Snabbtork av regnvåt häst

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare nocke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 385
N

nocke

Vad lägger ni på hästen när man snabbt ska få den att bli lite torrare? Det händer inte så sällan att man kommer upp till stallet strax före man ska åka på träning och möts av en genomsur och regnvåt häst. (På sommarhalvåret har vi normalt sett inte täcke på hästen i hagen.) Inte så kul att en stund senare lägga på schabrak och sadel. Vi har ofta en halvtimmas körväg till träningen och den stunden har hästen på sig att bli torr... Men vilka täcken torkar hästens päls snabbast? Fleece eller bomull eller något helt annat? Eller flera lager? Eller inget täcke alls? Tips tas tacksamt emot av /nocke/

Sv: Snabbtork av regnvåt häst

Flecece täcken brukar vara bra. Men en sak som är superbra är de gula sjukhus filtarna. De torkar hästen snabbt och är smidiga att använda och tvätta.

Ett ylletäcke av bra kvalitet är det bästa.

Det smartaste vore väl att ha ett regntäcke på den så den slipper bli våt.....

Jag har haft problem med det på ena hästen jag rider som gått naken hela vintern och fortfarande...
Tycker vad som fungerat bäst har varit tjock ulltäcke/filt och att sätta igång hästen så den blir varm och själv ångar bort det (borsta/gå).

Jag har ett täcke av märket Thermatex som är helt suveränt: tar in hästen från hagen i dyngsurt tillstånd, på med täcket, mocka och fixa iordning allting under en halvtimme eller så, så är hästen nästan torr sedan. Superbra! Täcket är konstruerat i 3 "lager" med ylle i mitten och det funkar verkligen.

Jag hade ett svetttäcke från Bucas till min gamla ponny, och det var helt suveränt, blöt häst torkade jättefort!
Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken modell det var, men det hade fleece på utsidan i alla fall och nåt nätaktigt på insidan..

Att lägga täcke på hästen på sommaren för att den inte ska bli våt är ju direkt löjligt. Om det inte är svinkallt och skyfall så dör ingen häst av regn, de flesta trivs bättre utan täcke. Att sen ägaren kan vara lat är en annan femma.. Men jag tycker du gör rätt som införskaffar ett bra svettäcke istället! :)

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 770
Senast: Korven
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter... 2
Svar
22
· Visningar
6 839
Senast: Luleå
·
Islandshäst Nu vet jag inte om den här tråden är postad på rätt ställe men iallafall, så funderar jag på att klippa min isis i vinter. Jag har... 8 9 10
Svar
192
· Visningar
50 778
Senast: Askur
·
Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka... 2
Svar
22
· Visningar
7 538
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka