tossig om hon får för lite stimulation, speciellt nu i vinterhagarna så jag har tänkt att hon mår bättre av att röra lite på sig istället för att lagra energi. (mindre mat vill jag ju inte ge) Hon har varit pigg i övrigt.
 
Sv: Snabbt viktras - orsak&lösning ??

Är hösilaget verkligen så bra som ni tror?
Proteinbrist?

/P Döben
 
Sv: Snabbt viktras - orsak&lösning ??

Jo, det skall det vara (analysen ligger i stallet, skall ta med den hem) men samtliga 10 hästar i stallet får samma hösilage och ingen annan har uppvisat problem, blandade åldrar och storlekar men hennes 1år yngre syster är av samma typ, rids mindre dock, mår prima och är rund och go.
 
Sv: Snabbt viktras - orsak&lösning ??

Hon är inne i en period av tandväxling och kan ev ha problem med någon mjölktand (kindtand). Hästar med sådana problem brukar snabbt tappa i vikt óch se uppdragna ut. Även hennes beteendeförändringar kan stämma. Be veterinären kontrollera och plocka bort ev tandkappa.

Tycker inte att hon borde rasa så markant i vikt pga lågt näringsinnehåll i hösilaget.
 
Sv: Snabbt viktras - orsak&lösning ??

Förutom tänderna har du funderat på hösilagets torrsubstans? Om det är högre än förra året t.ex ligger det på 65 % så får hon 7.8 kg ligger det på 54 % får hon 6.5 kg sedan har grunden mindre protein är grooven så redan där ger du henne mindre mat än i fjol fast hon kanske är större...

2,2 liter mitsvarar ju inte heller kg.

I och med att hon har tappat hull fryser hon lättare också.

Mata på med mer hösilage och kraft och se om det hjälper mera då viktavstanningen avhjälptes av att ge mer mat kan hon ju kanske öka i vikt av mer mat... Det skulle jag göra i första hand.
 
Sv: Snabbt viktras - orsak&lösning ??

"Ordentligt avmaskad" säger inte mig någonting. Många har väldigt olika uppfattning om vad som är korrekt, ordentlig eller regelbunden avmaskning.

Avmaskad när och med vad det senaste året?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp