Snälla hjälp med fodertips till denna allergihäst utifrån analysen!!!

Nea_

Trådstartare
Hej!

Min hästs hö har analyserats och det såg ut så här:

Torrsubstans (ts) 86%
Råprotein (RP) 77
Smältbart råprotein 46
Omsättningsbar energi 7,9
Smältbart RP/Omsättningsbar energi 5,7
Kalcium (Ca) 3,8
Fosfor (P) 1,7
Magnesium (Mg) 1,4
Kalium (K) 14,2
Kalcium/Fosfor (Ca/P) 2,2

När jag kör det i foderstatsprogrammet får jag följande:

Behov Tilldelat Balans
Ts 4.0 9.5 136.5 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 79.9 86.9 8.8 OK om hästen är/förblir i lagom hull.
Pr 559.8 506.0 - 9.6 Öka proteingivan
Ca 33.3 41.8 25.4 OK
P 22.0 18.7 - 14.9 Foderstaten innehåller för lite fosfor.
Ca/P 1.5 2.2 OK
Mg 12.0 15.4 28.5 OK
Se 0.8 0.1 - 88.2 Foderstaten innehåller för lite selen.


Mitt problem är att hästen är jätteallergisk och tål inte mycket annat än betfor, hö och foderjäst.

Havre: Även små mängder ger rejäl klåda
Kli: Även små mängder ger rejäl klåda
Ensilage: Blåsor i munnen och levervärden som skjuter i höjden
Lucern: Levervärdena skjuter i höjden även vid små mängder som 2 dl per dag

Mineraler vet jag inte hur han tål, vi har just börjat bena ut vad han mår bra av och inte. Har ni tips på hur jag kompletterar upp det han saknar? Fosfor selen och protein verkar vara lite av och protein måste man samtidigt vara försiktig med för leverns skull.

Han får 11 kg hö per dag
1 dl betfor morgon och kväll blandat med 1/2 dl foderjäst morgon och kväll och då är levervärdena bra men han ska nu sättas igång och då bör jag ju se till att han får alla behov täckta.

Är arabiskt fullblod, inte särskilt lättfödd och 6 år gammal. Skogsrids mest så han rids inte så hårt.

Alla tips mottages för även veterinärerna jag konsulterat är osäkra.
 
Sv: Snälla hjälp med fodertips till denna allergihäst utifrån analysen!!!

Jo betforn och foderjästen är inte med i beräkningsprogrammets analys, fattade inte hur man skulle mata in dem.
 
Sv: Snälla hjälp med fodertips till denna allergihäst utifrån analysen!!!

Räknar du ut foderstaten på hippocampus sida så står det kraftfoder och sedan finns det en rull list där man väljer vilket foder man ger. Finns inte fodret med så skriver man själv in värdena i rutorna längst ner. Du måste veta vikten på det kraftfoder du ger eftersom man alltid räknar i vikt och inte i volym.
 
Sv: Snälla hjälp med fodertips till denna allergihäst utifrån analysen!!!

För att få upp proteinet hade jag testat Salsa Naturell Grön, det är pelleterat vallfoder helt utan tillsatser (i princip pelleterat hö), och tidigt skördat så proteininnehållet är högt. Tänk bara på att introducera det långsamt och försiktigt om han nu har svårt för proteinöverskott.

Vad gäller mineralerna kan du ju börja med att testa så "rena" tillskott som möjligt, tex Fosforbalans (enbart fosfor och natrium) har jag svårt att se att han skulle kunna vara allergisk mot, och selentillskott finns det många. Enda problemet med den lösningen är at du då riskerar att missa de mikromineraler som man normalt inte varken analyserar eller räknar på, men som ändå finns tillsatta i "kompletta" mineralfoder, tex. koppar och jod. Men tål han fosforbalans och selentillskott så är det ändå ett bättre utgångsläge att börja prova andra mineralfoder, och de flesta hästar överlever ju utan noggrant uträknade mineralgivor ;). Sen kan man naturligtvis också analysera rubbet, och sedan hitta någon som säljer koppartillskott, någon med zink, och sen ett par teskedar jodsalt varje dag ..., men det blir ett fruktansvärt pytsande.

Hoppas verkligen du hittar en foderstat som funkar, jag har själv en pålle där magen pajjar av betfor och flertalet mineralfoder, så jag vet hur frustrerande jakten på de rätta fodermedlen kan vara.
 
Sv: Snälla hjälp med fodertips till denna allergihäst utifrån analysen!!!

Kan du inte öka foderjästen , den innehåller ganska mycket protein. 350-400 smp/kg.
 
Sv: Snälla hjälp med fodertips till denna allergihäst utifrån analysen!!!

Hej!

Jo jag kan nog öka foderjästen men hur mycket? Ett mått motsvarar 85 gram tror jag... Försökte lägga in det i foderprogrammet men fattade inte hur jag skulle fylla i innehållet i foderjästen. Mycket stod ju i procent på burken och jag fattade noll. Foderjäst verkar han tåla bra och höet tål han bra. Är bara så rädd han ska få för lite näring nu då han ska sättas igång efter vila dels för levern och dels för en spark i benet han tagit det lugnt för.... jag kan utan problem pyttsa olika ämnen bara han inte blir sjuk. Hans hälsa kommer alltid före min bekvämlighet hehe.
 
Sv: Snälla hjälp med fodertips till denna allergihäst utifrån analysen!!!

Tack för ditt svar, är inte kul då de är känsliga men vad gör man. Är tacksam han inte dött för då värdena sköt i höjden och vi inte visste varför var jag livrädd och grät hejdlöst så jag kan gladeligen pyttsa och sjåa på bara han är frisk hehe.
 
Sv: Snälla hjälp med fodertips till denna allergihäst utifrån analysen!!!

Det är inget stort proteinunderskott, så beroende på vad det är för värden på din foderjäst så borde det väl räcka med 2-3hg/dag. Procentsatserna på hinken är bara att multiplicera med 10 för att få gram/kg (ex. 25% smrp = 250g smrp/kg foder). För att täcka upp fosforbehovet räcker det med två mått (20g) fosforbalans. Hur mycket selentillskott som behövs beror på vilket märke du väljer.

Övriga mikromineraler är svårt att uttala sig om, men på vissa ställen i landet är det ont om koppar (tex hemma hos oss :grin:), och om du inte bor vid kusten kan det även vara brist på jod. Jag antar att hästen har en saltsten? En mineralberikad sådan kan ju vara en poäng, även om det inte är så stora mineralmängder i dem (förutom natrium och klor då ;)).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 866
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: Ladybug
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 539
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp