Snälla behöver hjälp fort!!

sockerdricka

Trådstartare
Åh, vet inte vad jag ska göra.

Jag har en kanin på 5 år som är utekanin. Hon mår jättebra och är en pigg och glad kanin och får det alltid städat i sin bur och utevistelse m.m. Men nu till saken!

För ca två år sen märkte jag att hon började fälla ovanligt mycket från sin bakdel och det var liksom lite 'tovigt' där, och när tussarna lossade var det , vad ska man säga..det såg ut som vita mjällkorn? :crazy: Vi åkte med henne till en tjej som har kaninuppfödning och kan väldigt mycket om smådjur. Hon sa att det var något sorts av kvalster som vilken utekanin som helst kan få. Hennes råd var att tvätta henne med ett hundschampo tre gånger och jag kommer inte i håg om det var tre dar i rad eller så...hon berättade iaf att om det inte gick bort då så skulle vi söka upp en veterinär det gjorde vi och hon fick sprutor sen försvann det! :)

Men nu två år efter misstänker jag att hon fått det igen! :( det är samma sak i gen liksom.

Det jag vill veta är om någon har vart med om liknanade? Och vad gjorde ni då? Och om man kan försöka göra något själv för att få bort det eller om det enda sättet är att gå till en veterinär? :crazy:

Tack på förhand!
 
det funkade ju med veterinär sist....
gå dit igen....

ingen ide att försöka sig fram med alternatina metoder när d finns veterinärvård som hjälper...

:banana:charlie :banana:
 
Du tror inte kaninen fått skabb...dvs kaninskabb ? Den är i fall svår att bli av med, ibland krävs upp till 6 behandlingar innan den är borta. Dessutom är parasiten mycket motståndskraftig, så sanerar man buren för dåligt tex så får man lätt tillbaka den. Har du rengjort buren något då ? Alltså, inte bara städat utan desinfekterat den ?
 
Okej, jo det är nog sant som ni säger, jag får be mamma ringa veterinär i morgon.

När vi städar kaninburen brukar vi ta ut allt och tvätta med vatten och grönsåpa. sen lufta det ett tag och spraya med en slags insektsspray eller något. Sen luftar vi lite till och lägger in ny spån och halm.
 
Det låter som Chetiella och du får säkert Ivomec av veterinären att behandla med. (Det är dock ingen som
helst garanti för denna diagnos)
 
jag hade en kanin för länge sen! som lossa hår hade vita stora "mjäll" i pälsen! Jag borsade han varje dag. Tror att de blev lite bättre! Va så länge sen :)
Lycka till! :D
 
ring te vetrinären och så kan du ju fråga om det i fal det händer igen!! och i fal
:bump:du kan göra nåt!!
 
Hej!
Din kanin har troligtvis fått mjällkvalster. Som du gjorde förra gången är det bara att ta sig till veterinären och ge spruta (brukar vara med Ivomec). Tre gånger brukar de få spruta. Efter varje gång måste du vara extremt noga med att rengöra buren, ta ut allt gammalt hö mm, rengöra skålar flaskor mm. Kvalstren överlever LÄNGE utanför kaninens päls! Lycka till! /Sofi
 
Exakt samma sak hände med min kaninkille för ett par år sen, bara det att vi upptäckte det ganska fort så pälsen lossade inte så mycket.

I alla fall, han fick tre sprutor med 7-10 dagars mellanrum och jag fick desinficera uteburen efter varje spruta med ett speciellt medel från apoteket. Han blev bra och det kom inte tillbaka!

I ditt fall skulle jag misstänka att det kom från höet eller halmen. Det gjorde det i mitt fall, jag fick slänga rubbet och byta ställe jag köpte ifrån. Det kan ju vara att du har fprtsatt med samma hö/halm där det kom ifrån och då blir du naturligtvis inte kvitt det.
Hoppas det löser sig!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Åsa A
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 315
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
2 792
Senast: Docka
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 394
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp