Snälla hjälp mig!!!

F

Fjordan

Fick idag reda på att chansen är stor att vårat nyköpta fjordsto är dräktig.
Detta var inget vi visste om när vi köpte henne, vi köpte henne i början på juli och trodde att hon var rund efter betet.
Nu rinner det om hennes juver och tittar man på henne ser det ut som det rör sig inuti magen, och magen har blivit gigantisk(om hon inte är dräktig)
Vi kan inget alls om fölningar eller dräktighet, men vi ska ringa veterinär imorgon som kan komma och titta på henne.
Kan man göra återköp eftersom vi inte visste detta när vi köpte hästen.
Dumma som vi var tog vi inget öppet köp efter som säljaren inte tyckte det var nödvändligt, allt kändes bra så vi gav med oss.
Finns det några tips om hur man kan se om hästen är dräktig eler inte som man kan göra själv???
Snälla hjälp mig, tack på förhand
 
Tror inte det finns ngt som du kan göra själv för att se om stoet är dräktigt eller ej. Veterinär skulle komma ju, allra bäst att låta denna säga hur det är. Men ni kanske inte ska flå rida hästen innan ni vet. :)

Det finns nog ingen chans att låta köpet gå tillbaka, om ni inte gjort ett dräktighetstest när ni köpte hästen.
 
Det säkraste sättet för dig är att ta ut en veterinär. Förhoppningsvis så visste ej säljaren om att hon var dräktig heller (om nu så är fallet)... Det vore väldigt oansvarigt av denne om han/hon känt till den eventuella dräktigheten och inte upplyst er om den.

Jag tycker dock att det låter lite skumt... Stona brukar vanligtvis inte svälla massor på bara en månad... Rinner det redan mjölk så torde hon ska föla när som helst...

Ni kan fråga säljaren om ni får lämna tillbaka stoet om hon är dräktig så får ni höra vad denne säger.
 
Jodå det finns nog stora möjligheter att låta köpet gå tillbaka under förutsättning att de köpte en häst som inte skulle vara dräktig. Om man inte vill ha sto + föl så är det normala att låta köpet gå tillbaka.
 
Hej igen, tack för era svar!!!
Veterinären var här igår och tack och lov så var det inget.
Hur lättat man än är så känns det lite pinsamt att ha ett sto som ser hög¨dräktig ut, men som bara är väldigt fet.
Men slutet gott allting gott.
En annan fråga om nån nu läser här, veterinären sa att det var häxmjölk hon hade.
Dom kan tydligen få detta efter brunst, har någon hört om det innan???
Vi ringde runt varje människa vi kände som har haft hästar och som föder upp och ingen verkar ha hört detta innan.
Tänkte bara kolla lite om det fler har blivit konfunderade av detta.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 353
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
2 989
Senast: Moa092
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp