Snälla tips på sadel till jättebred Ardenner

helsa

Trådstartare
Snälla! behöver tips om märken och sadlar som skulle tänkas passa min extremt breda ardenner med knappt märkbar manke. Har provat thorowgood haflinger som skall vara bred, men den var alltför liten för henne. Jag vill helst inte ha en bomlös då jag tycker att jag inte får ngt stöd och har ingen balans.. vad har ni till era extremt breda hästar ni som har större hästar.

Sv: Snälla tips på sadel till jättebred Ardenner

Hej!
Wintec har gjort en sadel som heter Wintec Wide. Du kan ställa in den på olika bredder med hjälp av koppjärn. Jag har testat den en gång och jag tyckte den var skön att rida i samtidigt som man får riktigt bra stöd.
Hoppas du hittar något som passar! :bump:

Wintec Wide är superskön att rida i, men den passar dock inte alla ardennrar utan klämmer fram på manken. Det gjorde den på min iaf, hoppas du har bättre tur med din ardenner :).

Annars har du armé sadeln. Finns westernsadlar som kan passa också.

Jag använde bomlös och armé sadel på min koloss :)

Griffin endurance i XXW är bredare än Griffin Haflinger/cob i XXW. Jensen Exmore går att beställa i megabrett också, Wintec Wide går ju upp till ca 125 grader, men som en del säger så tenderar den att klämma framtill.

Har du testa den gamla modellen av Griffin Haflinger/cob i XXW? Den utan utbytbara koppjärn. Wintec wide är smalare även med vidaste järnet i och betydligt mer böjd än haflinger/cob.
Man får ha tur om man ska hitta en för de är inte så vanliga och går inte att köpa nya.
Den med utbytbara koppjärn är smalare sägs det, jag har aldrig provat den själv.

Annars finns det bomlösa med bra stöd, titta på de dyrare modellerna i såfall.

Jag har gett upp bomsadlar och rider numera i en Sensation, jag är så nöjd och den ger så mycket bättre sits och stöd än alla andra bomlösa (och sadlar med bom) jag har provat.
Den är också tusen gånger bekvämare än vilken sadel som helst:love:
Jag kan verkligen rekomendera den.

Senast ändrad:

Tack så mycke för tipsen, ska googla lite på märkena nu..

Globus i 38 är också vid(120 grader?)

Sen finns det tre andra som är vida men redan nämnda
Griffin xx-vid.
Wintec wide tror jag är ännu vidare än ovanstående två(såg ut så när jag mätte själv)
Jensen går at beställa i riktigt vida storlekar.

Globusen passar en rak rygg. Griffin passar också en rak ryggad häst, men inte lika rak som Globus.
Wintecen är mera svängd(varierar även lite beroende på vilket järn man använder). Den är luftstoppad och lite mer "förlåtande" än dom ullstoppade.
Jensen har jag inte ridit med i den vidden, så där har jag sämre koll.

Om jag var du skulle jag prova att rida i en Karlslund Kari Flex visserligen en islandssadel men ack så bra, jag köpte den till min islänning men blev snart av med den till grannens jättebreda nordis som inte hittat någon annan sadel som passat trots upprepade besök av sadelutprovare.
Det är en "kombination" av bomlös och bomsadel i ett. Den har en bom som bara är 2,5 mm tjock vilket gör att sadeln blir lika stadig som en bomsadel men den flexar och anpassar sig efter hur vid hästen är, tycker det är en kanonsadel som jag varmt kan rekommendera, mjuk och skön för rumpan är den med :)

Globus i 38 är också vid(120 grader?)

Sen finns det tre andra som är vida men redan nämnda
Griffin xx-vid.
Wintec wide tror jag är ännu vidare än ovanstående två(såg ut så när jag mätte själv)
Jensen går at beställa i riktigt vida storlekar.

Globusen passar en rak rygg. Griffin passar också en rak ryggad häst, men inte lika rak som Globus.
Wintecen är mera svängd(varierar även lite beroende på vilket järn man använder). Den är luftstoppad och lite mer "förlåtande" än dom ullstoppade.
Jensen har jag inte ridit med i den vidden, så där har jag sämre koll.

Jag har en Globus i stl 38' till min ardennerkille och den ligger kanonbra! dessutom helt ok att rida i trots att sätet inte får så mkt midja på grund av den breda vidden. :)

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 240
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 285
Senast: Mogge
·
Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 337
Senast: poetin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer