Snälla hjälp, öroninflammation!!

daymint

Trådstartare
Har en irländsk setter, som är snart 2 år. Tog han som omplacering, enl. tidigare ägare ej haft problem med öronen förut.

Det började efter bad o somras, fick öroninflammation båda öronen men det ena var mkt värre. Var till vetten och han blev behandlad med droppar, återbesök för koll.Inte bra på någon av öronen , fick otomax(heter de så ) och återbesök efter det, ena örat helt bra men det andra ej bra.

En behandlingsomgång till bara på ena örat sen behandlas han nu regelbundte med betnovat i öronen.

Och tvättas med örontvätt däremellan, men jag tycker det ena örat fortfarande ser fult ut, vad gör man ???

På min gamla hund som tyvärr är borta nu så hjälpte betnovatdropparna och öronen blev fina.

Har ni några tips / erfarenheter??

Sv: Snälla hjälp, öroninflammation!!

Betnovat hjälper inte mot en bakteriell infektion, tvärtom så banar den väg för baciller. Vad har hunden för problem idag? Är den kollad av veterinär regelbundet? "I somras" låter ganska länge sedan.

Hundar med återkommande öroninflammationer har ofta en bakomliggande sjukdom/problem som t ex allergi, parasiter osv. Det låter som att det är dags att fortsätta utredningen för din hund!

Han har fortfarande brunt klägg i örat, och ja han har regelbundet under denna tid varit hos vetten, varje behandling är på 2 veckor samt att det ska gå en månad för att se om det blivit bra efter behandling.

Vad är det i det bruna klägget då!? ;) Har detta undersökts?

Det låter som en otillräcklig behandling, så ska ni inte behöva ha det. Har man börjat leta efter bakomliggande orsaker?

Håll upp med behandling 14 dagar och beställ en tid hos vet för provtagning, våran förra hade en riktigt svår variant, vi skickade in prover till SLU och fick svar där ifrån. Så se till att ta reda på vad som är problemet, det kan vara flera olika saker som kräver olika behandlingar.

Kan det inte vara öronskabb?
När min hund hade brunt klegg så kollade vetten på 'klegget' i mikroskop för att utesluta öronskabb. Nu hade inte min det utan blev bra på dom 'vanliga' dropparna.

Visst kan det vara öronskabb.

Brunt sekret i hörselgångarna hos hund är aldrig normalt. Är det dessutom en ökad mängd föreligger alltid en inflammation.

En öroninflammation orsakas oftast av jästsvamp eller bakterier, men för att dessa ska kunna "slå till" krävs i de flesta fall en försvagande faktor - något som gör huden i hörselgången känslig. Det kan vara parasiter, hängande, tunga öronlappar som förhindrar normal cirkulation, allergier, sköldkörterubbningar osv. Även vatten i öronen (bad), mycket hår i öronen, ett grässtrå i örat mm kan ligga bakom.

Det är alltså mycket viktigt att hitta den bakomliggande faktorn, i synnerhet om hunden får återkommande problem som i ts fall.

Samtidigt måste infektionen, jästsvampen och/eller bakterierna, behandlas. För att se vilken typ av bakterier alt jästsvamp gör man en cytologisk undersökning av öronsekretet. Man smetar ut det på ett objektsglas, färgar och tittar i mikroskop. Här ser man tydligt vad det rör sig om. Att skicka en odling kan vara aktuellt vid vissa typer av bakterier eller om hunden inte svarar på behandlingen som planerat. Då kan det röra sig om resistenta buggar.

Betnovat är en behandling mot inflammation alt jästsvamp, men inte mot bakterier. Jag utgår från att ts veterinär har undersökt detta?

SLU analyserar blodvärden men inte bakteriologiska prover.

Dom senaste 10 åren har SLU iallafall inte haft något bakt lab. Däremot har SVA det, de huserar i byggnaden intill.

Nu så har jag pratat med min vette igen. Nu ska han stå utan behandling en vecka och sen ska vi ta ett bakterieprov och se vad det verkligen är och förhoppningsvis få bort skiten på min stackars vovve.

Det är bra att ta en bakteriologisk odling och göra en resistensbestämning, men din vet måste leta efter grundorsaken!

Min har också haft problem med öroninflammationer och otit i öronen. För våran del gick det tyvärr så lång att han nu är gravt hörselskadad, så kolla upp det ordentligt så snabbt som möjligt :)

Kan vara så att det handlar om svamp och att du behöver prova andra örondroppar. Har råkat ut för detta med en av mina tikar som inte svarade på medicineringen.

Betnovat används just mot jästsvamp.
I övriga medel (receptbelagda örondroppa alltså) finns kombinationen antibiotika, antimykotika (mot svamp) och kortison.

Betnovat är ett rent kortisonpreparat, betnovat med chinoform har även effekt mot bakterier o jästsvamp.
PL

Vår springer (tyvärr nu i himlen men inte p g a öronen) hade oxå problem som vi kämpade mycket med och till slut lyckades få bukt med. Sök på öroninflammation eller pseudomonas här på buke, jag skrev ett långt inlägg om vad vi gjorde för att äntligen lycaks. De droppar som hjälpte bäst på honom hette Aurizon.

Lycka till!

Jo tack, jag vet det. Men Betnovat är flitigt använt vid just jästsvampsotiter. När inflammationen dämpas och miljön ändras försvinner även den problematiken.

Liknande trådar

Katthälsa Min ena katt har fått hudproblem. Jag upptäckte det första symtomet i helgen. Då var det ena bröstvårtan som var sårig. Eller typ som...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och... 15 16 17
Svar
335
· Visningar
47 231
Senast: Efwa
·
J
Hundhälsa Hej. Hoppas ni orkar läsa hela inlägget. Behöver verkligen folks åsikter/tips/hjälp... Jag och min sambo köpte för 2 dagar sen en 3...
Svar
3
· Visningar
2 319
Senast: Turelur
·
Hundhälsa Zorro (Springer Spaniel- kille på snart 8 år) har råkat ut för en synnerligen efterhängsen öroninflammation :(. Jag tror den började i...
Svar
5
· Visningar
1 892
Senast: mallotten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V