Snacka om otur

Golden_Heart

Trådstartare
Stackars min lilla tös! Snart två månader är hon och har redan fått sin första förkylning. Snuvig och hostar gör hon. Känner mig så hjälplös och skyldig, eftersom jag också nu är förkyld och jag har då smittat henne. Än ingen feber, som tur är, men tycker ändå hon kunde ha sluppit förkylningen. Det räcker med plastbyxan hon har för höften!
Fick råd av sjuksköterskan att ge henne koksaltdroppar. Inte nezerildroppar mer än när det är absolut som värst. Hon sa att nezeril var beroendeframkallande. Vad har ni för erfarenheter?
Finns det något man kan smörja sådana här små?
Är VICKS salva farligt för sådana här små?

Sv: Snacka om otur

Är i samma sits som du, fast Tuva är bara 4 veckor :( Och hon har nu smittat ner mig.

Vi köpte koksaltdroppar igår och de fungerar riktigt bra, för stunden.

Näsdroppar skall användas med stor försiktigthet då det är beroendeframkallande.

Men är det riktigt besvärligt underlättar det såklar :)

Rasmus var oxå förkyld när han var sådär liten, han var nog bara 3-4 veckor och jag använde bröstmjölk och koksaltdroppar.

vicks salva vet jag inte vad det är för nått.

Bröstmjölk ska vara super, både i näsa och öron. Har aldrig testat själv, vi har varit förskonade hittills.

Vad ska man smörja för? Finns det salva för förkylning? :eek: Alrig hört talas om. Verkar hursom dumt att använda mer läkemedel på dessa små än nödvändigt.

Välfunktionellt vid förkylningar (Ronja, 6 månader har haft 3-4 varav någon riktigt rejäl) är SNORSUG (vi har en näsfrida), koksaltdroppar och att lägga huvudet högt (kudde under madrassen).

Aldrig hört talas om...
Men jag har fortfarande svårt att tro att det kan vara vettigt att använda på sådana små (trots länken).. Bättre att köra med de gamla traditionella knepen och kanske nezeril om det är riktigt j-ligt.

Det där skulle inte jag våga använda även om det är för småbarn.

Man får väl ta med ungen till stallet och mocka några piss-dränkta boxar :angel:

När mina barn var förkylda som bäbisar så använde jag näsdroppar (Nezeril) till dem, det var nog inte en enda gång behovet av näsdroppar överskred de 10 dagar som är max att använda dem.
Jag ansåg att det viktigaste är att ungen kan andas ordentligt, annars kan den ju varken äta eller sova vilket i förlängningen medför att inte jag heller fick sova...

Burken VICKS jag har ser lite annorlunda ut. Den är blå & grön, åttakantig, både jag och min sambo använder den när vi är täppta i näsan osv. Burken köper man lätt på apoteket. Det funkar på oss oerhört bra just för att rensa luftvägarna, lika så gör även Tigerbalsam, nu har vi ingen sådan hemma och den tycker jag är något starkare så den hade jag inte använt

Den har funnits så länge jag minns i alla fall, den som Ts beskriver. Den luktar jättestarkt så jag hade definitivt inte använt den på en 2 månaders bebis.

Förresten har vi en jättebra gel också som man sätter på deras tandkött när det kliar eller gör ont. Lite ot...

om valet står mellan Vicks eller Nezeril till en bäbis som vore det plättlätt att välja.
Vicks är så starkt att lukta på att jag som vuxen undviker det, skulle aldrig tänka tanken att använda det på en bäbis.

Känner mig så hjälplös och skyldig, eftersom jag också nu är förkyld och jag har då smittat henne.

Om du ammar är det bara bra att du oxå är förkyld. Då bildar du anti-kroppar mot det virus ni har fått och hon får del av dem via mjölken.

Men jag håller med, det är HEMSKT när de blir förkylda så tidigt. Vår första hann bli ett halvår innan han blev förkyld första gången, och ändå tyckte vi att det var oroligt att en så liten hade det så jobbigt med snor och hosta. Nästa barn var bara 2,5 månader när han fick en skrällig, otäck hosta. Vi åkte till barnakuten med honom, för han lät så illa, men det var ingen fara med honom.

usch ja det ar jobbigt nar de ar sa dar forkylda :( men inte ska du kanna dig skyldig, det ar sant som hander och det kommer att handa igen ;)

Mina var ocksa sadar snoriga runt samma alder som din, och Chloe fick dessutom en fruktansvard hosta som jag inte fick ge nagonting emot utan det var bara att vanta ut det. Den varade i 6 veckor!!

Jag haller med ovriga, skulle inte heller ge Vicks utan bara koksaltlosning - fast t.o.m. det varnade min lakare for och sade att inte ge for mkt eftersom det innehaller salt :confused:

Hoppas din lilla mar battre snart :)

Lilltösen har ingen feber, däremot verkar hon tappa matlusten varje gång hon får koksaltdropparna innan hon ska äta. Men hon snuvar inte lika illa som hon gjorde igår eller förrgår. För henne är det ju bra att bara mamma har feber och inte hon. Jag ammar henne! Har inte heller smort med vicks salva på henne, men är ändå glad att jag hade lite på henne tidigare när snuvan var som värst. Jag hade inte på något mycket, utan kanske något gram.

Är din tjej helt igentäppt?

Tuva är rosslig i näsan och idag verkar hon inte orka äta lika mycket som vanligt. Somnar vid bröstet efter 5 minuter. Kanske bara en tillfällighet för imorse åt hon längre än vanligt.
Annars är inte snvuan sämre än tidigare.

På Vicksburken jag har så står det att det ska användas från 2 ÅR och uppåt. På Tigerbalsam är det 8 ÅR som gäller. Så jag tror nog du ska låta bli att smörja bebis med det. Hoppas hon blir bättre snart, är ett elände när de små är sjuka!

Jenny

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka