Bukefalos 28 år!

Snälla hjälp!

loote

Trådstartare
Hej!
Jag har ett marsvin som börjar bli till åren.Hon är ca 6 år.
Hon har en väldigt svullen framtass som är säkert mer än dubblet så stor som den andra. På tassen är en stor sårskorpa. Från början var det en liten sår skorpa som efter ett tag lossna och då blev det varigt och så,sen växte det en ny. Men nu är tassen också svullen och har en väldigt stor sårskorpa!
Hon verkar inte ha ont eller så men det ser inte bra ut!
vad ska jag göra?
 
Sv: Snälla hjälp!

jag ska åka bort nu så det blir svårt :( tycker så synd om henne
 
Sv: Snälla hjälp!

Be någon annan ta marsvinet till veterinären om du inte har tid för vård ska djuret självklart få.
Självklart gör tassen ont! Hur tror du att det hade känts om du själv hade haft ett så stort sår och svullnad procentuellt sett?
Man har skyldighet enligt djurskyddslagen att ge sina djur vård och det gäller alla djur. Vill du inte lägga pengarna på veterinärvård så avliva istället så att marsvinet slipper lida mer.
 
Sv: Snälla hjälp!

Jesus kristus vad arg jag blir ibland. Man ger inte sina djur vård om det råkar passa med avvseende till semestrar och budget, man ger dem akut vård när de har ont och behöver den.
Då får du och dina föräldrar betala djurvakten som ni har anlitat, så att denne hjälper er med att åka till veterinären eller komma på någon bättre lösning.
 
Sv: Snälla hjälp!

Jag vill inte låta som en dålig djurägare men vet hur hon låter när hon har ont och hon har inte visat något om tassen så antar att det är därför jag inte har kollat upp de. Men ska göra det nu .
 
Sv: Snälla hjälp!

Grejen med marsvin är att de sällan visar smärta. Ju längre man väntar desto större är risken att de inte blir bra. Det går alltid att ringa och rådgöra med veterinär om man är osäker.

Lycka till hos veterinären och berätta gärna hur det gick för er. Håller tummarna för grisen!
 
Sv: Snälla hjälp!

Hej!
Det låter lite som om ditt marsvin har "Bumblefoot"

Här kan du läsa lite om det: http://www.veterinaren.nu/artiklar/gnagare/hudskador/trycksar-fotsulor-marsvin/130

Viktigt är att hålla det rent och mjukt hos marsvinet. Städa varje dag och ha rejält med spån/halm i buren. Det du kan göra själv är att tvätta tassen med sprit eller klorhexidin. Smörj sedan på ordentligt med salva som är bakteriedödande. Jag använder Fuciderm och tror den är receptbelagd.

Detta är det du kan göra själv MEN det är mycket viktigt att ta marsvinet till en marsvinskunnig veterinär för att fastställa att det är ovanstående som är problemet. Jag har en hon på 7 år med samma åkomma. Hon behandlas till och från då det är ett problem som kan kommer tillbaka oavsett hur väl man sköter det. I övrigt är det bra att kolla så ditt marsvin inte är för tjockt. Extra vikt gör att tryckskadan lättare uppkommer.

Det ÄR smärtsamt för marsvinet även om det inget visar.

Jag är sällan här inne men maila gärna om du funderar över ngt mer. Min mail finns under min profil. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
805
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 165
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 498
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp