”Snälla Jordbruksverket, tänk till först – för hästägarnas skull”

”Bestäm er Jordbruksverket, antingen är hästen ett sällskapsdjur eller ett jordbruksdjur.” Hästuppfödaren Jocke Wallenberg är missnöjd med Jordbruksverkets beslutsordning och uppmanar verket att lära av våra grannländer innan beslut fattas som inte fungerar praktiskt i hästägarens vardag. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.tidningenridsport.se/Blo...erket-tank-till-forst--for-hastagarnas-skull/

Är det politiker eller högskole/universitets utbildade personer med i processen är det aldrig något som fungerar i slutändan. Förmågan till logiskt och praktiskt tänkande försvinner från deras huvuden inom en vecka fån de startar sin utbildning/politiska karriär.

Är det politiker eller högskole/universitets utbildade personer med i processen är det aldrig något som fungerar i slutändan. Förmågan till logiskt och praktiskt tänkande försvinner från deras huvuden inom en vecka fån de startar sin utbildning/politiska karriär.
Så gott som inget i samhället fungerar då med din teori.

Det är bara outbildade människor som har förmåga till logiskt tänkande eller?

”Bestäm er Jordbruksverket, antingen är hästen ett sällskapsdjur eller ett jordbruksdjur.” Hästuppfödaren Jocke Wallenberg är missnöjd med Jordbruksverkets beslutsordning och uppmanar verket att lära av våra grannländer innan beslut fattas som inte fungerar praktiskt i hästägarens vardag. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.tidningenridsport.se/Blo...erket-tank-till-forst--for-hastagarnas-skull/

Det står att hästar är livsmedelsproducerande djur. Men mina har i skrivet i passet att de inte ska slaktas till människomat. De är således inga livsmedelsproducerande djur längre. Kommer de ev bli skillnad på som kommer att slaktas som människo mat o de hästar som inte ska bli människo mat?
Verkar inte vara genom tänkt förslag. Varför måste sverige va först de kan väll lugna sig o se hur de andra länderna gör.

Det står att hästar är livsmedelsproducerande djur. Men mina har i skrivet i passet att de inte ska slaktas till människomat. De är således inga livsmedelsproducerande djur längre. Kommer de ev bli skillnad på som kommer att slaktas som människo mat o de hästar som inte ska bli människo mat?
Verkar inte vara genom tänkt förslag. Varför måste sverige va först de kan väll lugna sig o se hur de andra länderna gör.

Ja, allt behöver inte vara bättre för att man är först. Inte behöver det alltid vara bäst bara för att vi ligger i framkant. Det kommer ju till nya problem och i värsta fall blir alla lagbrytare när man börjar peta i detaljer och göra allt för svårt.

Inom kanin är det olika (köttdjur eller sällskapsdjur), vad jag hittar finns inga lag som skiljer den ena från den andra inom kanin möjligtvis det är lättare att få tillstånd att hålla många kaniner när det handlar om köttkaniner.

Jag ser helst att hästar ses som helt som lantbruksdjur än sällskapsdjur.
Varför ska hästägare inte få en slant för att hålla marker öppna.
Eller varför ska kossor få gå på mark ända ner till en å men inte hästar.

[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
I stora delar är den gigantiska byråkratin, med oändligt antal tjänstemän som livnär sig på detta, en koloss på lerfötter - resultatet blir inte bra. Det som styr är regler och paragrafer och inte det faktiska utfallet, tolkningen av reglerna görs ofta godtyckligt utifrån andra grunder än vad syftet med lagen eller bestämmelsen är. Jag har fått en viss inblick genom politiskt engagemang och det är skrämmande hur det går till och vad som egentligen kan ligga till grund för olika beslut.

Inom kanin är det olika (köttdjur eller sällskapsdjur), vad jag hittar finns inga lag som skiljer den ena från den andra inom kanin möjligtvis det är lättare att få tillstånd att hålla många kaniner när det handlar om köttkaniner.

Jag ser helst att hästar ses som helt som lantbruksdjur än sällskapsdjur.
Varför ska hästägare inte få en slant för att hålla marker öppna.
Eller varför ska kossor få gå på mark ända ner till en å men inte hästar.

Det är skillnad om de är avsedda att slaktas som livsmedel eller inte som livsmedel. Sen är det många fördelar om de är jordbruksdkur om hästen får de privilegiet utan undantag.

Jag undrar också varför det är skillnad på ko o häst i bete ned till vattendrag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka